Nå har jeg laget en tegning (om enn slurvete og dårlig) over min underetasje der jeg skal legge et Dalaflodagolv oppå gammelt tregulv.
Jeg er i valgets kval når det gjelder hvilken retning jeg skal legge plankene.. Har fått en del tips her på forumet, men tenker at kanskje noen "ser det enda klarere" nå når jeg har tegnet sammen denne skissen.
Dette innlegget finnes også under "Gulv", håper på overbærenhet med det. Ellers får admin selvfølgelig fjerne den ene tråden.
Faktorer som jeg vet at man kan ta hensyn til:
Lysinnslippet. At gulvet skal legges i samme retning som perlestaff i takene (dessverre ulik lengderetning i forskjellige tak). Å gjøre som man gjorde før, legge gulvet i husets lengderetning.
Å kanskje ikke legge gulvet i samme retning som underliggende gulv, fordi gulvet da eventuelt kan føles "bølgete", hvis underliggende gammelt gulv er bølgete, at dette da forsterkes. (Det gamle tregulvet ligger forresten i husets lengderetning). Å vurdere i hvilket/hvilke rom det føles viktigst å legge gulvet i en bestemt retning og la dette styre resten.
Jeg skal legge gulvet i alle rom bortsett fra i vaskerommet. Også i glassverandaen og på det lille toalettet.
I skissen har jeg med oransje farge tegnet hvilken retning perlestaff går i takene, i respektive rom.
Lengderetningen i stuen tak skiller seg altså fra både spisestue og kjøkken. Hvordan taket går i gangen er jeg usikker på, kommer dessverre ikke inn i huset akkurat nå..
Verdt å merke seg er at den aller største åpningen mellom to rom er åpningen mellom stue og spisestue. Denne åpningen er riktig stor.
Også åpningen mellom gangen og stuen er stor, om enn ikke like stor som den mellom stuen og spisestuen.
Kjære byggevenner, hva tror dere? Hvilken lengderetning blir best på gulvet?
Men jeg har faktisk gjort motsatt:
Gulvet ligger altså på tvers, som den røde pilen viser.
Men det ligger
a) I alle rommenes lengderetning
b) I lysets retning og
c) I samme retning som takpanelet (som sitter på glespanel som sitter i husets lengderetning, da den er spikret på tvers av takstolene.
Det ser nok litt rart ut om tak og gulv går i forskjellige retninger hvis retningen er synlig markert.
Hmm, du gjorde motsatt altså..
Blir nok aldri helt klok på dette.
I mitt hus går dessverre noen tak i en retning og andre motsatt. Altså, umulig å få til en enhetlighet der, uansett hvilken retning jeg velger å legge gulvet.
Hva er det som skiller ditt og mitt hus egentlig?
Jeg har jo faktisk også visse rom som er "langsmale", f.eks. kjøkkenet. Selv spisestuen er lengre enn den er bred.
Men, den største åpningen, den mellom stue og spisestue, gjør at det på en måte føles som at jeg burde binde sammen disse rommene med plank øst-vest. Når det gjelder lyset i hus, hva er det som gjør at du har lagt gulvene i lysretningen? Jeg mener, du har jo også lys fra flere retninger, akkurat som jeg har.
Nei, jeg tror det er best med gulvet øst - vest hos deg.
At jeg la gulvet på tvers er fordi lyset hovedsakelig kommer fra langsidene.
Det eneste unntaket er et lite vindu på kjøkkenet, den andre gavlen er (dessverre) uten vindu.
Og rommene mine er lange på tvers av huset.
Stue - spiseplass/gang ca 8 x 5 meter.
Det eneste stedet hvor det ser litt rart ut, er i den lille korridoren utenfor soverommene og badet.
Men hvem vet hva som er best? På 14 dager blir man uansett hjemmekjent
Om jeg legger gulvet i samme lengderetning som underliggende gammelt tregulv, trenger jeg da legge en tynn plate som masonite eller lignende mellom gulvene? Tydeligvis kan gulvet, om man legger det i samme retning, bli "bølgete" og/eller bevege seg om det underliggende gamle gulvet ser slik ut/gjør det.
Takknemlig for gode råd!
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.