Hei!

Planlegger en balkong til huset, med et uterom under som vi tenkte isolere.

Utseendet er liknende denne (fra Myresjöhus nettside):

Hus med moderne balkong og stort uterom under, hvitt eksteriør med svarte detaljer, store vinduer, belysning i hagen, og flere små busker foran.

Har tenkt å bygge den selv, størrelse er ca 13 m2. Ville vært takknemlig om man hadde funnet noen form for byggeveiledning for en slik balkong? Jeg har en omtrentlig idé om hvordan man gjør det, men er usikker på noen ting som antall stolper og hvordan man skal blande trykkimpregnert og vanlig høvlet virke da stolpene vil være del av innerveggen og skal males. Man må jo bygge et bjelkelag til balkongen og terrassebord i trykkimpregnert virke, og så under terrassebordene en skrånende "kasse" med tjærepapp som samler opp regnet. Mot veggen må det jo være tett på en eller annen måte, antagelig med blikk. Huset har lekter så antar man må kappe bort disse med dryppnese og så under sette blikk som bøyer av mot terrassegulvet så vannet som kommer mot husveggen går ovenpå blikket og så ned i "kassen" under terrassebordene.

Noen som har tips til tegning eller kan gi litt veiledende tips? Vi skal ikke ha like luksuriøst uterom som på bildet, men det blir stolper ned på pilarer, så bygger vi terrasse under og så setter inn vanlige vår-høstglasspartier. Vi kommer til å ha varmekilde, så litt isolasjon skal der i taket og gulvet.

/Herr HLH

Jeg hadde nok valgt å først bygge nedre del av vanlig treverk og legge et papptak på det.

For deretter å bygge terrassebord og rekkverk oppå det, fordeler med den konstruksjonen er at det er lett å få tett og ser mer solid ut.

• Liker
Kallebo
  • Laddar…
Du bør begynne med å finne ut forutsetningene for å grunnlegge "tillbyggnaden". Hvis markens beskaffenhet er slik at den ikke lett kan ta opp de lastene som bygget medfører, må du velge en løsning der uterom og balkong står på egne ben uten å henge på huset. Dette gir en annerledes konstruksjon enn om marken har ordentlig bæreevne.

larsbj larsbj skrev:
Jeg ville nok ha valgt å først bygge nedre del av vanlig virke og legge et papptak på det.

For deretter å bygge terrasse og rekkverk oppå det, fordelen med den konstruksjonen er at det er lett å få tett og ser mer solid ut.

Hei Lars!

Du har en meget interessant idé, men jeg ser ikke helt for meg hvordan dette skal gjøres. Er det ikke slik man vanligvis bygger verandaer med balkong oppå? Det er nettopp dette jeg søker en detaljert byggeinstruksjon på, spesielt hvordan man får til dette "papptaket" og spesielt hvordan tilkobling til det eksisterende huset skal gjøres, da det er lektetak der. Jeg har bygget en bod i løsvirke og har brukbar peiling på hvordan man anlegger et tak med råspont, papp og trekantslist langs hjørnene og så spikret papp på det, og takrenne foran. Derimot ser jeg ikke for meg hvordan jeg skal koble "bjelkelaget" i trykkimpregnert virke mot denne konstruksjonen når papptaket heller mindre enn hva terrassegulvet skal gjøre?

Trenger litt hjelp med detaljene her ;)

/Herr Hlh

J justusandersson skrev:
Du bør begynne med å finne ut forutsetningene for å grunnlegge "tilbygget". Hvis grunnens beskaffenhet er slik at den ikke lett kan ta opp de laster som bygget medfører, må du velge en løsning der uterom og balkong står på egne ben uten å henge på huset. Dette gir en annen konstruksjon enn hvis grunnen har ordentlig bæreevne.
Hei!

Grunnen består av granitt-berggrunn og et 80 cm dypt lag av betonghard leire, og oppå det matjord 10 cm. Jeg hadde tenkt å grave/hugge to eller tre groper for stolpene og i med litt singel og så en pilar. Dette burde tåle de laster som fremre bjelkelinjen utsettes for. Så vil jeg selvfølgelig også bruke pilarer for det nedre terrassegulvet som når man bygger en terrasse, man vil jo ikke ha et sviktende gulv i utebygget.

Konstruksjonen måler 3x4,5 meter, det burde holde med tre pilarer for å holde oppe fremre bjelkelinje/stolper. Hvis man bruker C16 kvalitet for hele greia? Føles som overkill med limtre.

/Herr Hlh

Har laget en skisse som kanskje tydeligere oppsummerer hvordan konstruksjonen ser ut i hodet. Det rødmarkerte er ting jeg er usikker på. Selvfølgelig skal råspont og takpapp følge samme helning som lektene, det ble litt merkelig tegnet... Dimensjoner på terrasse og lekter er ikke virkelige mål, men se det som konseptskisse.

Skiss av altantak med detaljer om råspont, takpapp, bärlinor och glaspaneler. Osäkerheter markerade i rött.

Hei igjen!

Håper noen snekker eller annen erfaren bygger har tid til å se gjennom spørsmålene mine?

Jeg har fundert videre og kommet frem til en fornuftig konstruksjon for å kunne bygge terrassegulvet oppå papptaket som noen foreslo. Se bilde nedenfor

En skisse som viser trallkonstruksjon over takpapp, med spørsmål om trekantslist ved gavelbrädor for vanntett løsning og opplegg av golvreglar.

det eneste jeg ikke begriper er hvordan jeg skal gjøre med trekantlistene man legger ytterst mot gavlbordene på et normalt papptak. Der skal man jo brette opp og spikre pappen og så en dekkplate som beskytter ovenfra og fra siden. Men hvis jeg skal bygge balkong vil jeg jo ha to skråsagede gulvbjelker som hviler på papptaket ytterst. Går det på noen måte å kombinere disse to så jeg både kan gjøre papptaket vanntett og kunne bygge et terrassegulv oppå? Jeg ser ikke den løsningen for meg. Noen får gjerne lage en rudimentær skisse i paint eller noe, pleier å være enklere å forstå da.

Takk på forhånd
Herr Hlh

• Liker
cliffton
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Vi holder på å bygge en veranda med balkong over og har kommet et stykke. Det er ikke samme stil og det finnes forskjeller i konstruksjon, men kanskje denne tråden kan gi noen inspirasjon og tips til et problem:

[lenke]

Hei og takk for svar! Jeg begynner å tro at jeg har postet i feil forum, kanskje jeg skulle lagt det under "tak" i stedet.

Nåvel, dere har gjort ganske stor innvirkning på det eksisterende bolighuset, noe som er forståelig da mye var råttent. Man kan konstatere at dere ikke har satt den indre bærelinjen utenpå den utvendige lekten, men skjært bort denne og skrudd direkte mot fasade/indre stendere. Takk, da fikk jeg svar på ett av mine spørsmål. Men jeg ser ikke hvordan dere har gjort tettingen mellom den utvendige lekten og taket, det er det eneste bildet som mangler av det fine taket deres hehe ;) Jeg antar at metallet/takpappen sitter bak den utvendige lekten på noe vis, for å lede vann som renner på fasaden ut på taket så det ikke kommer mellom fasade og uterom på noe vis?

/Herr HLH

Jeg foreslår også tanken "bygg først verandaen/uterommet og sett deretter balkong oppå".

Gulvbjelkene til terrassen må kileskjæres slik at terrassen blir i vater, men bjelkene hviler på taket, gjerne med en liten avstand mot taket. Jeg anbefaler valmtak/kuverttak slik at takfoten holder samme høyde rundt om, men enda enklere blir det med et pulttak.

Tilkoblingen av verandataket mot fasaden avhenger litt av hvilken taktekking dere velger, men som du nevner, trengs det en plate (ståndskive) som går opp bak panelet og deretter vinkler ut over taket.

Bernieberg Bernieberg skrev:
Jeg foreslår også tanken "bygg først verandaen/vinterhagen og sett deretter balkongen oppå".

Gulvbjelkene til terrassen kan kileskjæres slik at terrassen blir i vater, men bjelkene hviler på taket, gjerne med en liten distanse mot taket. Jeg foreslår valmet tak/kuverttak slik at takfoten holder samme høyde rundt, men det blir enda enklere med et pulttak.

Tilkoblingen av verandataket mot fasaden avhenger litt av hvilken takdekking dere velger, men som du er inne på trengs det et beslag (ståndskiva) som går opp bak panelet og så vinkles ut over taket.

Takk for svar. Da vi skal ha veranda oppå vinterhagen tenker vi å legge et enkelt papptak på råsponten.

Så man trenger ingen trekantlist, vi setter rett og slett den kileskårne trykkimpregnerte bjelken tett inntil råsponten, og så bretter opp pappen mot denne? Fra innsiden tar da pappen hånd om vannet og fra utsiden sitter det en beskyttende plate som tar hånd om vann fra utsiden av den kilformede bjelken der det ikke er papp? Det kan jo fungere.

Tror du det holder om man går opp med plate/papp bak dekklekten, eller må man inn i selve fasadebordene? Har lest at hvis fagfolk gjør dette, fjerner de dekklekten, freser et spor noen cm over taket og trykker inn en plate der som er bøyd så den sitter fast i sporet og deretter går ned og dekker siste cm av fasaden og så ut over taket. Deretter monterer man tilbake dekklekten som vel mest er for dekorasjon? Man kan jo tette med litt ekstra silikon....

/Takk for svarene!
Herr HLH

Hmm, jeg tror ikke du fikk samme bilde av hvordan balkongen bygges som jeg har. Først og fremst, du skriver "veranda ovenpå". Jeg tolket innledende innlegg som at det skulle være en åpen balkong med gulv, omtrent som på din inspirasjonsbilde? Utgår fra det sistnevnte i svaret. Kanskje litt begrepsforvirring.

Jeg mener at du gjør taket på verandaen helt ferdig som at det ikke skulle være noen balkong. Så legger du et løst bjelkelag ovenpå som gulvet kan hvile på (ja, noen innfestning i huset trengs jo, men gulvdragerne hviler bare på taket). Vet dog ikke sikkert hvor greit det er med en langtidslast oppå et papptekke, selv har vi valgt plåt.

Angående plåten ved tilslutning mot huset så er det definitivt ikke tilstrekkelig å få den bak låket. Vet ikke hvordan din veggkonstruksjon ser ut, men sannsynligvis har du en vindduk eller utegips på bindingsverket. Hvis du skal gjøre det riktig så skal plåten opp bak denne. Du må kanskje regne med å bytte litt panel rundt tilslutningen.

Å sette beslag på utsiden av ytterpanel ser man jo ganske ofte ved for eksempel overbeslag på vindu, men det er virkelig en nødløsning når noen har glemt beslaget fra starten eller noe. Etter min mening har man allerede mislyktes om man i tillegg behøver å bruke silikon. I ditt tilfelle føles det enda viktigere å gjøre riktig, dels fordi konsekvensen blir mye kjedeligere om vann ledes inn i ditt isolerte tak enn om et overbeslag ikke oppfyller sin funksjon fullt ut, og dels fordi ditt bygge forhåpentligvis skal overleve et par bytter av panel, og da vil du ikke bygge sammen tak og panel.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.