Nå føles det tungt å være huseier. I går da jeg nettopp hadde satt meg til ro i sofaen, hørte jeg hvordan det klorte i veggen rundt vinduet. Gikk dit og hørte hvordan det eskalerte, jeg rakk akkurat fram så raste teglsteinen fra vinduet og mot forsiden. Jeg gikk ut og ble møtt av en mindre krigssone. Raset på gavlen hadde dratt med seg all teglsteinen på forsiden frem til inngangsdøren :S
Veldig dårlig timing, midt i vindusbyttet. Begge vinduene rundt raset var byttet og klarte seg uten noen skader så langt jeg har sett. Har stabla teglstein og banket mørtel siden jeg kom fra jobb frem til nå, så all teglsteinen ligger på paller, men skal ta ned resten av det som ikke raste på gavlen, i morgen.
Så til spørsmålet. Nå når hele greia er nede, føles det som at det er like greit å gjøre forbedringer. Huset er fra -65, så det har jo skjedd en del siden da. Mine yttervegger ser ut til å være bygget opp på følgende måte innenfra (skal verifisere det ved å ta ned asfaboarden og se i helgen).
- Tapet
- Porøs fiberskive 13mm
- Stående spontet tre 35mm
- isolasjon og liggende lekter ca 100mm
- asfaboard lignende plater ca 15mm
- isopor 30mm
- luftspalte
- Tegl
Så hva er best å gjøre med veggen?
Vurderer å rive ned alt frem til den tykke isolasjonen, lekte opp med stående bjelker 45-70mm med isolasjon mellom, på med vindsperre og deretter tegl.
Her har dere noen bilder av elendigheten
Veldig dårlig timing, midt i vindusbyttet. Begge vinduene rundt raset var byttet og klarte seg uten noen skader så langt jeg har sett. Har stabla teglstein og banket mørtel siden jeg kom fra jobb frem til nå, så all teglsteinen ligger på paller, men skal ta ned resten av det som ikke raste på gavlen, i morgen.
Så til spørsmålet. Nå når hele greia er nede, føles det som at det er like greit å gjøre forbedringer. Huset er fra -65, så det har jo skjedd en del siden da. Mine yttervegger ser ut til å være bygget opp på følgende måte innenfra (skal verifisere det ved å ta ned asfaboarden og se i helgen).
- Tapet
- Porøs fiberskive 13mm
- Stående spontet tre 35mm
- isolasjon og liggende lekter ca 100mm
- asfaboard lignende plater ca 15mm
- isopor 30mm
- luftspalte
- Tegl
Så hva er best å gjøre med veggen?
Vurderer å rive ned alt frem til den tykke isolasjonen, lekte opp med stående bjelker 45-70mm med isolasjon mellom, på med vindsperre og deretter tegl.
Her har dere noen bilder av elendigheten
Nå har jeg "ryddet" og det føles litt bedre når det ikke ser ut som om huset skal rase
Hele teglfasaden har hvilt på en vinkeljern som med tiden har begynt å gi etter. Jeg har sett at veggen har buet (i flere år før vi kjøpte huset) ved stuevinduet og tenkte faktisk å ta tak i det til våren. Og det var ikke bare vinkeljernet som var mangelfullt. Det var slått i spiker som deretter ble innebygd i fugene mellom steinene, men de var for korte og har kanskje gått inn maks 1–2 cm i trestolpene. En vegg er tidligere endret, og der er støtten nederst snudd andre veien, den er tykkere og lenger i alle retninger samt har en diagonalstag.
Det var veldig flaks at ingen ble skadet. Bare 1½ time tidligere løp barn og hund akkurat rundt dette området.
Noen som har en idé om tilleggsisolering eller synspunkt på mitt forslag. Også forslag til hva jeg gjør nederst mot bakken, i dag sitter det noen krokspiker som ser forferdelige ut. Markisolering med noe holdbart ytterst?
Noen bilder, på siste vises vinkeljernet.
Hele teglfasaden har hvilt på en vinkeljern som med tiden har begynt å gi etter. Jeg har sett at veggen har buet (i flere år før vi kjøpte huset) ved stuevinduet og tenkte faktisk å ta tak i det til våren. Og det var ikke bare vinkeljernet som var mangelfullt. Det var slått i spiker som deretter ble innebygd i fugene mellom steinene, men de var for korte og har kanskje gått inn maks 1–2 cm i trestolpene. En vegg er tidligere endret, og der er støtten nederst snudd andre veien, den er tykkere og lenger i alle retninger samt har en diagonalstag.
Det var veldig flaks at ingen ble skadet. Bare 1½ time tidligere løp barn og hund akkurat rundt dette området.
Noen som har en idé om tilleggsisolering eller synspunkt på mitt forslag. Også forslag til hva jeg gjør nederst mot bakken, i dag sitter det noen krokspiker som ser forferdelige ut. Markisolering med noe holdbart ytterst?
Noen bilder, på siste vises vinkeljernet.
Dumt når fasadteglet raser. Nok på tide å rive alt annet også og gjøre om.
Jeg har vært med som hjelpearbeider da de murt slike vegger. Vi hadde lignende vinkeljern, men med halvmeterlange "bukseseler" som var sveisede flattjern som satt fast i vinkeljernet og skrudd med flere franske skruer, lenger opp på veggen. Så seks-tommers spiker som ble satt med minst 6 stk/kvadratmeter.
Jeg har vært med som hjelpearbeider da de murt slike vegger. Vi hadde lignende vinkeljern, men med halvmeterlange "bukseseler" som var sveisede flattjern som satt fast i vinkeljernet og skrudd med flere franske skruer, lenger opp på veggen. Så seks-tommers spiker som ble satt med minst 6 stk/kvadratmeter.
Å "henge" teglet på vinkeljern? Det må være som å spille lotto. Materialet som det er montert er ganske så bevegelig/fjærende. Jeg selv ville demontere det og selge på skroten. Så ville jeg grave litt rundt huset, slå inn (bore og slå inn) armeringen og støpe en betong kloss. Så ville teglet monteres!
Så gjorde vi selv for ca. 30 år siden i vårt første hus! Og ingen tegl har rast enda!
Så gjorde vi selv for ca. 30 år siden i vårt første hus! Og ingen tegl har rast enda!
Nå har jeg fått ferdig med annet så jeg kan ta tak i dette på ordentlig. Har forsket litt og kommet frem til at det virker å være en klimatskiva/board som er det beste å erstatte skrivematerialet (tror ikke det er asfaboard) og isoporen med. Nå er veggen litt underlig bygd opp med 120cm seksjoner og noen cm mellomrom så det blir litt rart med skjøtene, men det kanskje ikke har noe å si. Jernet som sitter nederst får sitte igjen, men skal forsterkes opp med ytterligere en vinkeljern under. Den løsningen er gjort på en annen vegg som holdt på å gå samme skjebne i møte og den har nå stått i 20 år uten en eneste sprekk. Helt klart er det best å støpe en kloss som kamilenski sier, men det orker jeg ikke begynne med nå. Det fantes igjen et jern fra tidligere så det er bare å fikse flere.
Noen bilder på Skiten.
Noen bilder på Skiten.
Medlem
· Västra Götalands Län
· 529 innlegg
Ikke glem å ringe forsikringsselskapet ditt! Et bedre eksempel på "plutselig, uforutsett hendelse" er jo vanskelig å finne!!









