Hei,
Jeg er interessert i et hus fra 40-tallet med teglfasade. Da jeg var på visningen, så jeg ingen hull mellom teglsteinene, noe som indikerer at luftspalten mangler. Jeg har hørt og forstått at gamle hus ventilerer seg selv, men teglet gjør vel huset ganske tett? Vinduene er byttet for noen år siden, noe som tetter veggen ytterligere. Dette gjør meg bekymret, det føles som om huset har en tikkende bombe med tanke på fuktproblematikk i ytterveggene. Hvordan ser dere på dette?

T
Finnes det ingen informasjon om hvordan det er bygget i prospektet? Kan dere kontakte kommunen for å få tegningene for huset for å se om det finnes luftspalte eller ikke? Er det en treramme eller er det noe annet i veggen?

Om det har fungert siden 40-tallet så burde det ha blitt et problem allerede tenker jeg... på den annen side så dusjer og vasker vi mye mer nå til dags og man har kanskje en annen oppfatning av ventilasjon og oppvarming som skaper og fanger mer fuktighet enn da det ble bygget...

Angående at gamle hus ventilerer seg selv så hadde man ofte oljefyr eller peis som skapte en varm skorstein som sugde ut luft kontinuerlig og dermed også sugde inn luft i ventiler eller utette dører og vinduer. I dag så kan fyren ha blitt erstattet av en varmepumpe eller el-opppvarming som ikke gir en varm skorstein, vinduer og dører har blitt tettet og så videre så det blir en helt annen miljø innvendig.

Vårt hus fra 50-tallet hadde oljefyr fra starten som ble erstattet av elkassett og vi har nå installert en BVP. I prinsippet ingen fungerende ventilasjon så vi har montert avtrekksventilasjon og det ble stor forskjell på inneluften. FTX vurderte vi men konkluderte at kostnaden for det var såpass stor at det ikke ble økonomisk forsvarlig når vi har bergvarme.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.