Hei!

Skal snart begynne på min 60 cm høye teglmur til drivhuset.

I bunnen er det en betongsyll, et lag med leca og deretter tegl. Alt mures med weber base 222.

Til spørsmålet, jeg vil ha litt utstikk på teglsteinen fra lecasteinen, påvirker det mye på holdfastheten at jeg ofrer 16 mm av 108mm (dansk DNF mål) eller blir det så stabilt at disse 16mm ikke "trengs" fra et holdfasthetsperspektiv? Altså murens nederste rad vil da ha 92mm muret overflate.

Takknemlig om en konstruktør eller sakkyndig kan svare!

• Murstein plassert på Leca-blokker med gress i bakgrunnen, del av grunnarbeid for en vegg. Tydelig hull i mursteinen, brukt i byggeprosjekt.
R RBK skrev:
Hei!

Skal snart starte på min 60 cm høye teglmur til drivhuset.

I bunnen er det en betongsyll, et lag leca og så tegl. Alt mures med weber base 222.

Til spørsmålet, jeg vil ha litt utstikk på teglet fra lecablokken, påvirker det mye på holdbarheten at jeg ofrer 16 mm av 108mm (dansk DNF mål) eller blir det så stabilt at disse 16mm ikke "trengs" fra et holdbarhetsperspektiv? Altså, murens nederste rad vil da ha 92mm murt overflate.

Takk om en konstruktør eller sakkyndig kan svare!
Svaret er stabilt som f*n, om det tåler en høststorm gjenstår å se!

Hvor havner veggen?

A Alexn72 skrev:
Var hamnar väggen?
Om du ser hur stenen ligger så är det 9 lav upp, tot 60 cm.

Nei jeg mener drivhusveggen

N
R RBK skrev:
Hei!

Skal snart begynne på min 60 cm høye teglmuren til drivhuset.

I bunnen er det en betongsokkel, et lag leca og så tegl. Alt mures med weber base 222.

Til spørsmålet, jeg vil ha litt utstikk på teglet fra lecaraden, påvirker det mye på holdfastheten at jeg ofrer 16 mm av 108mm (dansk DNF mål) eller blir det så stabilt at disse 16mm ikke "trengs" fra et holdfasthetsperspektiv? Altså murens nederste rad vil da ha 92mm murt overflate.

Takknemlig hvis en konstruktør eller sakkyndig kan svare!
Kommer til å funke helt fint.
Dog kan det ikke ligge snø mot teglet om vinteren, kreves en sokkel.

A Alexn72 skrev:
Nja jeg mener drivhusveggen
Drivhusets mål er (LxBxH) 464x314x290. 290 er da inkl. 60 cm murvegg.

N neo11 skrev:
Kommer funke hvor bra som helst.
Dog kan det ikke ligge snø mot teglsteinen om vinteren, trengs en sokkel.
Topp! Da det ligger i en svak helling så er teglsteinen i bakkenivå i et hjørne. Der får jeg være litt kreativ

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.