D
Trærne er for spinkle, bare 15-20 cm i diameter. Vokser dessuten på fjell så vet ikke hvor stabile de er.

D
J Jaggatagga skrev:
Du trenger tverrstag om du ikke går opp i komiske dimensjoner. Typ en skikkelig ibalk. Kraften fra linen skal presse ned stolpen, ikke bøye den.

Hadde du tenkt zipline med sele? I så fall kan det kanskje spares litt på tykkelsen på sandbunnen over strekningen. Synes det ser ut som berghall.
Ingen sele

D Derbyboy skrev:
Trærne er for spinkle, bare 15-20 cm i diameter. Vokser dessuten på berg så vet ikke hvor stabile de er.
Her tror jeg at du tenker helt riktig, la trærne være!👍
Som tidligere påpekt; kreftene blir enkelt og greit kjempestore, men med tverrstag og/eller ved å feste wiren i berget bak stolpene blir konstruksjonen veldig mye sterkere.

• Liker
Workingclasshero
  • Laddar…
D
Jeg tror jeg dropper ideen min om å støpe et fundament. I stedet får det bli en eller annen form for stillas i tre.

• Liker
klaskarlsson og 2 andre
  • Laddar…
Genialt!

Hvorfor skulle kreftene bli større i en konstruksjon med stram vs. slakk line? Jeg kunne muligens hevde at kreftene blir noe større i en konstruksjon med slakk line (linen må kontinuerlig bøy med, noe som spiser opp bevegelsesmomentet fremover, og du får med deg mindre energi når du hopper av siden du har en lavere sluthastighet).

B Bjober skrev:
5 ton var en antatt siffra helt uten beregning.
Men om vi forsøker... med 0,3 meter nedheng på 30 meter line får vi utveksling 100 ganger. Med 50 kg hengende i linen får vi 5000 kg i dragriktningen. Så nei, det er ingen margin.
(Sitter og funderer på om man skal regne på halve linens lengde...men det spiller ikke så stor rolle...det blir raskt store krefter uansett.)
200 % i sikkerhetsmargin, så TS trenger å regne med 15 tonn for sveisingene i hvert fall.

D
Jeg tror de fleste i denne tråden overdriver det hele litt. Det er ikke som om jeg skal sende barna ut i verdensrommet.

Hastigheten blir knapt høyere enn hva et barn kan sykle.

Dessuten har jeg to barn.

• Liker
  • Haha
Poxeman og 18 andre
  • Laddar…
Nei, du trenger nok ikke å polstre bakken under hele turen, men det ville jo vært trist om du la 15000 kroner på VKR, og så bøyer røret seg når en overstadig beruset nabo skal prøvese...

• Liker
Workingclasshero og 1 annen
  • Laddar…
Jeg synes det høres ut som et morsomt prosjekt som jeg håper du gjennomfører. Med litt grubleri får du sikkert til en konstruksjon som holder. Taubane har jeg aldri bygget, men mye annet. Har blant annet en hjemmelaget personheis som har vært brukt daglig i 10 år. Og en materialheis til garasjekjelleren som bærer flere tonn. Akkurat nå konstrueres en liten lasteveksler med maskinflak som skal sitte i bagasjerommet på en personbil. En tilpassing for funksjonshemmede. Der finnes blant annet en stolpe som belastes på lignende vis som din taubanestolpe. Vi får se om jeg har regnet riktig eller om det svikter... Man må våge om man skal komme noen vei med sine av og til ville ideer. Men det er mange rundt en som vil bremse skapelsen og roper om manglende CE-merkninger og forsikringskatastrofer.

Akkurat dette med stram line... det er jo en av de grunnleggende fysiske elementene sammen med vektstangen og hjulet. Med kun en stram line har man en fattigmanns vinsj som med håndkraft kan flytte mange tonn materiale. Holder man linen stram mellom 2 tunge objekter og drar med håndkraft i midten av linen, så vil de tunge objektene flytte seg mot hverandre en liten bit. Så snart linen begynner å få litt vinkel, avtar kraften. Stram linen igjen og gjenta prosedyren. Snart har du flyttet objektene en bit. For eksempel dratt ned et tre med rot og alt med et større tre som motstøtte. Eller flyttet en 3 tonn tung stein.

• Liker
fribygg og 1 annen
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Jeg synes det høres ut som et morsomt prosjekt som jeg håper du gjennomfører.
Med litt fundering får du nok til en konstruksjon som holder.
Taubane har jeg aldri bygd, men mye annet. Har blant annet en hjemmelaget personheis som har vært brukt daglig i 10 år.
Og en materialheis til garasjekjelleren som bærer flere tonn.
Akkurat nå konstrueres en liten lasteveksler med maskinflak som skal sitte i bagasjerommet på en personbil.
En tilpassing for funksjonshemmede.
Der finnes blant annet en stolpe som belastes på liknende måte som din taubanestolpe.
Vi får se om jeg har regnet rett eller om det bøyer seg....
Man må våge hvis man skal komme noen vei med sine noen ganger ville ideer.
Men selvsagt er det mange rundt omkring som vil bremse skapelsen og roper om manglende CE-merkinger og forsikringskatastrofer.

Akkurat dette med stram line...det er jo ett av de grunnleggende fysiske elementer sammen med vippearmen og hjulet.
Med kun en stram line har man en fattigmanns vinsj som med håndkraft kan flytte mange tonn materiale.
Holder man linen stram mellom to tunge gjenstander og drar med håndkraft i midten av linen, så vil de tunge gjenstandene flyttes mot hverandre et lite stykke. Så snart linen begynner å få litt vinkel, avtar kraften. Stram linen igjen og gjenta prosedyren. Snart har du flyttet gjenstandene et stykke.
For eksempel dra over ende et tre med rot og alt med et større tre som mothold.
Eller flytte en 3 tonn tung stein.
Jeg har trukket løs grunnstøtte båter på denne måten, man blir mye sterkere når man drar vinkelrett i en stram line.

• Liker
Bjober
  • Laddar…
J Joel_S skrev:
Varför skulle krafterna bli större i en konstruktion med spänd vs. slak lina? Jag skulle möjligen vilja hävda att krafterna blir något större i en konstruktion med slak lina (linan behöver kontinuerligt vikas vilket äter upp rörelsemomentet framåt, och du får med dig mindre energi när du hoppar av eftersom du har en lägre sluthastighet).
En spänd vajer har mycket större krafter i sig än en slak vid samma last i en linbana.

Kraften går i vajerns riktning i fästpunkterna. Om du tänker dig krafterna i fästpunkterna som en pil så ska de peka upp lika mycket som kraften av lasten, dvs barnet, pekar rakt ner. Och vid låg vinkel så pekar pilarna väldigt lite upp och måste vara mycket längre än barnets pil.

En vinkel på tex:
5 grader ger en utväxling på ca 11 gånger
15 grader en utväxling på ca 4 gånger

Med lasten mitt emellan fästpunkterna. '1/sin(x)' där x är vinkeln mellan horisontalplanet och vajern.

Diagram av en linbana med en person, viser kraftvektorer, vinkler, og ligninger for krefter i wiren med lasten plassert i midten.
Hur detta ser ut i en linbana med lutning eller när barnet inte är i mitten lämnas som en övning åt någon som kan något.

Sist redigert:
  • Liker
klaskarlsson og 4 andre
  • Laddar…
En enkel ingeniørmessig konstruksjon er å tenke trekanter

Bare en rett stolpe er nok veldig utfordrende å få til å holde, selv om det sikkert ikke er umulig - i praksis blir det en "minitrekant" inni stolpen, så en hul stolpe med si én meters diameter vil nok kunne tilsvare tre små "stenger" med noen cm tykkelse i rette vinkler.

Bedre er det ofte å øke vinklene i stedet for å øke diameteren på "røret".

En skisse viser en enkel trekantet struktur med en skrånende stang og en blå linje som ser ut som en kabel. Teksten "B" viser basen av trekanten.
Så sørg for at B i skissen over er rimelig stor, så kan det nok fungere med ganske spinkle "rør" (stokker osv). Hvis wiren er stram, kan det sikkert fungere å ha det bakre "benet" i form av en wire med en wire festet i for eksempel fjellet. Og at man har dårlig med plass bak spiller ingen rolle: Sett det bakre støttet så langt bak som mulig og deretter støttebena fremover i et "V", så kjører man mellom dem: I teorien kan de slutte langt etter at linen slutter (selv om vinklene da blir litt vanskelige i praksis).

• Liker
Dilato
  • Laddar…
D
Tenker om og bruker tre i stedet. Hva tror dere om denne konstruksjonen?

Doble korslagte 195x45 og imellom en overligger 45x195.

• Dobbelt kryssede bjelker 195x45 i trekonstruksjon med en midtliggende bjelke 45x195, sett fra toppen.
AXS
Fester du det ordentlig i bakken samt legger til en overligger som da biler et V blir det nok helt greit.

Du kan jo unne deg med noe tverrstang for å få litt flere "trekanter". Avhengig av innfestning i bakken kan det enten velte til siden eller falle sammen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.