D
Tenkte støpe to fundamenter på fjell for en taubane. Avstanden mellom fundamentene, dvs. taubanens lengde blir omtrent 30m.

Jeg hadde tenkt å stikke ned to VKR-rør i fundamentene.

Hva tror dere trenger for størrelse på fundamentene?

Tykkelse på VKR-rørene?

Tenker at rørene skal stikke opp ca 2,5m fra fundamentene, så kan jeg sveise på fester for vaieren. Tanken er at jeg bare armerer og forankrer fundamentene i fjellet, ingen tverrstag eller lignende.

Håndtegnet skisse av en stolpe med en linje som strekker seg 2,5 meter fra toppen til bakken, muligens knyttet til diskusjon om linbanebygging.

Er det en korrekt oppfatning?

I så fall er min bedømmelse at du trenger en skikkelig saftig VKR....

Kan man feste vaieren bak stolpen så reduserer det jo kravene drastisk...
Tips kan jo være å se på hvordan ziplinene som finnes på lekeplasser er bygget, og stjele det rett av....

• Liker
Workingclasshero og 1 annen
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Tenkte støpe to fundamenter på berg for en taubane. Avstanden mellom fundamentene, dvs taubanens lengde blir omtrent 30m.

Hva tror dere trengs for størrelse på fundamentene?

Tykkelse på VKR-rørene?

Tenker at rørene skal stikke opp ca 2,5m fra fundamentene, så kan jeg sveise på fester for vaieren. Tanken er at jeg bare armerer og forankrer fundamentene i berget, ingen tverrstag eller lignende.
Jo, sjekket litt og du har jo utfordringen med en "enkelfeil" som knekker et fundament, og hva jeg kan se så har de fleste en "motvekt".

Eksempel
https://www.naturlekplatser.com/linbana

• Liker
AG A
  • Laddar…
Diagram av bygge med to stolper i trykkimpregnert treverk og en bakre stolpe festet i berg.

Har du berg i dagen må det være betydelig enklere å bygge som i lekeparken, med to stolper i trykkimpregnert byggevirke "fremover" og en bakover som festes direkte i berget...

• Liker
Bästerortarn og 4 andre
  • Laddar…
Skal en person ta taubanen trenger man nok mer underlag enn å tro frem dimensjonen. Å forlenge linen og forankre i fjell bak stolpene i taubanens forlengelse er en god måte å kunne holde stolpene i rimelig dimensjon og belaste dem i trykk nedover i stedet for bøyning inn mot taubanen. Det blir store trekkrefter i linen.

• Liker
klaskarlsson og 2 andre
  • Laddar…
Viktig å tenke på at utvekslingen i drariktningen/ned blir enorm med stram line. Med litt heng blir kreftene betydelig mindre. Noe fjærende element i drariktningen er nok bra for å begrense kreftene. Line og fundament fjærer også, men noe ekstra mer kontrollert er nok bra.

D
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
[bilde]

I så fall er min vurdering at du trenger en riktig saftig VKR....

Kan man feste wiren bak stolpen så reduseres jo kravene drastisk...
Tips kan jo være å se på hvordan taubanene som finnes på lekeplasser er bygget, og stjele det rett av....
Ja det går å feste wiren bak stolpen men det finnes ikke veldig mye margin. Si at jeg kan feste den 1,5-2m bak.

• Liker
Workingclasshero
  • Laddar…
D
B Bjober skrev:
Viktig å tenke på at utvekslingen i drariktningen/ned blir enorm med spent line. Med litt nedheng blir kreftene betydelig mindre. Noe fjærende element i drariktningen er nok bra for å begrense kreftene. Line og fundament fjærer også, men noe ekstra mer kontrollert er nok bra.
Jeg tror jeg kan kunne kjøre med en mindre spent wire som mer henger mellom stolpene.

• Liker
Bjober
  • Laddar…
D
Banen er tenkt å gå langs huset, og jeg kommer til å måtte ta ned ett eller flere trær.

• Terreng dekket av lyng og mose ved siden av trær, muligens området hvor en sti skal lages.
  • Sti med furutrær ved siden av et hus, med grønn mose og lav på bakken og en hengekøye mellom trærne.
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
[bilde]

I så fall er min vurdering at du trenger en skikkelig saftig VKR....

Kan man feste wiren bak stolpen så reduserer det jo kravene drastisk...
Tips kan være å se på hvordan taubaner på lekeplasser er bygd, og kopiere det direkte....
Jeg låner din fine illustrasjon Dan.

Om jeg skulle regne på dette med høyst amatørmessige beregninger så ville jeg anta 5000kg i wirens dragriktning.
Stolpens høyde 2500mm/Stolpens bredde (4kantrør) 150mm=16,6ggr utveksling.
Altså 5000kg x 16,6ggr=83333kg vil dra fra hverandre stolpens nedre venstre side.
Altså bøye stolpen.
Med 150mm side x 6mm godstykkelse blir det 900mm2 materiale som skal ta 83,3 tonn.
83333/900=92,6Kg per mm2. Det holder ikke engang høyfast stål for.
Den som virkelig kan regne på slikt tar selvfølgelig med materialet i hele stolpen, men for meg har denne forenklede metoden fungert meget bra som en grov pekepinn på om det vil fungere når jeg konstruerer for meg selv.

Det vi også ser, er at om vi utvider stolpen, som foreslått med et punkt noen meter til venstre i bildet, så reduserer vi utvekslingen og kreftene dramatisk.

Smarte konstruksjoner slår grovt jern hver gang!

• Liker
klaskarlsson og 4 andre
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Tenkte å støpe to fundament på fjell for en taubane. Avstanden mellom fundamentene, dvs taubanens lengde blir omtrent 30m.

Hva tror dere er den riktige størrelsen på fundamentene?

Tykkelse på VKR-rørene?

Tenker at rørene skal stikke opp ca 2,5m fra fundamentene, så kan jeg sveise på fester for wiren. Tanken er at jeg bare armerer og forankrer fundamentene i fjellet, ingen tverrstag eller lignende.
B Bjober skrev:
Jeg låner din fine illustrasjon Dan.

Om jeg skulle regne på dette med svært amatørmessige beregninger, så ville jeg anta 5000kg i linens trekkretning.
Stolpens høyde 2500mm/Stolpens bredde (4kantrør) 150mm=16,6ggr utveksling.
Dvs 5000kg x 16,6ggr=83333kg vil ønske å rive fra hverandre stolpens nedre venstre side.
Altså bøye stolpen.
Med 150mm side x 6mm gods tykkelse blir det 900mm2 materiale som skal ta 83,3 tonn.
83333/900=92,6Kg per mm2. Det tåler ikke engang høyfast stål.
Den som virkelig kan regne på slikt, regner selvsagt med materialet i hele stolpen, men for meg har denne forenklede metoden fungert veldig bra som en grov pekepinn om det vil fungere når jeg konstruerer for meg selv.

Det vi også ser er at om vi brer stolpen ut, som foreslått med et punkt noen meter til venstre i bildet, så reduserer vi utvekslingen og kreftene dramatisk.

Smarte konstruksjoner slår grov jern hver gang!
TS trenger også å tenke gjennom konstruksjonen av sveisen/monteringen på toppen....

De der 5 tonnene vil belaste sveisen.
5 tonn er med sikkerhetsmargin ?

D Derbyboy skrev:
Tanken er at jeg bare armere og forankrer fundamentene i fjellet, ingen tverrstenger eller lignende.
Du trenger tverrstenger hvis du ikke skal gå opp i komiske dimensjoner. Typ en skikkelig I-bjelke. Kraften fra linen skal presse ned stolpen, ikke bøye den.

Hadde du tenkt taubane med sele? I så fall kan man kanskje spare litt på tykkelsen på sandbunnen over strekningen. Synes det ser ut som svaberg.

• Liker
klaskarlsson og 1 annen
  • Laddar…
S skaraborgsfakir skrev:
TS trenger også å tenke gjennom konstruksjonen av sveisen/monteringen i toppen....

De der 5 tonn vil belaste sveisen.
5 tonn er med sikkerhetsmargin?
5 tonn var en antatt figur helt uten beregning.
Men om vi prøver... med 0,3 meter heng på 30 meter line får vi utveksling 100 ganger. Med 50 kg hengende i linen får vi 5000 kg i dragtretningen. Så nei, det er ingen margin.
(Er sitter og lurer på om man skal regne på halve linens lengde...men det spiller ikke så stor rolle...det blir raskt store krefter uansett.)

D
J Jaggatagga skrev:
Du trenger tverrstag om du ikke går opp i komiske dimensjoner. Typ en ordentlig ibalk. Kraften fra linjen skal presse ned stolpen, ikke bøye den.

Hadde du tenkt taubane med sele? I så fall kanskje man kan spare litt på tykkelsen på sandlaget over strekningen. Synes det ser ut som berghyll.
Sandlag? De kan vel kjøre over berget, blir kanon tenker jeg.

• Liker
Bjober
  • Laddar…
AXS
Bygde denne, blir uregjerlige krefter om ikke kabelen er veldig slakk.

Finnes det ikke et tre som du kan feste i?

• Liker
kashieda og 2 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.