Holder på å bygge om, og da har vi tatt ned en gammel tømmervegg for å få en mer åpen planløsning. Men konstruktøren anbefalte å beholde den øverste bjelken samt ca. én meter fra ytterveggen da den er sammenflettet og kan dra med seg annet om man fjerner den.

Så vi har gått på hans anbefaling og skal spare en bit da vi tenker at det går an å beise den veldig mørkt. Men den har vært leirpuss, så den er dels leiret selvfølgelig og også hugget opp slik at leiren skal feste seg.

Hvordan behandler man denne på beste måte for å få en mørk og fin overflate? Vil jo helst ikke at man skal få fliser. Men sliper man for mye, så forsvinner jo den gamle stilen også.

En vegg av gamle, ujevne tømmerstokker, delvis dekket av leire. En blå krakk er synlig i forgrunnen. Veggen viser tegn på aldring og slitasje.
Gammel tømmervegg med opphugget overflate, delvis leirebelagt. Sparkelspade lent mot veggen i rom under ombygging.

Interessant siden jeg også vurderer å utvide døråpninger i mine tømmervegger. Ifølge noen her på forumet er det strengt forbudt å røre tømmervegger da de er en vesentlig del av konstruksjonen. Å endre disse veggene kan på sikt gi problemer med buede vegger. Jeg vet ikke hva man skal tro, men jeg tror det er forskjellig fra tilfelle til tilfelle og man kan ikke si noe generelt.

Men hvis man leser på for eksempel http://www.hallahus.se/renovera/interioren/invandiga-andringar/planlosning/ så virker jo den teorien til å kunne stemme, for eksempel "For det hogde huset er det materialet og teknikken som har gitt forutsetningene for planløsningene. Det tilgjengelige tømmerets lengde har utgjort en begrensende faktor, og behovet for sammenbindinger, knutninger for å skape stabilitet har ført til de planformene vi kan se."

Lerklining i yttervegg har jo en stor betydning for vindtetting og isolering så densitet jeg aldri ta bort. I mitt hus ble en del tradisjonelle dobbeldører i tømmerstammen om til skyvedører på slutten av 20-tallet, så av naturlige grunner ble en hel del av tømmeret kuttet bort da. Vi har ikke merket noen setninger av den tiltaket, men selvfølgelig ble 3-4 skift av tømmeret beholdt intakt over døråpningene.

Åpen planløsning hører ikke hjemme i tømmerhus og det er ikke byggnadsvård å ødelegge arkitekturen. Det har ingenting med byggnadsvård å gjøre så du poster i feil forum.

Selv om huset du tilfeldigvis holder på å renovere/ødelegge er gammelt så har dine spørsmål ingenting med byggnadsvård å gjøre. Å fikse overflatene "mørke og fine" på tømmervegger var noe man ikke gjorde før.

Dessuten er det svært stygt med store rom som tidligere var to rom. Det synes jo veldig tydelig at det tidligere var to rom fordi veggen ikke er fjernet hele veien opp. Å ha en vegg som stikker ut en meter fra ytterveggen som trådskaparen har tenkt er jo ikke så pent og forsterker inntrykket av at det tidligere var 2 rom. En murstock midt på veggen er kanskje heller ikke det optimale.

Her er et sønderrenoverat hus til salgs hvor de har tatt bort tømmerveggen mellom kammeret og kjøkkenet. Hvem vil bo sånn?
Er dette pent synes dere? Hvorfor er behovet for åpen planløsning så viktig i 2016?

Åpen kjøkkenløsning med moderne innredning. Kjøkkenøy i midten, lyse skap, hvitevarer, og et vindu med utsikt. Synlig mur og tregulvdetaljer.

http://beskrivningar.capitex.se/all...SI9P2NVAUIB3&TYP=CMVilla&Skin=Storsjomaklarna

Sist redigert:
Enig i at tråden er postet i feil del av forumet. Men at man ikke kan få gjøre som man vil med sitt hus, det synes jeg er merkelig. Det er ingen grunn til å klage på TS for hens meninger om hva som er pent.

Hva du synes er stygt eller ikke får være opp til deg. Det føles litt unødvendig med en slik demonstrasjon av din subjektive oppfatning som svar på TS spørsmål.

Ta det med ro. Du har dine meninger, andre har sine. ;)

oliva skrev:
Åpen planløsning hører ikke hjemme i tømmerhus og det er ikke bygningsvern å ødelegge arkitekturen. Det har ingenting med bygningsvern å gjøre så du poster i feil forum.

Selv om huset du tilfeldigvis holder på å renovere/ødelegge er gammelt så har dine spørsmål ingenting med bygningsvern å gjøre. Å fikse overflatene "mørke og fine" på tømmervegger var ikke noe man gjorde før.

Dessuten er det utrolig stygt med store rom som tidligere var to rom. Det synes jo veldig tydelig at det tidligere var to rom siden veggen ikke er fjernet hele veien opp. Å ha en vegg som stikker ut en meter fra ytterveggen som trådskaperen tenkte er jo ikke så pent og forsterker inntrykket av at det tidligere var 2 rom. En murstock midt på veggen er kanskje heller ikke det optimale.

Her er et sønderrenovært hus til salgs hvor de har tatt bort tømmerveggen mellom kammerset og kjøkkenet. Hvem vil bo slik?
Er dette pent synes dere? Hvorfor er behovet for åpen planløsning så viktig i 2016?

[bilde]

[lenke]
Takk for dine meninger, men jeg gjør akkurat som jeg vil i mitt hus.
Jeg er den som skal bo der og hvordan andre mener at jeg ikke burde gjøre får gjerne mene som de vil.

Hittil ser det veldig fint ut, og grunnen er at vi vil ha åpent så vi kan se barna når de leker samtidig som vi lager mat.

samt lage mat sammen med gjester i stedet for at noen gjemmer seg på kjøkkenet og ikke kan se resten av selskapet.

Skal legge opp bilder senere så får du avgjøre selv om det var galt å rive ut et gammelt utslitt bad og gjøre et åpent rom i stedet.

Vil gjerne se resultatet deretter!

robban22 skrev:
Takk for dine meninger, men jeg gjør akkurat som jeg vil i mitt hus.
Det er jeg som skal bo der og hva andre synes om at jeg ikke burde gjøre får de gjerne mene som de vil.

Hittil ser det kjempefint ut, og grunnen er at vi vil ha det åpent så vi kan se barna når de leker samtidig som vi lager mat.

samt lage mat sammen med gjester i stedet for at noen gjemmer seg på kjøkkenet og ikke kan se resten av selskapet.

Skal legge ut bilder senere så får du avgjøre selv om det var feil å rive ut et gammelt utslitt bad og lage et åpent rom i stedet.
Det er ingen som betviler at du gjør som du vil med ditt hus. Men vær så snill, be en moderator flytte tråden til et annet forum. Der finner du sikkert flere likesinnede som liker det du gjør. Det gjør vi ikke her fordi det ikke har med bygningsvern å gjøre.

• Liker
oliva
  • Laddar…
Så vidt jeg vet, finnes det ingen regelbok som avgjør hva som får klassifiseres som bygningsvern og dermed får tilgang til dette forumet, og hva som ubetinget skal sendes til andre forum fordi det ikke faller alle i smak. Vi kan selvfølgelig ha helt ulike syn på hva bygningsvern er, men en person som tar seg av et gammelt hus, pleier det og sikrer en fremtid for huset - uansett om det skjer med planglass, plastmaling, moderne installasjoner og gud forby - åpen planløsning :eek: får gjerne mine råd og respekt!

• Liker
pelrik
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.