Jeg planlegger å bygge et skjermtak og har noen tanker rundt belastningene når jeg dropper en stolpe i hjørnet.
Slik har jeg tenkt:

Diagram av skjermtakprosjekt med mål. Venstre bilde viser husvegg og glastak, høyre bilde viser sidevisning uten stolpe.

Mine grove beregninger gir:
Snøsone 1,5*1,2x4,1m=738kg snølast
Vekt av tre ca 70kg (gjetning)
Vekt av glass ca 100kg (flere lag laminert solcelleglass)
=ca 900kg
Denne lasten vil fordeles 50% mot huset og 50% på frontbjelken, dvs. 450kg på frontbjelken.
Neste tankesteg er at 50% av lasten på frontbjelken havner på bjelken som sitter som et vektstang på huset, dvs. 225kg.

Eksakt så blir det jo ikke i virkeligheten siden det er distribuerte laster, men det burde gi et rimelig riktig svar på om det vil holde eller ikke tenker jeg.

Spørsmålet blir da om "vektstangen" vil tåle 225kg uten å bøyes for mye. Det føles jo ikke som at det vil være noen problem slik at det vil knekke eller at huset tar skade. "Vektstangen" vil boltes i husets mellomdekke.

Hva tror dere?

Om du monterer sidebjelken slik at den kan betraktes som fast innspent, vil nedbøyningen ytterst være QL^3/3EI. Det betyr at en 45x220 C 24 bjelke vil bøye ned ca. 4 mm ytterst, forutsatt at den er noenlunde klimabeskyttet (klimaklasse 2).

Takk, det er jo ikke mye nedbøying (og i praksis kommer vi nok til å rake av snøen).
Hvor mange % av lastekapasiteten er det? Ikke engang i nærheten av bruddgrensen, gjetter jeg?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.