Vi holder på å renovere et rekkehus som vi kjøpte i vår, og har nå kommet til en vegg som tidligere eiere har bygget for å dele av gangen fra et allrom i underetasjen (sokkel). Jeg rev ned gipsen for å bli kvitt glassfibervev og fordi jeg har lært at man trenger å kontrollere alt som tidligere eiere har gjort. Øverst på den veggen går en bærende limtrebjelke, 380x70. Da de bygde veggen har de hakket ut omtrent 50x900 mm i underkant for å få inn en dørkarm i full høyde.
Mitt første spørsmål er hvor stort problem det er, og hva som i så fall burde gjøres for å utbedre det.
Deretter skulle vi gjerne bygge inn en skyvedør i veggen, og da gjerne en i full høyde. Det ville innebære at man må ta bort 1800x60 mm. Jeg vurderer om man kan sette en 70x70 mm stående på hver side for å avlaste bjelken, eller hva som ville kreves? Bjelken hviler for øyeblikket på en 70x92 mm ved veggen mot naboen. Til venstre fortsetter bjelken bort til yttervegg. Totalt spenn ca 6,5 m
Bilde på nåværende situasjon (ja, de har av en eller annen grunn brukt 34x70...)
Tanken var å gjøre slik. Spørsmålet er om det ville være tilstrekkelig eller om man måtte trenge å veksle av med en stålbjelke? Det er en dør i full høyde litt lenger til venstre. Den er original, og jeg vet dessverre ikke hvordan de har gjort med bjelken der.
Jeg antar at man kanskje trenger byggetillatelse og en konstruktør som kan beregne bæreevne på slikt?
Spørsmålet er jo om det ikke går an å belaste bjelkelaget under. Da hadde man jo kunnet bygge den "vanlig" med stående stendere som fungerer som søyler. Hvordan ser det ut etasjen under?
Dimensjonen på bjelken rekker jo for 1800mm, så hvis man kan sette en søyle på hver side så holder det jo. Jeg er dog personlig for dårlig på treverk til å beregne hva slags dimensjon på søyler du trenger. Man må jo også vite hva bjelken faktisk har lastet av.
Spørsmålet er jo om det ikke går an å belaste bjelkelaget under. Da kunne man jo bygge det "vanlig" med stående lekter som fungerer som søyler. Hvordan ser det ut etasjen under?
Dimensjonen på bjelken rekker jo for 1800mm, så kan man sette en søyle på hver side så rekker jo det. Jeg er dog personlig for dårlig på treverk for å beregne hvilken dimensjon på søyle du trenger. Man trenger jo også å vite hva bjelken faktisk har lastet av.
Byggemelding trengs ikke, det holder med melding.
Dette er underetasjen. Lektene på bildet står på betongplaten. Min tanke var at man burde kunne ha en 70x70 søyle på hver side av åpningen for skyvedøren. Med tanke på at hele bjelken ligger på en 70x92 nå, så synes jeg jo det burde være tilstrekkelig.
Bjelken bærer mellometasjens gulvbjelker til overetasjen. Målene på underetasjen er ca. 10x6m, og bjelken ligger på tvers omtrent 6 meter fra den ene kortsiden og 4 meter fra den andre.
Den nåværende utfresningen har ikke noen større betydning siden den dels er i bjelkens ytterkant, dels er i limtre som er mindre følsomt for sprekkdannelser. En utfresning for en skyvedør er derimot direkte uegnet fordi den havner lenger inn på bjelken. Da må man som @C.Lundin foreslår sette en limtrestolpe ved siden av døråpningen. Det er usikkert om bjelkelaget tåler den punktlast som da oppstår uten en forsterkning under platen. Det pleier å være enkelt å korte høyden på en skyvedør. Det blir betydelig billigere.
Den nåværende uthulningen har ikke noen større betydning ettersom den dels er i bjelkens ytterkant, dels er i limtre som er mindre følsomt for sprekkdannelser. En uthuling for en skyvedør er derimot direkte uegnet ettersom den havner lenger inn på bjelken. Da må man, som @C.Lundin foreslår, sette en limtresøyle ved siden av døråpningen. Det er usikkert om bjelkelaget tåler den punktlasten som da oppstår uten en forsterkning under platen. Det pleier å være enkelt å forkorte høyden på en skyvedør. Det blir betydelig billigere.
Nåværende uthuling er dessverre ikke i kanten. Bjelken fortsetter cirka 3m til til venstre. Vet dessverre ikke hvordan det ser ut med støtte den veien. Det er en dør der med full høyde som er original, kanskje bør jeg ta ned litt mer gips og se hvordan det ser ut der. Har vurdert å senke døren, men hadde helst hatt full høyde siden jeg er over 2m. Men etter å ha lest om prosessen med byggemelding osv. føles det urimelig å hyre en konstruktør for masse penger for en jobb som kanskje koster 5000 å gjøre. Spørsmålet er dog hva man gjør med nåværende uthuling. Den er garantert ikke beregnet eller meldt. Kan det være så mye last på bjelken at platen ikke ville klare en søyle altså? Bjelken hviler som sagt på en stående 70x92 for øyeblikket.
Huset vil ikke rase pga utfremspringene. Man har dimensjonert etter bruksgrenseverdier, hvilket kan bety i verste fall noe større svikt i gulvet over eller noe større nedbøyning. Det er dog ingen argument for å fortsette å svekke bjelken. Antakelig er betongplaten forsterket under de eksisterende stolpene. Det kan fungere selv med en ny søyle, men da må man regne på det samt få tak i en konstruksjonstegning over betongplaten så man vet hva den er dimensjonert for. Dessverre er ikke engang fullhøydører tilstrekkelig høye for 2-meterspersoner. En skyvedørskonstruksjon kan jo plasseres på siden av bjelken slik at øvre skinner etc. havner over bjelkens underkant.
Huset kommer ikke til å rase på grunn av utsparringene. Man har dimensjonert etter bruksgrenseverdier, noe som kan bety i verste fall litt større svai i gulvet over eller litt større nedbøyning. Det er likevel ikke et argument for å fortsette å svekke bjelken. Gjetningsvis er betongplaten forsterket under de eksisterende stolpene. Det kan fungere også med en ny søyle, men da må man beregne på det samt ha tak i en konstruksjonstegning over betongplaten så man vet hva den er dimensjonert for. Dessverre er ikke engang fullhøydedører høye nok for 2 meter personer. En skyvedørskonstruksjon kan jo plasseres på siden av bjelken slik at øvre skinner etc. havner over bjelkens underkant.
Nei, skal det gjøres så skal det jo være etter at noen som kan har regnet på styrke og gjort konstruksjonstegning osv, og det føles ikke økonomisk forsvarlig å bruke den typen penger på en liten drittjobb. Den eneste poenget med det ville dessuten være å få 1 meter mer brukbar vegg på innsiden.
M21 er bra nok på høyde for meg som er 201 cm. Det er noen cm over, og det er "vanlig" høyde så det er ingen problem å gå igjennom uten å måtte tenke på høyden.
Nei det får nok bli en ny karm i det hullet som finnes (man har satt inn en gammel brukt boddør med karm som er for dyp for veggen). Tenkte nok likevel å sette inn noe mer solid enn 34x70 rundt dørhullet, både for bjelkens og karmens skyld.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.