Jeg har et hus hvor jeg ønsker å åpne opp en del av en bærende vegg og vil gjerne ha innspill på om konstruksjonen tåler det samt forslag på en god løsning.
Det er et rekkehus i to etasjer bygget år 2000. I veggen hvor åpningen skal skje er det en vegg ca 3,7 m med en døråpning og deretter er det en åpen del på ca 3 m med en søyle. Lasten i den åpne delen bæres opp av en limtrebjelke 90 x 225 mm som jeg vil forlenge for å erstatte bæreevnen fra den delen av veggen som fjernes. Forlengelsen blir enten 1,2 eller 1,6 m, avhengig av hva konstruksjonen tåler.
Jeg vedlegger et bilde av plan 1 (der endringen skjer) med alternativene inntegnet (opprinnelig bjelke i rødt, ny bjelke (1,2 eller 1,6 m) i grønt og eksisterende vegg (2 eller 2,4 m) som beholdes i blått. Vedlegger også PDF med forklaringer/typedetaljer, plan 1, plan 2, mellombjelkelag og takstoler, så kanskje noen vennlige sjeler kan danne seg en oppfatning og komme med forslag på en løsning. Verdt å nevne er at det 2,4 m fra ytterveggen går en masonittbjelke som ved det første alternativet (1,2 m forlengelse) havner over der bjelken slutter og således kan bæres av bjelkens søyle mens den ved andre alternativet (1,6 m forlengelse) havner i luften 0,4 m fra den nye bjelkens søyle. Alt dette ser man på tegningene, men jeg tenker meg at det er der problemet ligger, altså om skjøten tåler å bære den lasten 0,4 m fra søylen eller ikke. Det finnes sikkert andre ting å ta i betraktning som jeg har oversett, der jeg håper at dere vennlige forum-medlemmer kan bistå med deres ekspertise.
Mitt håp er at man kan forlenge 90 x 225 mm bjelken med ytterligere en 90 x 225 mm bjelke, 1,6 m lang for å få en så stor åpning som mulig. Har lest rundt og noen foreslår spikerplate og andre å spikre og lime lengre biter konstruksjonsplater eller lignende over skjøten. Kom gjerne med forslag på skjøting også.
Til tegningene kan jeg nevne at det er "Hus 36" og "type B1" man skal se på, der andre alternativer finnes.