L
Mitt garasje bygde jeg nytt tak på.
Det nye taket ble slik.

Det er totalt ca 10 meter langt og 4.4 meter bredt.
Monterte en bjelke på 4.4 meter på tvers etter 6 meter, så det delte opp lengden i en 6 meter og en 4 meter.

Deretter 190 mm bjelker (7 stk) hengende i denne tverrbjelken.
Råspont 22 mm. Helling på taket 3 grader.
Isolert, spilerpanel og så takgips.

Så mitt spørsmål, bjelken som jeg bygde den er 3 stk 220x45 mm og 4.4 meter lang som jeg limte sammen. Samt trakk sammen med bolter.
Men nå lurer jeg på om den tverrbjelken tåler tyngdene?
Det er vanlige 220x45 bord.

Takk på forhånd
 
Sist redigert:
  • Liker
Pernilla Pi
  • Laddar…
Når jeg regner på det trengs 140*270 limtrebjelke, utnyttelsesgrad 92%. Dette ved snøsone 2 og ingen isolasjon eller undertak.

Du har 135*220 så du ligger nær, men i underkant. Snøsone 2 betyr at den tåler egenvekt + 200 kg/kvm snøtrykk. Våt snø kan veie opptil 400 kg/kvm, så når det begynner å bli en halv meter med snø må du rett og slett måke taket.
 
  • Liker
Lolight
  • Laddar…
L
huggan skrev:
Når jeg regner på det trengs 140*270 limtrebjelke, utnyttelsesgrad 92%. Dette ved snøsone 2 og ingen isolasjon eller undertak.

Du har 135*220 så du ligger nært men i underkant. Snøsone 2 betyr at den klarer egentyngden + 200 kg/kvm snølast. Våtsnø kan veie opp til 400 kg/kvm så når det begynner å bli en halv meter med snø må du rett og slett måke taket.
Har sjekket og målt litt. Det er lengre enn 4.4, snarere 4.9 meter... Innser at jeg må forsterke med en stålbjelke. Det er jo god takhøyde som det ble nå og jeg vil være på den sikre siden.
Så da kommer man til hvordan beregne en slik I-bjelke? Hva skal jeg spørre etter hos stålhandleren?
 
Du bruker denne formelen for å beregne nedbøyningen 5*Q*L^3/384*E*I. Nedbøyning skal ikke være mer enn L/400.

Q er utbredt lasten i Newton
L er spennvidden
E er 210 000 for stål
I er en verdi som er avhengig av hvilken type bjelke som brukes og hvilken dimensjon
 
  • Liker
Pernilla Pi
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.