Vi planlegger et bad som skal plasseres på et bjelkelag over kjeller.
Eksisterende gulvbjelker er 45x195 med cc600.
Tanken er at vi kompletterer med nye 45x195 så vi får cc300.
Spennvidden er 3840mm

Når jeg kjører dette i Svensk Trä dimensjoneringsprogram så klarer jeg det med C30 klasse.
Noen som har noen mening om dette eller har bygget lignende bad med 195 bjelker?

• Plantegning av et bad på bjælkelag over kjeller, viser eksisterende og planlagte gulvbjelker med en spennvidde på 3840 mm.
  • Diagram som viser dimensjoneringsresultater for gulvbjelkelag med spesifikasjoner som lengde, c-avstand og materialklasse C30, brukt i et badromsprosjekt.
T
I vårt hus har vi lignende spennvidde men 45x220 c/c300 med kortstag mellom bjelkene og så skrulimt sponplate på det, og det er fullstendig stivt - ingen tegn på fugsprikker i klinker eller fliser.
Vår konstruktør mente at det ville fungere med større cc-mål enn 300 men ikke 600, pluss at det er fra yttervegg til bærende bjelke i midten av huset og på den andre siden av bjelken er det 600 mm mellom bjelkene så vi ville ha det symmetrisk mot dem. Løsningen ble å legge inn en til 45x220 mellom så da ble det 300 cc. Vi har C24 og ikke C30.

Jeg ville tro at det skal fungere for dere med 45x195 men at det er bra å kortlegge mellom alle bjelkene.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.