Dette gjelder en nybygget garasje, modell stort. En tanke jeg har støtt på i løpet av dagen er ventilasjonen av taket. Vi skal sette takfotspanel og kle inn takfoten, med litt ledspotter og sånt krimskrams. I alle fall, kan jeg bruke glesen for å få opp en plate og "fortsette med ytterveggen" oppover og slippe en åpning på 3-5 cm øverst før sperreluken og derigjennom få starten av ventilasjonen? Må vel fortsette litt videre oppover langs innertaket, men starten av ventilasjonen i alle fall.

Større bilde: http://i.imgur.com/lmsgI9j.jpg

lmsgI9j.jpg

Mvh Jonas

Det kommer litt an på hva du er ute etter. Er du ute etter noe som beskytter mot isoleringen, bør du fortsette med vindsperren bak panelet slik at det ikke blåser gjennom, da panelet ikke er helt lufttett. Hvilket system skal du ha som luftspalte? Bare duk, "masonite" eller bølgepapp osv.? Det beste etter min mening er at du skrur en 45x45 på siden av takstol opp mot rupanel og en 45x45 på cc 600, deretter skrur du masonite under det. Samt setter et lokk av masonite der bildet ditt viser og taper skjøten med t-vind tape eller lignende.

Skal du for eksempel ha 195 isolering i bjelkelaget, så trekker du kanskje bare opp masoniten 400mm. Skal du ha isolering i taket, blir det eventuelt hele veien opp i mønet og må da også luftes gjennom enten gavlventiler luftet møne eller mugstopper.

Tilbake til takfoten... med fordel setter du undertakspanelet før veggpanelet. Perforert plåt eller insektsnett i forkant mot fotbrettet ca 4 cm luftspalte, deretter bare å bygge seg inn mot vegg.

Jo litt så tenkte jeg.
Fortsette med masonit opp til stenderne tar slutt, fortsette med 45x45 lekter på innsiden av takstolene langs med sponten i taket så det går et stykke over isolasjonen. Sette vindsperre på utsiden av masonit og fortsette med den opp til glippen i det minste. Nett innenfor fotpanelet og ca 3-4 stk 1cm glipper på fotpanelet.
Skal ha 2 stk gavlventiler i mønet.

Burde kunne funke da?

Mvh Jonas

Om du taper masonittskjøtene så slipper du vindsperre... den trenger du bare ha om du tenkte fortsette med veggpanel hele veien opp som du skrev i første. Masoniten er vindtett i seg selv, ikke panel.

T Tbone skrev:
Om du taper masonitskjøtene så slipper du vindsperre... den trenger du bare ha hvis du hadde tenkt å fortsette med veggpanel hele veien opp som du skrev i første. Masoniten er vindtett i seg selv, ikke panel.
Jaokey, jo det var masonit jeg tenkte "fortsette" med opp. Ok men da blir dette kanon isf. :)

Mvh Jonas

• Liker
Tbone
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.