Hei.
Holder på å bygge en hagestue og har noen spørsmål om hva jeg skal gjøre med takfoten, ytterveggen med luftingen. Vi har også hevet taket slik at det kobles litt høyere opp.
Hagestuen er isolert i både gulv, tak og vegger samt vår/høst glass. Vil sporadisk være oppvarmet enkelte helger.
Mårten
Holder på å bygge en hagestue og har noen spørsmål om hva jeg skal gjøre med takfoten, ytterveggen med luftingen. Vi har også hevet taket slik at det kobles litt høyere opp.
Hagestuen er isolert i både gulv, tak og vegger samt vår/høst glass. Vil sporadisk være oppvarmet enkelte helger.
- Skal jeg la uteluft komme inn fra sidene for å ventilere. Innertaket vil bygges langs den grønne linjen med perlestaff. Uteluften vil i så fall komme der den blå linjen går. (Bilde 1).
- Luften fra husveggen, må den kunne "luftes" oppover, eller kan jeg tette alle disse hullene mot rommet over der dekklisten har sittet over. Det vil bli en liggende panel over denne veggen senere (Bilde 2).
- Kan jeg tette til mellom veggen og spiklisten utenfra? Tanken er å ikke slippe inn kald-luft samt skadedyr utenfra. Hjørnebordene sitter jo for så vidt over også, så trekk er kanskje ikke et problem. (Bilde 3).
Mårten
Monter muggbeskyttelse i underside.M MartenSvensson skrev:Hei.
Holder på å bygge en vinterhage og har noen spørsmål rundt hva jeg skal gjøre med takutstikket, ytterveggen med luftingen. Vi har også hevet taket slik at det kobles litt høyere opp.
Vinterhagen er isolert i både gulv, tak og vegger samt vår/høst glass. Vil sporadisk være oppvarmet noen helger.
MVH,
- Skal jeg la uteluft komme inn fra sidene for å ventilere? Innertaket vil bli bygget langs den grønne linjen med perlestaff. Uteluften vil i så fall komme der den blå linjen går. (Bilde 1).
- Luften fra husveggen, må den kunne "lufte" oppover, eller kan jeg tette alle disse hullene mot området over der panelen har sittet over? Kommer til å bli en liggende panel over denne veggen smonteraen (Bilde 2).
- Kan jeg tette mellom veggen og spikerslagene utenfra? Tenk for å hindre kald luft samt skadedyr utenfra. Kanthøvlede bord sitter jo over også, så trekk er kanskje ikke et problem. (Bilde 3)
Mårten
Ytterveggen i uterommet vil ikke få noen regn-fuktbelastning og trenger derfor i prinsippet ingen lufting. Du skal ikke tette den helt, antar jeg, det å kunne sirkulere noen mm til luft i innerommet bør være mer enn tilstrekkelig. Uterom genererer fukt og varme fra menneskene. Slipper du opp den luften på loftet som kondenserer får du nok fuktproblemer der. Å tette opp og ventilere taket med moldstopperen nevnt ovenfor virker rimelig.
Klikk her for å svare