20.692 lest ·
23 svar
21k lest
23 svar
Takterrasse/tredekk ovenpå båndtekket platetak - moderne teknikker?
Side 1 av 2
Hei! Vi har en terrasse (jeg har nettopp lært forskjellen mellom balkong, altan, terrasse og veranda) oppå et båndtekket platetak som sikkert er fra da huset ble bygget på 20-tallet. Terrassen, av tre, står rett og slett på falsene ved hjelp av store trekiler, som selvfølgelig har råtnet.
Jeg vil nå bytte tak på huset, og dermed også dette båndtekkede taket (og råtnet rupanel, og kanskje legge til litt isolasjon, det er helt uisolert i dag), så den råtne gamle terrassen må rives. Men jeg vil beholde den, og jeg vurderer også å bygge en til på den andre siden av huset under samme forutsetninger. Finnes det noen moderne teknikker for å feste et bjelkelag oppå et båndtekket platetak? Eller finnes det andre teknikker for dette? Taket kommer jo uansett ikke til å synes, så det må jo ikke nødvendigvis være båndtekket, det går like bra med en alternativ løsning.
Kuriosa:
Veranda - på bakken.
Altan - i luften, men står på stolper.
Balkong - i luften og henger på veggen.
Terrasse - oppå et yttertak.
Jeg vil nå bytte tak på huset, og dermed også dette båndtekkede taket (og råtnet rupanel, og kanskje legge til litt isolasjon, det er helt uisolert i dag), så den råtne gamle terrassen må rives. Men jeg vil beholde den, og jeg vurderer også å bygge en til på den andre siden av huset under samme forutsetninger. Finnes det noen moderne teknikker for å feste et bjelkelag oppå et båndtekket platetak? Eller finnes det andre teknikker for dette? Taket kommer jo uansett ikke til å synes, så det må jo ikke nødvendigvis være båndtekket, det går like bra med en alternativ løsning.
Kuriosa:
Veranda - på bakken.
Altan - i luften, men står på stolper.
Balkong - i luften og henger på veggen.
Terrasse - oppå et yttertak.
Burde det ikke gå an å bygge en ramme som du legger på platen og avveier i vater. På dette fester du stolpene til rekkverket så det blir stødige og skrur så dette i huset. Da burde det bli stødig, rammen i seg selv veier jo en hel del så den flytter nok ikke så lett på seg, men skrur du det fast i veggen så flytter det jo garantert ikke på seg
Så har jeg gjort, eller ja, uten ramme.Ola78 skrev:Burde det ikke gå an å bygge en ramme som du legger på platen og veier av i vater. På dette fester du stolpene til rekkverket så det blir stødig og skruer så dette i huset. Da burde det bli stabilt, rammen i seg selv veier jo en del så den flytter nok ikke lett på seg, men skrur du det fast i veggen så flytter det seg garantert ikke![]()
Skjærede gulvbjelker 45x95er (for å få et plant gulv i forhold til takvinkelen).
La så gummibiter mellom platetak og trebjelkene (fikk en ødelagt slange til lastebil fra gummiverkstedet).
Så terrassegulv og rekkverk oppå det.
Jeg la et materiale som heter resitrix (gummiduk) på det flate taket, denne kostet kanskje 300/m2 inkl arbeid. På denne tenker jeg å legge skråsagde trykkimpregnerte lekter, ingenting skrus i underlaget (skal ikke være nødvendig). Deretter rekkverk som skrus i terrassen og festes i veggen, det skal mye til før det faller av.
Som et alternativ til det trykkimpregnerte lette jeg etter plastlekter (typen som er i skjærebrett), men fant ingenting. Jeg kunne lage dem selv, men det blir for omstendelig. Trykkimpregnert er så bra at det sikkert ikke er verdt bryet å finne på noe annet.
Som et alternativ til det trykkimpregnerte lette jeg etter plastlekter (typen som er i skjærebrett), men fant ingenting. Jeg kunne lage dem selv, men det blir for omstendelig. Trykkimpregnert er så bra at det sikkert ikke er verdt bryet å finne på noe annet.
Jeg har ingen vegg å feste det i, men et yttertak (tenk mansard/brutt tak), men det burde vel iofs gå å lage fester med hjelp av en smart lindabkonsoll (de har jo typ 20 forskjellige). Litt tvilsom til å la det trykte ligge direkte på platen (selv med gummi imellom), men det er klart, NTR-A burde vel holde noen tiår uansett.
Ellers kanskje man kan sette stolper som går opp gjennom taket å feste bæringen på, hvilke så kan plates inn av en dyktig blikkenslager så det blir tett, omtrent som rundt en skorstein? Men treet suger kanskje inn vannet i konstruksjonen likevel, selvfølgelig.
Ellers kanskje man kan sette stolper som går opp gjennom taket å feste bæringen på, hvilke så kan plates inn av en dyktig blikkenslager så det blir tett, omtrent som rundt en skorstein? Men treet suger kanskje inn vannet i konstruksjonen likevel, selvfølgelig.
Jeg hadde tidligere stolper opp gjennom det bandtatte taket, disse er fjernet for snart 2 år siden og jeg angrer meg ikke.
Hvis jeg husker riktig, var det nok ingen blikkenslager som ikke rynket på nesen av den konstruksjonen (som var laget/bestilt av forrige huseier).
Risikoen for lekkasje er stor, ifølge egne erfaringer, vanskelig å få tett mellom metallet og treet som beveger seg/tørker/ssprekker.
Hvis jeg husker riktig, var det nok ingen blikkenslager som ikke rynket på nesen av den konstruksjonen (som var laget/bestilt av forrige huseier).
Risikoen for lekkasje er stor, ifølge egne erfaringer, vanskelig å få tett mellom metallet og treet som beveger seg/tørker/ssprekker.
Mye kan tenkes ut og sendes inn for galvanisering. Men jeg er ikke helt med på hva problemet egentlig er.
En måte å feste noe på båndfals er å ta en lekt (f.eks. 2"4") på hver side av falsen og stramme dem mot hverandre med bolt. Jeg gjorde slik da jeg hadde en stans på et lavere tak og den satt fast.
En måte å feste noe på båndfals er å ta en lekt (f.eks. 2"4") på hver side av falsen og stramme dem mot hverandre med bolt. Jeg gjorde slik da jeg hadde en stans på et lavere tak og den satt fast.
Det jeg synes er at det burde finnes noe mer moderne måte å gjøre det på enn å legge det løst på platen, eller klemme fast som du foreslår. Hvor lenge holder det da? Det som ligger/sitter der i dag er gjennområtnet, og jeg har ingen anelse om hvor lenge det har sittet der. Jeg tenker meg en form for rustfrie beslag man fester i falsene, men det er kanskje umulig.
I en annen tråd fant jeg forslag om at en sveiser skulle lage et helsveiset tak i rustfritt, men det synes jeg høres kopiøst dyrt ut...
I en annen tråd fant jeg forslag om at en sveiser skulle lage et helsveiset tak i rustfritt, men det synes jeg høres kopiøst dyrt ut...
Problemet er vel at terrassebord i tre må skrus i noe. Derav mine tanker om plast. Men generelt kan man kanskje beregne en levetid på 20-30 år for et terrassedekk. Har du råttent tre, har det vært i langvarig kontakt med vann, og det kan skyldes mye, f.eks. at løv og annet har samlet seg under terrassen. Hvis du vil, kan du legge fliser, grus etc. på resitrix. Tre holder ikke for alltid, så bygg for å kunne bytte det ut enklere i fremtiden, kanskje er den mest fornuftige løsningen.
Akkurat som FredrikR skriver, ingen stolper gjennom platen, du kommer garantert til å få problemer i fremtiden. Og det kommer til å bli ganske dyrt å ha en blikkenslager til den jobben. Om du vil ha det lett å rengjøre under terrassen så lager du den i kassetter som kan løftes bort for å gjøre rent under.
Falsfester/klammer kanskje kan funke for deg, men jeg tror dog konstruksjonen bør hvile på taket.cheetah1 skrev:Det jeg synes er at det burde finnes noe mer moderne måte å gjøre det på enn å legge det løst på platen, eller klemme fast som du foreslår. Hvor lenge holder det da? Det som ligger/sitter der i dag er gjennområtnet, og jeg har ingen anelse om hvor lenge det har sittet der. Jeg tenker meg noen form for rustfri beslag man fester i falserne, men det er kanskje umulig.
Altså ikke bli oppbåret av falsfestene, men det var nok ikke slik du mente heller.
Hvor mye heller taket som bygget skal stå på?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 innlegg
Synes nok at den "moderne" måten er å la terrassen flyte oppå platen. Tre beveger seg, så det beste er å gi etter for dette faktumet i stedet for å tvinge det fast. Det er dog bra med noe underlag annet enn platen som terrassen kan gli på. Vi har rustfritt helsveiset tak (for lite helling for fals ketting) og kommer til å la terrassen gli oppå og være festet i veggen.
...og nei; rustfritt sveiset tak er ikke uanstendig dyrt. Kanskje dobbelt så dyrt som et dobbelt fals ketting tak.
...og nei; rustfritt sveiset tak er ikke uanstendig dyrt. Kanskje dobbelt så dyrt som et dobbelt fals ketting tak.
Sist redigert:
Fant dette nivåsystemet, ser ut til å fungere utendørs også.
http://www.nivellsystem.se/sv/regelsystemet/utegolv.html
Kanskje mye penger for noe som skjevdelte lekter gjør like bra (eller bedre), noen som har testet? Den store fordelen ser ut til å være at man kan avveie hele rammeverket skikkelig rett, noe som kan være litt pirkejobb hvis for eksempel balkongtaket ikke er 100% jevnt.
http://www.nivellsystem.se/sv/regelsystemet/utegolv.html
Kanskje mye penger for noe som skjevdelte lekter gjør like bra (eller bedre), noen som har testet? Den store fordelen ser ut til å være at man kan avveie hele rammeverket skikkelig rett, noe som kan være litt pirkejobb hvis for eksempel balkongtaket ikke er 100% jevnt.