Hei
Jeg holder på å bygge en terrasse med rekkverk på et båndtekket platetak.
Skal legge impregnerte bjelker på platetaket og deretter terrassebordene oppå. Sitter og leter etter hva for gummi man skal bruke mellom den impregnerte bjelken og platetaket slik at det ikke blir kontakt mellom platet og det impregnerte virket, noe som ikke skal være bra.
Noen som vet hvor og hva man kan kjøpe?
Mer enn gummibiter fra gummi karen rundt hjørnet
Se med en blikkenslager. Det finnes festemidler for stiger på falsede platetak som man klemmer til rundt selve falsen. Jeg har selv en slik stige. Den teknikken burde kunne brukes også for å feste inn trelekter. Det føles ikke helt vellykket å ha noe som hviler på det flate platet.
Jeg brukte tilpassede eikeklosser som distanser og stiv 1mm PVC-matte for syll mellom platen (rustfri helsveiset) og klossen. Dette kan da bevege seg uten knirking og knirk, noe som ikke er tilfelle med eiketre mot plate. Fordelen med eikeklossen var at jeg kunne 1-komponents lime den mot det trykte regelverket og deretter låse den med PVC-matten. Risikoen med avstandsbrikkene er at de flytter på seg over årstidene. Tipsene kom fra snekkere i familien. PVC-matten ble kjøpt på rull på Bauhaus for hundre kroner.
Sjekk med en blikkenslager. Det finnes festemidler for stiger på falsede platetak som man klemmer rundt selve falsen. Jeg har selv en slik stige. Den teknikken burde kunne brukes også for å feste inn trelekter. Det føles ikke helt vellykket å ha noe som hviler på den flate platen.
For min egen del har jeg det veldig trangt med å få inn bjelkelaget mellom taket og balkongdørens terskel, så jeg er redd det bygger for mye å ligge oppe på falsene. Hva ser du for problemer med å la bjelkelaget hvile på den flate platen? Man må selvfølgelig ha rimelig med støtte slik at kontakttrykket blir moderat.
Med støttebrikken av typen i mitt forrige innlegg tenkte jeg å sette noe på undersiden av gulvregelen som passer i brikkens hull med stort spillerom. Da kan ikke brikken gli unna om regelen skulle miste kontakten i støttepunktet.
For min del hadde jeg 10-20 mm mellomrom. Bilde fra før montasjen av klossene. Hele konstruksjonen flyter på blikktaket og er boltret "stolpene" mot veggen. Fagverket er for at det ikke skal skjære.
Hele konstruksjonen flyter på blikketaket og er boltet "stolpene" mot veggen. Fagverket er for at det ikke skal skjære.
Det synes jeg er viktige utgangspunkter for alle tenkelige løsninger. Den rustfrie blikken i Johans tilfelle tåler nok en del, men det finnes blikktyper som ikke gjør det. Jeg ville nok ikke utsatt verken galvanisert, galvanisert og malt eller aluzink blikk for noe slikt. Kobberblikk, Rheinzink og som sagt rustfri, fungerer nok.
Det tenker jeg er viktige utgangspunkter for alle tenkelige løsninger. Den rustfrie platen i Johans tilfelle tåler nok en hel del, men det finnes platetyper som ikke gjør det. Jeg ville nok ikke utsatt verken galvanisert, galvanisert og malt eller aluzink plate for noe slikt. Kobberplate, Rheinzink og som sagt rustfritt, funker nok.
Det stemmer sikkert at et grunnkrav for langsiktig holdbarhet er at platen er homogen, men kobber ville jeg personlig vært forsiktig med å belaste med en bevegelig last. I og med at den platen oftest er glødet vil bevegelser gjøre platen sprø med tiden.
En vanlig plastbelagt stålplate eller varmforsinket ditto bør funke om man legger til et offersjikt, f.eks. en bit av samme plate, mellom platetaket og støtten.
Naturligvis skal man også plassere støtte mot bærende konstruksjon som underliggende regler og ikke mot fritt hengende rupanel og lignende. I mitt eksempelbilde sitter det diagonale avstivninger i ytterhjørnene for å få støtten mot den underliggende konstruksjonen. Ytterstolpen er helt fritt hengende og henger i luften.
For min del har jeg det veldig trangt å få inn bjelkelaget mellom tak og balkongdørens terskel så redd at det bygger for mye å ligge oppe på falsene. Hva ser du får problem med å la bjelkelaget hvile på det flate platet? Man må selvfølgelig ha rimelig med støtte så kontakttrykket blir beskjedent.
Med støttebrikken av typen i mitt forrige innlegg tenkte jeg å sette noe på undersiden av gulvlekten som passer i brikkens hull med stort spill. Da kan ikke brikken gli avgårde om leken skulle miste kontakten i støttepunktet.
Johans variant er også interessant!
Hei
Jeg har det også veldig trangt så vanskelig for meg å feste klemmer rundt falset. Har sett på den løsningen og den fungerer sikkert fint om man har plassen.
Støttebrikker, hvor mange tenker du sette på en lekt? Hvor har du funnet dem?
Jeg brukte tilpassede eikeklosser som avstandsstykker og stiv 1 mm PVC-erstatning for syll mellom platen (rustfri helsveiset) og klossen. Dette kan da bevege seg uten knas og knirk, noe som ikke er tilfellet med eiketre mot plate. Fordelen med eikeklossen var at jeg kunne 1-komponentlime den mot det trykte regelverket og deretter låse den med PVC-erstatningen. Risikoen med pallingsskivene er at de flytter på seg over årstidene. Tipsene kom fra snekkere i slekta
PVC-erstatningen ble kjøpt på rull på Bauhaus for hundre spenn.
Hei
Hva er funksjonen til eikeklossene? Sikker på at du har en tanke med dem. Tenkte man burde kunne legge PVC-erstatningen på platetak/remse like bred som en regel, og deretter legge regel oppå PVC-erstatningen. Så bygge videre.
Når dere har skråkappet trykkimpregnert regel behandler dere den med noe for å holde lenger? Eller trengs ikke det?
Hei
Jeg har det også veldig trangt, så vanskelig for meg å feste klemmer rundt falsen. Har sett på den løsningen og den fungerer sikkert fint om man har plassen.
Pallningsbrickor, hvor mange tenker du å sette på en regel? Hvor har du funnet dem?
Har ikke detaljplanlagt, men en første tanke er med cc 500 mm kanskje.
Har tidligere brukt en pallningsbricka fra Byggmax i andre sammenhenger, som ligner den på bildet.
Hei
Hva er funksjonen til eikeklossene? Sikker på at du har en tanke med dem. Tenkte man burde kunne legge PVC-matten på blikktaket/remse like bred som en lekt, og deretter legge lekt oppå PVC-matten. Deretter bygge videre. ...
Eik tåler fuktighet bra. Det går an å sage i og dermed tilpasse høyden på millimeteren. Det går an å lime fast i overliggende rammeverk. Jeg har en masse planhøvlet eik liggende. At det ble en kloss var for å slippe å tilpasse hele strekningen, og det er bra om smeltevann/regnvann kan renne under lektene.
PVC-matten la jeg under selve klossen, brettet opp og festet med en rustfri skrue på siden av lektene.
Alle falsede platetak er ganske dyre saker, så litt forsiktig bør man være. Jeg synes ikke det er like følsomt å belaste platen rett ved veggen. Bevegelsene må være mindre der, samt behovet for vannavrenning.
Hei
Jeg holder på å bygge en terrasse med rekkverk på et bandtekket blikktak.
Skal legge trykte lekter på blikktaket og så terrassebordene oppå. Sitter og leter etter hva slags gummi man skal bruke mellom den trykte lekt og blikktaket så det ikke blir kontakt mellom blikktaket og det trykte virket, noe som ikke skal være bra.
Noen som vet hvor og hva man kan kjøpe?
Mer enn gummibiter fra gummimannen rundt hjørnet