Hei forum!
Jeg har fått et påbegynt garasjebygg der grunnlaget er lagt, men øvrig konstruksjon gjenstår. Jeg har trevirke for stendereising og takkonstruksjon, men har tenkt å endre takmateriale. Takkonstruksjonen som vedlegges som bilde er dimensjonert for platetak, men jeg hadde tenkt meg et grønt tak (sedum). Snølastsonen er 2,5. Er sedumtak mulig med eksisterende konstruksjon?
Takknemlig hvis noen kyndige vil uttale seg!
Jeg har fått et påbegynt garasjebygg der grunnlaget er lagt, men øvrig konstruksjon gjenstår. Jeg har trevirke for stendereising og takkonstruksjon, men har tenkt å endre takmateriale. Takkonstruksjonen som vedlegges som bilde er dimensjonert for platetak, men jeg hadde tenkt meg et grønt tak (sedum). Snølastsonen er 2,5. Er sedumtak mulig med eksisterende konstruksjon?
Takknemlig hvis noen kyndige vil uttale seg!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Et sedumtak antas veie ca 50 kg/kvm ekstra, noe som er en 10%-økning av de belastningene som takstolen din er antatt å tåle. Det kollapser ikke, det som kan skje er at nedbøyningen blir litt større enn ønsket. Men det er jo en garasje, ikke en hovedbygning. Egnetheten er formelt sett vanskelig å vurdere siden jeg ikke vet hvordan takstolen er beregnet og hvilke marginer som finnes. Den største belastningen er snølast, å alltid holde taket fritt for snø er en variant.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Jeg hadde store vanskeligheter med å lese ut noe viktig fra tegningen i det hele tatt på grunn av dens lave oppløsning. Det var ikke mulig å zoome inn. Det er vanskelig å bygge om fagverkstakstoler uten å kjenne til hvordan de er beregnet. Generelt pleier en tilpasning til større snølaster eller lengre spennvidde å føre til at spesielt over- og underrammenes dimensjoner øker. Ta gjerne en titt på traguiden.se. Følg denne lenken: https://www.traguiden.se/konstrukti...akstol-taklutning-14-14/?previousState=100000 så kan du studere problemet nærmere. Takstolene som beskrives der er W-takstoler, mens dine er WW-takstoler.
Ok.J justusandersson skrev:Jeg hadde store vanskeligheter med å lese ut noe viktig fra tegningen overhodet på grunn av dens lave oppløsning. Det gikk ikke an å zoome inn. Det er vanskelig å bygge om fagverksbjelker uten å vite hvordan de er beregnet. Generelt sett pleier en tilpasning til større snølast eller lengre spennvidde å føre til at spesielt over- og underrammenes dimensjoner øker. Ta gjerne en titt på traguiden.se. Følg denne lenken: [lenke] så kan du studere problemet nærmere. Takstolene som beskrives der er W-takstoler, mens dine er WW-takstoler.
Jeg skal ta en titt på träguiden!
Angående oppløsningen så kan jeg iallfall klikke opp bildet for zooming osv, men jeg vet ikke om det kommer av at jeg er trådskaper eller telefonmodell (iPhone).
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Jeg uttrykte meg nok litt uklart. Bildet har bare normal skjermoppløsning, 72 dpi. Det er ikke nok til å kunne lese detaljer på en vanlig dataskjerm. Jeg kan også zoome inn på min iPhone, men da blir detaljene uklare. Prøv å ta bilder av tegningens ulike deler, både selve takstolen og beskrivelsen nederst til venstre. Aller best hadde det vært om du hadde brukt en ordentlig skanner.
Klikk her for å svare