Har kjøpt et enetasjes hus på plate på mark samt flatt tak. Huset er fra 68 og har treramme med teglfasade.
Jeg har forsøkt å få tak i tegninger uten å lykkes, kommunen har ingenting, etter naboenes tips om det "kanskje var HSB som bygde" og en samtale til HSB som ikke hadde noe, står jeg uten tegning.
Så jeg forsøkte å måle mellom veggene etc.. og tegne huset selv, slik ser det ut i dag.
Jeg vil fjerne alle innervegger og skape helt ny planløsning.
Det finnes ingen luke for takspalten, så jeg rev ned en del av innertaket - usj treetex ...
160mm bjelker, mineralull og noen form for plate ovenpå, ingen dampsperre.
Så jeg sagde meg gjennom den for å stikke opp hodet og sjekke, slik ser det ut (dårlige bilder, men jeg skal ta med en lampe i morgen og ordne flere)
Ser ingen takstolliknende konstruksjoner, de tynne vertikale gitterene, vet ikke hva de har for oppgave.
En dobbelbjelke her med noe som ligner sparkel
Jeg har lest at man skal ta inn en bygningsingeniør / konstruktør for å med sikkerhet si hvilke vegger som er bærende, men jeg tenkte å sjekke med dere først, i tilfelle det er opplagt.
Eller er de bjelkene som isolasjonen sitter imellom det som bærer hele taket?
Og hva er det for board / plate som ligger der, hvordan ventileres isolasjonen
Mange spørsmål her
Takkonstruksjonen taler for at de hjertevegglignende veggene er bærende (vannrette på tegningen). Det beste hadde vært om du hadde tegnet en seksjon også, så man så takkonstruksjonen og veggene samtidig. Vil du ha fullstendig frihet i planløsningen kreves et system av søyler og bjelker som tar ansvar for bæringen.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.