Holder på med å forsøke å få riktig på takstolene til to åttekantede bygninger som er sammenkoblet med en rett bygning.

Illustrasjon av konstruksjonen til to åttekantede bygninger forbundet med en rett del, med målangivelser på takstolene.

Takhelling på åttekantene er 22,5 grader. Den rette delen er ~24 grader på forsiden og 16,4 på baksiden. Takstollengdene står i bildet.
Overflaten på hver "kakestykke" er 2 m2.

Tanken er at det skal bli sedumtak, så vekten ligger på 50 kg/m2 og jeg bor i snøsone 1,5.

Jeg har sett på hvordan takstolene ser ut på lysthus, men de har jo bare lette tak og der var ingen underramme eller noe annet. Så det føltes ikke så relevant.

Om man hadde kunnet gjøre som helst, så skulle jeg ønske å ha flat tak i den venstre åttekanten og åpent opp i møne i den rette delen og høyre åttekanten.

Et åttekantet toppbeslag har jeg funnet hos en smed i alle fall, http://www.lovhults.com/toppbeslag.shtml

Litt flere bilder.
Takstoler ovenfra
Diagram som viser takstolskonstruksjon for to åttekantede bygninger forbundet med en rett del, med spesifiserte vinkler og målinger.

Takstoler fra siden
Takstolskonstruksjon for to åttekantede bygninger koblet med en rett del, sett fra siden.

Vegger
Bygningsmodell av to åttekanter koblet med rektangulære rammer, viser plan for takstolstruktur på et byggeprosjekt.

Sette bare underramme? En variant på W-takstol?
Er det noen som kan sine takstoler og kan komme med noen gode råd? :)

Ha så gøy, det er min far som har det firmaet.

Snøsoner 1,5 = 120kg per kvm.

Skal du ha isolasjon og innvendig kledning på taket?

Haha, verden er bra liten!

Den kommer til å bli isolert og panel i taket.

Ingen som har noen gode ideer? :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.