Jeg skal bygge på huset mitt og har fått en masse tilbud fra lokale byggevareforhandlere, men fant også et firma på nettet som solgte takstoler. De hadde en lavere pris enn mine lokale byggevareforhandlere.
Siden det finnes nye regler om at alle takstoler skal være CE-merket, vil jeg ikke lage dem selv, og når man ser på prisene, er det ikke noe poeng i å bruke tid på det heller. Nå har jeg to spørsmål:
1. Har noen kjøpt fra dette selskapet før, www.wramstra.se, og kan anbefale dem i så fall.
2. Finnes det noen andre som vet om et sted på nettet hvor man kan handle takstoler.
Takk på forhånd for hjelpen.

Mikael_L
xelton skrev:
... så vil jeg ikke gjøre dem selv og ser man også på prisene så er det ingen mening å bruke noe tid på det heller.
Korrekt tanke, i min verden.

Se hva du får for pris her: De har i hvert fall tidligere vært skikkelig bra:
http://www.takstolsfabriken.se/
Wrams har jeg ingen anelse om ....

Og forresten, sjekk nøye at alle tilbudene du får inkluderer frakt, for den er en stor post.

Takk for tipset. Prisen jeg fikk fra Wrams var inkl. frakt, så det har jeg sjekket.

Litt Off Topic. Krav på CE-merking gjelder normalt sett produkter som selges. Dvs. dersom man kjøper takstoler, skal de (tydeligvis) også være CE-merket.

Men hvis man velger å lage dem selv, burde det være OK. Dog må man kunne vise konstruksjonsberegninger, og en form for besik. protokoll om at konstruksjonen har blitt fulgt. Besik. er vel ofte OK som "egenkontroll".

I praksis er det nok alltid mer lønnsomt å kjøpe ferdige takstoler fra en fabrikk som jo alltid kommer med ferdige konstruksjonsberegninger. Enn å først ansette en konstruktør som lager underlaget, og deretter lage dem selv. Fabrikkene bruker dessuten pressede spikerplater for sammenføyning, hvilket bare går an å gjøre i industriell skala. Dette gir en mulighet til å bruke mindre dimensjoner i visse deler av takstolen, slik at også materialforbruket er mindre for de fabrikkproduserte.

Det eneste tilfelle hvor jeg kan tenke meg at det kan lønne seg å lage selv, er der det enten er så små eller få takstoler at transportkostnaden fra fabrikken blir uforholdsmessig høy i forhold til kostnaden for takstolene.

Mikael_L
Jeg tror også at både CE-merking og beregning med euro-kode er ting som kun gjelder de som produserer profesjonelt for andre. Selvbygde stoler går nok fri.
Derimot havner man litt i hendene på bygningsnemnden og den ev. kvalitetsansvarlige ... beklager, kontrollansvarlig heter det vel nå!
De kan jo enten godkjenne dine egenbyggde helt uten protest, til å komplisere det voldsomt mye, og i prinsippet kreve beregninger, tegninger og alt mulig.
Noe har de sikkert rett til å kreve, andre ting kanskje ikke, men prøver likevel.

Men jeg sitter på en versjon av et enklere takstolsprogram, takbok av Bjerking. Altså det er et virkelig kompetent program som regner skikkelig. Forenklingen ligger i mange begrensninger av takstoltyper og takvinkel.
Er noen i behov av beregning og tegning hjelper jeg gjerne til.

Takstolsfabrikkene er dog vanskelige å slå på pris.
En sterkt rasjonalisert produksjon med høy grad av automatisering, store innkjøpsvolumer av konstruksjonsklassifisert trevirke og spikerplater gjør at de kan kutte prisene betydelig med gjenværende marginer.
Jeg vil generalisere og påstå at takstoler med spennvidder på ca. 3-5 meter og over ikke er lønnsomme å lage selv.
Men som vanlig gjelder jo ikke tommelfingerregler alltid... ;)
Jeg spikret selv sammen til boden, sp.v. 2,5 meter, klart lønnsomt.
Og til garasjen, sp.v. 4 meter, var faktisk lønnsomt det også. Men hadde jeg ikke først "øvd" på å lage til boden, så hadde det ikke gått like raskt og altså ikke blitt lønnsomt (med noen som helst rimelig egen timelønn, jeg pleier å se min egen timebetaling som ca. 150:,-/time, når jeg jobber for meg selv).
Til huset kjøpte vi takstoler, angrer ikke det et sekund.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.