Hei alle.
Jeg kan spikre sammen to planker og få det til å bli noe, så langt er det bra. Men når det kommer til mer kompliserte spørsmål, trenger jeg hjelp.
Altså: Jeg holder på å bygge en farstu til huset. Cirka 2,5 x 3 meter, dvs. ingen stor bygge
og ingen store spennvidder på taket. Men jeg vet ikke hvordan jeg skal håndtere konstruksjonen av takstolene. Se vedlagt bilde.
Hvis jeg bare legger bitene overlappende og drar dem sammen, vil jo hammerbåndet havne i luften i den andre enden.
Hvis jeg skjærer endene på takstolene skrått, vil hammerbåndet bli enkelt å håndtere, men jeg vil få en betydelig mer komplisert håndtering av sammenføyningen av takstolen.
Hva gjør jeg??
Jeg kan spikre sammen to planker og få det til å bli noe, så langt er det bra. Men når det kommer til mer kompliserte spørsmål, trenger jeg hjelp.
Altså: Jeg holder på å bygge en farstu til huset. Cirka 2,5 x 3 meter, dvs. ingen stor bygge
og ingen store spennvidder på taket. Men jeg vet ikke hvordan jeg skal håndtere konstruksjonen av takstolene. Se vedlagt bilde.
Hvis jeg bare legger bitene overlappende og drar dem sammen, vil jo hammerbåndet havne i luften i den andre enden.
Hvis jeg skjærer endene på takstolene skrått, vil hammerbåndet bli enkelt å håndtere, men jeg vil få en betydelig mer komplisert håndtering av sammenføyningen av takstolen.
Hva gjør jeg??
Skråsag og sammenføye med spikerplater. Ellers kan du jo bestille ferdige takstoler så slipper du å fundere på det, f.eks. her http://www.takstolsfabriken.se
Sist redigert:
Andersmc har helt rett, nederste delen på en takstol kalles underram, øvre delene kalles overrarm og bitene imellom pleier man å kalle snedstrevere.andersmc skrev:
Man kan jo ikke vite alt ;-/
Men snedsåga er hva jeg forstår det alternativet som anbefales! Får se om været tillater utendørsopphold lenge nok i morgen for å prøve dette.
Øsregn og å bygge er ingen høyderekombinasjon!!
Men snedsåga er hva jeg forstår det alternativet som anbefales! Får se om været tillater utendørsopphold lenge nok i morgen for å prøve dette.
Øsregn og å bygge er ingen høyderekombinasjon!!
pegee skrev:
Det er vel flaks det, da ville jo ikke slike forum vært nødvendige
Enig med deg, jeg bannet også over den svenske sommeren i dag, den som skal være så fiiin, bah. Fram med tingene, man rekker akkurat å begynne så kommer det et jævla regn og man må raskt få inn alt igjen og slik fortsetter det. Bare å bite tennene sammen.pegee skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 059 innlegg
Ferdige takstoler er klart best.
Spørsmålet med fire???? Det er ikke noe problem med den avstanden, trelast tåler den vridningen som blir med de trelastlandene.
Protte
Spørsmålet med fire???? Det er ikke noe problem med den avstanden, trelast tåler den vridningen som blir med de trelastlandene.
Protte
Klikk her for å svare