Hei alle.
Jeg kan spikre sammen to planker og få det til å bli noe, så langt er det bra. Men når det kommer til mer kompliserte spørsmål, trenger jeg hjelp.
Altså: Jeg holder på å bygge en farstu til huset. Cirka 2,5 x 3 meter, dvs. ingen stor bygge
og ingen store spennvidder på taket. Men jeg vet ikke hvordan jeg skal håndtere konstruksjonen av takstolene. Se vedlagt bilde.
Hvis jeg bare legger bitene overlappende og drar dem sammen, vil jo hammerbåndet havne i luften i den andre enden.
Hvis jeg skjærer endene på takstolene skrått, vil hammerbåndet bli enkelt å håndtere, men jeg vil få en betydelig mer komplisert håndtering av sammenføyningen av takstolen.
Hva gjør jeg??

• Diagram av takstoler: 1. full takstol fra siden, 2. snitt for sammenføyning, 3. overlappende sammenføyning sett ovenfra.
Ola78
Skråsag og sammenføye med spikerplater. Ellers kan du jo bestille ferdige takstoler så slipper du å fundere på det, f.eks. her http://www.takstolsfabriken.se

Sist redigert:
Det ER joxigt å lage takstoler. Det er bare å finne frem vinkelhaken.

"Hammarband" - det er ikke nederste delen på takstolen, det er den øverste delen på veggen.

Ola78
andersmc skrev:
Det ER joxigt å lage takstoler. Det er bare å ta fram vinkelhaken.

"Hammarband" -det er ikke nederste delen på takstolen, det er den øverste delen på veggen.
Andersmc har helt rett, nederste delen på en takstol kalles underram, øvre delene kalles overrarm og bitene imellom pleier man å kalle snedstrevere.

Man kan jo ikke vite alt ;-/
Men snedsåga er hva jeg forstår det alternativet som anbefales! Får se om været tillater utendørsopphold lenge nok i morgen for å prøve dette.
Øsregn og å bygge er ingen høyderekombinasjon!!

Ola78
pegee skrev:
Man kan jo ikke vite alt ;-/

Det er vel flaks det, da ville jo ikke slike forum vært nødvendige :) Men er man usikker er det bedre å spørre og lære seg på den måten eller finne ut av det selv.

pegee skrev:
Øsregn og å bygge er ingen høyderekombinasjon!![
Enig med deg, jeg bannet også over den svenske sommeren i dag, den som skal være så fiiin, bah. Fram med tingene, man rekker akkurat å begynne så kommer det et jævla regn og man må raskt få inn alt igjen og slik fortsetter det. Bare å bite tennene sammen.

Ferdige takstoler er klart best.

Spørsmålet med fire???? Det er ikke noe problem med den avstanden, trelast tåler den vridningen som blir med de trelastlandene.

Protte

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.