Jeg ansatte en snekker for å innrede kattvinden min. Til å begynne med ble det laget en luftspalte ved å legge lekter på innsiden av takstolene og feste masonittplater der. Deretter kommer isolering, plast og lekterne for huntonitten.
Nederst i hjørnet ser dere plasten som går helt ned. Nå til problemet, snekkeren jeg har ansatt sier at fremgangsmåten under er helt i orden. At isolasjonen på innsiden av plasten, som altså ligger direkte mot masonitten og blottet mot uteklimaet er godkjent byggstandard.
Når jeg googler og snakker med andre firmaer er ikke dette i orden. Man vil bygge inn isolasjonen, dels med plast men også litt tre. For å hindre den fuktige luften fra utendørs å treffe isolasjonen. Blåser det på isolasjonen vil den bli nedkjølt og isolasjonsevnen blir dårligere.
Dette er hva som finnes i takfoten nå og slik ser det ut på utsiden. Med ventilasjonshull som også har insektsnett.
.
Nå til spørsmålet mitt. Er dette tillatt og vil det gå gjennom inspeksjonen? Vil ikke betale 10 000 kr for en besiktigelsesmann unødvendig. Kan det bli problemer i fremtiden? Antar at man mister litt mer varme fra huset?