Hei,

Jeg ansatte en snekker for å innrede kattvinden min. Til å begynne med ble det laget en luftspalte ved å legge lekter på innsiden av takstolene og feste masonittplater der. Deretter kommer isolering, plast og lekterne for huntonitten.

Isolasjon og trekonstruksjon i en kattvind med synlig plastfolie og ventilasjonshull. Uferdig arbeid med sponplater og sagflis på gulvet.

Nederst i hjørnet ser dere plasten som går helt ned. Nå til problemet, snekkeren jeg har ansatt sier at fremgangsmåten under er helt i orden. At isolasjonen på innsiden av plasten, som altså ligger direkte mot masonitten og blottet mot uteklimaet er godkjent byggstandard.

Når jeg googler og snakker med andre firmaer er ikke dette i orden. Man vil bygge inn isolasjonen, dels med plast men også litt tre. For å hindre den fuktige luften fra utendørs å treffe isolasjonen. Blåser det på isolasjonen vil den bli nedkjølt og isolasjonsevnen blir dårligere.

En nærbilde av isolasjon plassert mot en masonittplate, med plast synlig i nederste hjørne. Malte trepaneler vises nederst i bildet. Uisolert takfot med synlig treverk, masonitt, sprekker og skadet maling, samt ventilasjonshull med insektsnett. Tverrsnitt av takstruktur med isolasjon, luftspalte og masonitt. Tekst: "Lufttett mot innblåsing!", ventilasjonshull med insektsnett.

Dette er hva som finnes i takfoten nå og slik ser det ut på utsiden. Med ventilasjonshull som også har insektsnett.

. Hvitmalte takplater under et takutstikk med synlig ventilasjonshull og svart nedløpsrør, del av en kattvindsrenovering.

Nå til spørsmålet mitt. Er dette tillatt og vil det gå gjennom inspeksjonen? Vil ikke betale 10 000 kr for en besiktigelsesmann unødvendig. Kan det bli problemer i fremtiden? Antar at man mister litt mer varme fra huset?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.