Ser når et solcellefirma har vært her og montert lange rette fester at skinnene "dippar" ned noen cm over vår carport. De hevder selv at de har inspisert taket før og alt er i orden.
Hva gjør man? Kommer til takstolene nedenfra inni carporten. Ingenting fuktig eller mykt der. Skal måle med laser når det blir mørkt i kveld. Carporten er båret av en jernbjelke. Huset bygget -69.
Forstår jeg må få hit et takfirma, men vurderer om jeg må be dem pause monteringen som fortsetter i uken.
Hva bør man vite om problemet? Hva har andre gjort, har aldri selv sett at det har "hengt" tidligere.

Bilde?

carportåpningen, 540cm bred. trakk en støttelinje i det andre bildet.

Carport med bølgeblikktak, bredde på 540 cm, mot en klar himmel. Carporttak med takstein og en oransje støtteledning. Åpning er 540 cm bred.

• Liker
peo68
  • Laddar…
KJD KJD skrev:
carportåpningen, 540cm bred. Dro en støttelinje i andre bildet.

[bilde] [bilde]
Fikk hjelp til å besiktige med snekkerfirma via facetime(!) nå på morgenen - underdimensjonerte bjelker i carport-delen. Støttet opp midlertidig, kan montere panelene og får forsterke bjelkene.

• Liker
namnbyte og 1 annen
  • Laddar…
Hvor mange centimeter handler det om ettersom du må støtte?
Jeg ville bli mer forbauset om et 50 år gammelt tak ikke har sunket litt med årene.

• Liker
MONTREAL og 4 andre
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Hvor mange centimeter handler det om ettersom du må støtte?
Jeg ville vært mer overrasket om et 50 år gammelt tak ikke har sunket litt med årene.
20-30mm, ja, er enig, men likevel en stålbjelke, dog ikke tilstrekkelig. Det viste seg ganske raskt når snekkerfirmaet så på det at det var underdimensjonert. Hadde jo kunnet se på svensk tre for å innse det selv. Har sjekket opp mot taket innimellom og hatt det i bakhodet. Vi hadde også allerede tenkt å bygge igjen halve åpningen for å ha litt mer lagringsplass, så det blir jo logisk å sette en stolpe til.

Kan jo være en lekse for andre som bestiller paneler, at man må se over sitt tak, selv om solpanelfirmaet sier at det ikke er noen problemer, så har de jo så klart fraskrevet seg. Vårt firma fokuserte så mye på å få bort all vekst så vi tenkte nok at de vurderte taket også.

Hvilket firma er det? Min installasjon kunne ha endt med et sprukket tak. Alt måtte gjøres om flere ganger før installasjonen ble godkjent av et uavhengig inspeksjonsfirma. Etter mye om og men betalte solcellefirmaet mine inspeksjonskostnader, siden de hadde gjort feil hele veien.

Det er ikke slik at taket alltid har dippet litt, og ikke før man nå har en rett skinne å sammenligne med så ser man det ?

• Liker
MONTREAL og 2 andre
  • Laddar…
Dupes det kanskje mer om vinteren, med snølast?

Og er mønet rett?

Hvor gammelt er taket? Det er vel ikke ideelt å montere solceller på et veldig gammelt tak, hvis du må bytte taket innen nær fremtid? Det blir jo ganske slitsomt hvis du har solceller der da..

• Liker
Joak
  • Laddar…
S SusanneBorgfors skrev:
Hvilket firma er det? Min installasjon kunne ha endt med et knekt tak. Alt måtte gjøres om flere ganger før installasjonen ble godkjent av et uavhengig inspeksjonsfirma. Etter mye om og men betalte solcellefirmaet mine inspeksjonskostnader, fordi de hadde gjort feil hele veien.
Sagde de av noe da, eller hvordan kunne taket knekkes? Solpaneler veier jo ingenting sammenlignet med litt våt snø.

• Liker
Joak
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Det er ikke sånn at taket alltid har dippet litt, og ikke før man nå har en rett skinne å sammenligne med så ser man det?
akkurat så var det

• Liker
MONTREAL
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Dippar det kanskje mer om vinteren, med snølast?

Og er mønet rett?
mønet rett. dog sjelden snø. kan sikkert være mer med last.

• Liker
MONTREAL
  • Laddar…
Hvilken type og hvilken dimensjon på stålbjelken?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.