Hei

Jeg er helt enig i at han mente den kraftigere underlagspappen men det jeg er bekymret for er at den kanskje ikke holder i 3 måneder eller hvor lang tid det nå tar før blikkenslageren kan legge plåten => "legg papp som tåler å være eksponert"
Samt min "lave helling".

OK, har snakket med blikkenslageren
Bytter til 2200 eller 2500 underlagspapp og returnerer det som kommer med lastefergen i morgen.

K

Høres bra ut. Kan vel fungere med en presenning i påvente av yttertak? Gjerne en ordentlig, ikke lettvekter.

Med den lave hellingen ville jeg foreslå en slik sprangblekk jeg viste i tidligere innlegg.

Jeg fikk lagt et likt tak forrige uke, også et lavhellende valmet tak på veranda. Det blir kjempeflott!

• Liker
Sebastian Courel
  • Laddar…
Presenning funker ikke, huset står på toppen av et berg i Göteborg skjærgård (det blåser som bare det meste av tiden).

Det finnes ingen sprangbeslag på den eksisterende verandaen (som rives) eller på "forlagan", det får duge med et nedbrettet sprang..

Jeg er enig med Bernieberg. SEP er en upassende papptype. Jeg tror ingen blikkenslager vil legge noe oppå den. Din forlegning er et falset bandtekket platetak i alusink. Det kan ikke legges uten en takfotsplate som spikres i råsponten under pappen. Fest derfor ikke pappen i nedkanten permanent. Hold den på plass ved hjelp av en trelist.

pass på så din takpapp/underlagspapp ikke løfter seg hvis den ligger uskyttet på taket og det blåser kraftig

Jeg kommer til å spikre og lime, ingen dryppkant for det løser MSN gjennomfart brette ned platen.

Hei

"Förlagan" og eksisterende båndtak mangler nevnte dryppbeslag.

Kan ikke tenke meg at det trengs om båndet brettes over kanten?

K

• Liker
RiKr
  • Laddar…
Blekket har jo både funksjonen at taktäckningen brettes rundt og dermed festes, samt om man velger språngblecket jeg viste, får en flens ned i hengerennen. Den første funksjonen må man vel ha, så du skal nok ikke helt sløyfe blekk (om jeg forsto dine planer riktig).

Med den lave takhellingen sier monteringsanvisningen trolig at pappen skal spikres skjult slik at den nedre delen av hver våd bare holdes fast av klisteret. Det kan som sagt løsne om det blåser godt. Kanskje kan du spikre gjennom begge våder i overlappingen og smøre på asfaltklister på spikeren, men sjekk i anvisningene om det er greit.

Hei

Jeg regner med å klemme pappen med noen lekter, midlertidig under byggetiden.

Blikkenslageren får brette ned taket i takrennen, slik har han gjort andre steder på øya.

Eksisterende tak som rives har sittet i 40 år på den måten.

Hei

Klar for blikkenslageren, har latt nederste kanten være uten lim. Blikkenslageren får bestemme om han vil ha fotblikk eller ikke.
Renovering av hus med ny treveranda under konstruksjon, omgitt av bygningsmateriale, stiger og sollys.
K

• Liker
Bernieberg
  • Laddar…
OBS!!! Husk å legge papp også under sprangblekket. Sprangblekket må ikke ligge direkte mot rupanelet. Ellers vil rupanelet bli dårlig på grunn av kondens. Finnes det noen sider på nettet som viser dette.

Så legg dobbelt lag papp nederst på taket slik at blikkenslageren kan legge sprangblekket mellom disse.

Og ingen papp med sand på. Ellers vil det ligge og gnisse under metallet når metallet beveger seg.

• Liker
Krypstocken
  • Laddar…
"Gir opp"
Det er sand, om enn fin, på denne underlagspapp
Blikkenslageren får "fikse" det om han så må legge et lag papp til oppå ...

Nå er det rimelig regntett til han kommer, det får rett og slett holde inntil videre.

PS, da jeg rev eksiterende veranda, så var det underlagspapp, fotlist, grov ytpapp(med sand) og deretter falset plate.

Jeg hadde også lest om sand før jeg fikk gjort lignende taklegging. Ifølge blikkenslageren spiller det kun en rolle ved stor takvinkel siden sand da setter seg fast på skosålen og gir stygge riper når man trår på platen. På tak med lav vinkel glir man ikke når man står på platen, og da har det ingen betydning. Ifølge ham ville slitasje på grunn av bevegelser i platen være helt ubetydelig. Uten å ha erfaring med platetak, men med en del erfaringer av slitasje i ingeniørsammenheng, synes jeg at det høres veldig rimelig ut.

Hei

Benägen til å være enig, det lå jo dessuten grov ytpapp under den gamle plåten.

I hvilket fall som helst så vö tar jsg inn plåtis før nickremsor og ev. plåt kommer på plass.

Taket har flere brytninger, se bilde.
Nytt tretak med flere brytninger, delvis dekket av skygge. I bakgrunnen ses en frodig hage med busker og en lilla parasoll.

K

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.