Hei

Jeg bygger en tilbygging med lavt skrånende tak, 3 grader, som til høsten skal kles med plate.

Hvordan gjør man tilkobling/avslutning mot takrennen?

Gjetter at takfotplate ikke trengs siden platen løser det?
Skal takpappen stikke ut noen mm i påvente av blikkenslager?

K

Hva er det for en plate? Båndtekking? Profilplate?

Jeg vil nok si at skal det være underlagspapp så skal det settes fotplate, kan ikke komme på noen taktekking det den sløyfes.

Tenk på at underlagspapp/duk har en begrenset motstand mot fri eksponering (sjekk produsentens anvisninger) så du kan nok trenge å dekke pappen om det drøyer før den dekkes.

Hei

Har spurt blikkenslageren, hopp over underlags-pappen men ta en grov papp "2500".., var svaret.

Hva er det for et platetak som skal dit?

Litt forvirret av instruksjonen du har fått. Å ta en papp "2500" ville jeg tolket som underlagspapp YEP 2500 men så skulle du ikke ha underlagspapp...

• Liker
The Tor
  • Laddar…
Den blikkenslageren ville ikke jeg benytte som sier så. Det er klart at det skal være en underlagspapp under et platetak, uavhengig av type. Som påpekt kan ikke underlagspapp ligge eksponert en lengre tid. Hvis du skal dekke med bånd eller plater av plåt som falses, pleier blikkenslageren å sette en takfotplate under pappkanten som deretter dekkplaten bretter seg rundt. I så fall skal ikke pappen limes eller spikres ved takfoten. Da må du finne en måte å midlertidig sikre pappen. YAP 2200 med limkant er en bra papptype for formålet. Jeg kan ikke se at en økning av asfaltmengden kunne være en løsning på problemet.

• Liker
Sebastian Courel
  • Laddar…
Sprangblekk kalles den platen man setter i takfoten ved båndtekking om du vil google. Men den selges hva jeg vet ikke ferdig så blikkenslageren burde jo ta på seg å fikse frem den før arbeidet ditt om det er et slikt tak som skal legges.

Alt høres litt merkelig ut, og jeg lurer på om noen misforstår noe: du, blikkenslageren eller jeg.

Nja, det er ingen springklips siden disse normalt er bøyde. Det trengs et rett takfotbeslag av samme platemateriale som dekkplaten.

J justusandersson skrev:
Nja, det er ingen sprangbeslag fordi disse normalt er bøyde. Det trengs et rett takfotbeslag av samme platekvalitet som dekkplaten.
Det var ifølge bildet nedenfor jeg mente. Slikt fikk jeg av blikkenslageren før pappleggingen av et tak som deretter ble båndtekket. Tenkte du på noe annet?

Takdetalj tegning med beskrivelser av standfals, språngbleck, og bygningspapp for tekking. Viser alternativer for knytning og mål for montering.

Slike sprangblekk har jeg bare sett i forbindelse med gamle blekktak. Har man bare tilstrekkelig sprang så virker det som overkurs. Med sprangblekk tenkte jeg på slike man kan kjøpe på f.eks. Byggmax og som brukes i forbindelse med enkle pappdekninger. Takfotblekkets hovedfunksjon er jo å holde fast blekktakets nederkant. Kunnskapsnivået hos blikkenslagere synes jeg varierer kolossalt.

J justusandersson skrev:
Sådanne sprangblekk har jeg bare sett i forbindelse med gamle blikktak. Har man bare tilstrekkelig sprang så virker det å være overkurs. Med sprangblekk tenkte jeg på slike man kan kjøpe på f.eks. Byggmax og som brukes i forbindelse med enkle papptak. Takfotsblekkets hovedfunksjon er jo å holde fast blikkdekkingens nederkant. Kunnskapsnivået hos blikkenslagere synes jeg varierer kolossalt.
Aha, ja i mitt tilfelle så liker jeg både overkursløsninger og så er det et tak på et gammelt hus så jeg ville ha en slik blikk allerede før jeg kom i kontakt med blikkenslageren, men han anbefalte dessuten den før jeg rakk å foreslå den. Synes det virker ganske fornuftig med tanke på vann utover at det ser fint ut.

Takvinkel og platetype spiller også en rolle, men jeg elsker dyktige og ambisiøse blikkenslagere!

Hei

Det er nok jeg som er litt forvirret.
"2500" kom fra blikkenslageren og hans svar på spørsmålet om jeg skal legge 2 lag var at det ikke trengs, noe jeg kanskje feilaktig tolket som at underlagspapp ikke er nødvendig.

Siden jeg ikke vet hvor mange uker eller måneder det blir uten metall, har jeg kjøpt følgende:
SEP 4100, 3 grader, selvklebende, 7x1m, svart.
Virket som et OK kompromiss å legge uten underlagspapp?
Jeg kan selvfølgelig også legge på underlagspapp hvis det kreves.

Har sett på en nybygd veranda som ligner vår, ingen takfotmetall og pappen slutter jevnt med takbordet. Metall bøyet ned mot takrennen.

Hellingen blir ca 3 grader eller ca 15cm på 2,5m

K

Jeg er ikke ekspert, men synes det høres ut som du er litt på villspor. Pappen du beskriver er jo en ytpapp og virker ikke som et fornuftig valg å ha under plåt. Det er en yttäckning som skal legges på en underlagspapp og så er det ferdig. Jeg synes det begynner å bli klart at det blikkenslageren har sagt er at du skal legge en underlagspapp og at han vil ha den litt kraftigere kvaliteten YEP 2500. Ville anbefale deg å avstemme hele underlagsarbeidet med blikkenslageren igjen.

Det har fortsatt ikke kommet frem hva slags plåttak som skal legges.

Her har dere "förlagan", mitt tak blir flatere og med en terrasse ovenpå.

• Tak med bølgeblikk og hvit kledning under klar blå himmel.
  • Hus med hvit fasade og brunt tak, inspirerande til konstruksjon med flatere tak og veranda på toppen.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.