Holder på å gruble på en liten utbygging til et uthus. Tanken er å få plass til et soverom med loft. Vurderer hvilken type takkonstruksjon som blir best. Mønebjelke eller en type takstolkonstruksjon. Takhellingen er ca 20 grader og utbyggingen blir ca 3 m (mønelengde).

Skisse av en takkonstruksjon med mål: 4800mm bred, 1600mm høy topp, 700mm høy bunn. Viser mulig design for uthus med loft.

Mønebjelke med søyler i gavlene er jo lett å beregne med online kalkulatoren fra svenskt trä. Kruxet er at jeg vil ha små gavlvinduer på loftet og de skal være sentrert, noe som krever overdekning for bjelken. Har sett litt på forskjellige takstolløsninger med forhøyet veggliv men har ingen anelse om dimensjoner osv.
Typisk slik:
V%C3%A4ggliv%20hus.png

Men jeg vil ikke at hanebjelken skal ta for mye av høyden (kan ikke bygge så høyt av estetiske grunner)

Takk for forslag og ideer

• Diagram av en takkonstruksjon med gavler, mål: bredde 4800mm, høyde 1600mm, gavlhøyde 700mm. Viser en type takstol for en utbygging.
Jeg hadde valgt mønebjelke og hengt inn taksperrene i siden av mønebjelken for å spare litt høyde. Det blir ingen store laster, så en avveksling over vinduet trenger ikke bli så høy. Hvor stort er vinduet?

Vinduene blir 5x5

B bossespecial skrev:
Jeg ville ha valgt mønebjelke og hengt inn takbjelkene på siden av mønebjelken for å spare litt høyde. Det blir ingen store laster så en utveksling over vinduet trenger ikke bli så høy. Hvor stort er vinduet?
Hvilke dimensjoner snakker vi om for utvekslingen tror du? (Vindu som sagt 5x5)

Nockbalk er nok eneste rimelige løsningen. Man kan eksperimentere litt med balkdimensjonen. I et soveloft vil man ikke ha lavere brystningshøyde enn 700 mm så det gjelder å studere balk, eventuell avveksling og vindusutforming nøye.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.