Forsøker å pusse opp overflater i et rom, men har kommet til et problem. På grunn av vindusplasseringen er det ikke plass til både taklist og fóring. Avstanden mellom vinduskarm og tak er ca 120 mm. Taklisten jeg planlegger å sette opp er 82 mm høy. Fóringen er vel rundt 100 mm.
Test. Hold opp taklisten og vindusforingen og se hva du synes føles best.
Be noen om hjelp til å holde slik at du kan se.
Vi har et vindu med lignende forutsetninger i ett av våre hus. Der har man, når huset ble bygd, satt vindusforing rundt vinduet og latt taklisten møte på hver side. Altså, ingen taklist rett over vinduet.
Trodde jeg hadde et bilde, men finner dessverre ingen.
Det er nok litt skåret i taklisten for å forskjønne overgangen mot foringen, gjetter jeg, for så er det gjort i andre deler av huset der lister møtes.
Som sagt, se hvordan det ser ut sammen. En idé kan være å la taklister gå hele veien og listverket kltvs på den delen som overlapper taklisten, da blir det liksom en hel innramming av vinduet. Det kan bli nødvendig å raspe/file av øvre kanten på listverket, slik at det tilpasses bedre mot taklisten, som pleier å ha en fasning mot tak og vegg.
Det finnes jo litt forskjellige alternativer, bygg en kornisch som du kobler taklisten mot. Sett karmen først og skjøt ut taklisten for karmen og la den passere utenpå karmen. Monter taklisten først og klyv inn en karm som kobler mot taklistens underkant. Det finnes flere alternativer om du googler så finner du bilder.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.