ca mål.
bredde 5,5m
lengde 7m
høyde til mellombjelkelag 2,8m (skal komme inn med lastertraktor for utgjødsling) og deretter ca 0,6m forhøyet veggliv opp til hanebjelke.
Det er altså en relativt liten bygning.

Jeg ville satset på fire rammer i limtre, som plasseres med forslagsvis 2,4 m avstand. Yttertak, vegger og gulv skaper du med hjelp av vanlig konstruksjonsvirke som løper i låvens lengderetning. Da trengs ingen merkverdige dimensjoner. Du slipper søyler midt på gulvet og bjelker langs ytterveggene.
Fire rammer av limtre i en strukturell oppstilling med to horisontale bjelker, illustrasjon av fundament for et bygg eller en konstruksjon.

• Liker
öringen
  • Laddar…
Om man nå vil jobbe med et forhøyet veggliv. Finnes det da noen ulemper med å la veggbjelkelaget løpe ubrutt helt opp til takfoten. Eller hva er fordelene med å legge en hammerbjelke og deretter sette et nytt bjelkelag på dette en halvmeter opp. Foruten at man får et opplegg for mellombjelkelaget. Rent spontant føles det enklere/stabilere å la veggkonstruksjonen løpe ubrutt hele veien og deretter skape innfesting for mellombjelkene på en annen måte, for eksempel å legge feste bærebjelke der man vil ha gulvet opp til loftet. Selvsagt må man sikre innfestingen av denne da mellombjelkelaget vil holde sammen veggene til en viss grad slik at de ikke trykkes ut.

Eneste sjansen for å få et forhøyet veggliv til å fungere bra er at det henger sammen med veggen hele veien. Det er slik jeg tegnet det på min skisse (selv om det synes dårlig). Jeg har brukt ekstra dype stolper som er uthogd for å gi støtte til mellomdekkeets bjelker. Dimensjonene på takstolene er bare omtrentlige fordi jeg mangler informasjon om snøsone bl.a. Trolig kan de gjøres betydelig slankere enn hva bildet viser.
Tegning av takstoler med forenklet struktur, viser dyptgående stolper og opplegg for bjelkelag. Takstolene har grove dimensjoner uten snøbelastning.

Ahh. Nå forstår jeg din tegning bedre. Ser ut som en enkel og stabil løsning. Takk for den!
Merkelig nok når jeg googler virker det vanlig at man bygger som jeg beskrev før. At man liksom stiller et nytt bjelkelag på det nedre. I min verden føles det unødvendig med en skjøt på veien. Men det kan kanskje finnes andre aspekter som jeg ikke tenker på.

Alle er ikke proffer som tegner hus, spesielt ikke økonomibygninger. Derimot kan man anta at eldre låver ofte er riktig bygget fra et konstruktivt synspunkt. Både på 1800-tallet og 1900-tallet fantes det kompetent skrevne håndbøker med prinsipptegninger som var meget utbredt. Hvis du forteller om din snøsonen kan jeg se på takstolsdimensjonen også. Om man vil heve vegglivet med utgangspunkt fra et eksisterende bjelkelag kreves en støttende konstruksjon som tar opp plass.

snøsone 2,5

J justusandersson skrev:
din snøson
justusandersson Har i forbifarten glemt å skrive om vindlasten blir betydelig om noen ganger større enn snølasten når man øker vinkelen.
(forstår at justusandersson har denne kontrollen men en info til andre.)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.