Hei!
Jeg holder på å fundere på hvordan jeg skal bygge garasjen min. Stammen skal være av tre, og jeg har her vedlagt ett eksempel på hvordan jeg har tenkt meg det.
Lyseblå farge - for takstoler, har jeg tenkt skal bestå av enten saget treverk 50*125 mm eller planhøvlet treverk 45*145 mm.
Gul farge - for stommen, har jeg tenkt skal bestå av 125*125 mm. Antar at dette er i overkant og sikkert ganske dyrt, men det bør bli stabilt som bare det.
Grønn farge - Syllen, har jeg tenkt skal bestå av AB-impregnert saget treverk 125*125 mm.
Jeg ville nå være veldig takknemlig om noen eller helst flere kan mene noe om mine valg og ideer. Kanskje har jeg dimensjonert for svakt eller altfor grovt? Kanskje er målene mine for brede mellom takstoler og regler? Alle synspunkter er velkomne! Obs ingen kortlinger er tegnet inn.
Tusen takk på forhånd
Fredrik
Jeg holder på å fundere på hvordan jeg skal bygge garasjen min. Stammen skal være av tre, og jeg har her vedlagt ett eksempel på hvordan jeg har tenkt meg det.
Lyseblå farge - for takstoler, har jeg tenkt skal bestå av enten saget treverk 50*125 mm eller planhøvlet treverk 45*145 mm.
Gul farge - for stommen, har jeg tenkt skal bestå av 125*125 mm. Antar at dette er i overkant og sikkert ganske dyrt, men det bør bli stabilt som bare det.
Grønn farge - Syllen, har jeg tenkt skal bestå av AB-impregnert saget treverk 125*125 mm.
Jeg ville nå være veldig takknemlig om noen eller helst flere kan mene noe om mine valg og ideer. Kanskje har jeg dimensjonert for svakt eller altfor grovt? Kanskje er målene mine for brede mellom takstoler og regler? Alle synspunkter er velkomne! Obs ingen kortlinger er tegnet inn.
Tusen takk på forhånd
Fredrik
Skal du virkelig bruke 125x125? Det høres veldig grovt ut.
Takstolene er vanskelig å kommentere. Det mest hensiktsmessige er å la noen regne på dem. Du kjøper dem kanskje ferdige, og da er de riktig dimensjonerte.
Takstolene er vanskelig å kommentere. Det mest hensiktsmessige er å la noen regne på dem. Du kjøper dem kanskje ferdige, og da er de riktig dimensjonerte.
Jeg ville tenke om når det gjelder regelstammen.
Dette av noen ulike grunner: 1. Isolasjonen er tilpasset for 45mm spiler cc 60 så der sparer du en ruggete masse styr. 2. Det blir garantert billigere, 3. Du følger byggestandard. 4. Du unngår de ganske massive kuldebroene som 125X125 ville utgjøre.
Stabiliteten håndterer du ved å sette et par kryssbånd som låser konstruksjonen. Vil du gjøre det hele enda stødigere feller du inn f.eks. en liggende under bjelkelaget 45X145.
Dette av noen ulike grunner: 1. Isolasjonen er tilpasset for 45mm spiler cc 60 så der sparer du en ruggete masse styr. 2. Det blir garantert billigere, 3. Du følger byggestandard. 4. Du unngår de ganske massive kuldebroene som 125X125 ville utgjøre.
Stabiliteten håndterer du ved å sette et par kryssbånd som låser konstruksjonen. Vil du gjøre det hele enda stødigere feller du inn f.eks. en liggende under bjelkelaget 45X145.
Klikk her for å svare

