Sitter og småfunderer litt på å løfte taket på vår 1-plans villa. Er ute etter mer boareal. Har i dag 109 kvm, ingen kjeller. Vil innrede etasje 2 med to soverom og en stue. Har ikke rukket å tenke på forhøyet veggliv mm, men kun regnet grovt at jeg da ville fått ca 80 kvm ekstra.
Vet at det finnes mange byggefirmaer som har spesialisert seg på denne typen jobb, men er mer interessert i å legge ut reisverk og utside på anbud, og gjøre resten selv.
Vet også at man kan gjøre dette på forskjellige måter, men hva kan være mest hensiktsmessig i mitt tilfelle? Huset måler utvendig 15x9 meter, takvinkel 24 grader, fagverkstakstoler-cc 1,2 m som bæres av bærende yttervegger, ingen bærende innervegger.

Skal man gå for limtredrager eller nye frittbærende takstoler? Hvordan gjør man med det nye gulvbjelkelaget, holder det med å få til cc 0,6 m?
Skal la en bygningskonstruktør se på dette, men sitter og tenker allerede nå. Så kom gjerne med tanker og ideer!

//WSP

Har også fundert og sjekket litt på dette. Nå er ikke jeg noen snekker eller konstruktør men det jeg leste meg til at man skal ha en grunn som er tilpasset for en bærende innvendig vegg (hjärtevägg). I mitt tilfelle er jeg usikker om jeg har dette.

Går i samme tanker, har 1-plan med kjeller. Jeg er litt sugen på et helt plan til med tak med bare ett fall. Søk på akkurat ordet "taklyft", det finnes en del tråder (og bilder etc) om emnet her på forumet.

Mvh
/Per

Om guttene som løftet taket vårt i sommer. De funket kanon og gjør så mye eller lite man vil. Men nå i ettertid føler vi at vi skulle ha latt dem gjøre alt ferdig. Sliter fortsatt med "siste listene"...

http://www.houseservice.se/

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.