Veldig usikker på hvor jeg skulle legge tråden, så flytt den gjerne om det er feil plass :)

Jeg har en gammel jordkjeller på gården som det nok var veldig lenge siden den faktisk ble brukt til noe, som jeg tenkte å gjøre i stand for å bruke som grovlagring, så jeg vil gjerne få ned fuktigheten så godt det går.

Den er (grovt anslått) 2x6 meter, sidene ligger under jord, men taket er på sidene i nivå med marken, som dere skjønner går den inn i en skråning. Taket er et hvelvet tak av teglstein (ganske flatt, fra "nokk" til marknivå er det kanskje 2dm) med gressplen over, antagelig ingen papp eller noe under.

Ventilasjonen er veldig enkel, en åpning på ca 8 cm ved siden av døren og et 15 cm betongrør gjennom taket lengst inn.

Gulvet er bare stampet jord.

Så, hvis vi begynner ovenfra. Taket, skrape av jorden og på med papp, så tilbake med jorden? Sedumtak, eller hva det kalles har jeg jo typisk allerede, om enn naturlig ;) Hvilken papp er passende for dette, og hvordan fester man det på en hensiktsmessig måte mot 100 år gammelt tegl? Gassbrenner mm finnes om det skulle trenges.

Ventilasjonen, en hette trengs i alle fall på betongrøret, det kan jeg kna til en uten problem. Bør man åpne opp hullet på "fasaden" mer? Og deretter på med et ventilasjonsgitter over hullet? Noe annet?

Hvordan gjør man med veggene på innsiden? Eller er det overkill å gå på dem?

Gulvet da, jeg har en liten urokråkeidé om å legge gammal belegningsstein over det og deretter "kle" det med lastepall, for å få en ordentlig luftspalte under tingene man setter inn. Eller er det idiotisk? At man så kanskje må bytte pall hver femte år eller så er ikke noe problem, blir jo perfekt å rydde ut dritten samtidig da :)

Andre ideer og tanker? Jeg har aldri jobbet med en jordkjeller før så tar gladelig imot tips :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.