Etter oversvømming har jeg noen funderinger. Gulvet i kjelleren har fått flytsparkel og nå når vi leter etter garderobe ser vi at takhøyden i det ene rommet er 202 cm. Det jeg kan lese meg til er at minste takhøyde som er godkjent er 210 cm. De flytsparklet alle rom, men det er bare i det rommet med vannbåren gulvvarme at de hevet det betydelig, totalt ble det nok 7-8 cm høyere. Kan det stemme at man ikke får ha lavere takhøyde enn 210 cm? Og hva kan skje om det nå er slik?

2.10 gjelder nybygg. Det finnes jo mange eldre boliger med lavere takhøyde - det "skjer" ingenting spesielt med dem...

• Liker
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Har for meg at om takhøyden er for lav så regnes det ikke heller som bruksareal.

A A.G skrev:
Har för meg at om takhøyden er for lav så regnes det heller ikke som bruksareal.
Men da skal du ned under 1.90

Det skal vel være 2.30 minst nå for å regnes som boareal? Det skjer jo ikke noe mer enn at man slår i hodet lettere og man ikke kan si at boarealet er X kvm den dagen man skal selge.

Jeg har for meg at jeg også har lest at hvis takhøyden er for høy i "kjelleren" så regnes den som etasje og ikke som kjeller.

Huddingebo Huddingebo skrev:
Har for meg at jeg også har lest at om takhøyden er for høy i "kjelleren" så regnes den som etasje og ikke som kjeller.
Etasje blir det nok om det finnes boareal. En kjeller er vel ifølge definisjonen under eller til største del under bakken. Det sier vel ikke noe om dens beskaffenhet, tenker at om du skulle bygge en etasje helt uten vinduer så regnes det nok ikke som etasje for det finnes ikke noe boareal. Gjetter bare her dog.

T TypRätt skrev:
Det skal vel være 2.30 minst nå for å regnes som boareal? Det skjer jo ikke noe mer enn at man slår hodet lettere og man ikke kan si at boarealet er X kvm den dagen man skal selge.
Det ville vært fint om det var slik, for da ville jeg ikke hatt noe boareal i fritidshuset. Men Skatteetaten mener 1.90 er nok. Men så finnes det jo regler for nybygg som sier minst 2.10.
https://www.skatteverket.se/privat/fastigheterochbostad/fastighetstaxering/deklarerasmahus/matreglerforsmahus.4.5cbdbba811c9a768f0c80002011.html

Byggeregler er (heldigvis) ikke retroaktive. De regler som gjelder i dag kan ikke brukes for å kreve endringer på gamle, eksisterende hus.

• Liker
Huddingebo
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.