Enda gang takk for hjelpen.
Bra forklaring :-)
 
Taket er på gang, bare et til lag gips nå.
Men skulle trenge råd om hvordan jeg fyller igjen hullene som ble i gipsen for vinkeljernene? Gipssjiktet er synlig fra rommet så de må fikses. Må fylles igjen, å skjule med list fungerer ikke da rommet skal være lydtett. Vanlig sparkel eller noen type filler? Må ha god vedheft mot OSB, metall og gips.
Gipsvegg med uttak for vinkeljern, hull rundt metallet. Skruehoder synlige, og en hvit fuge mellom gipsplatene. Håndskrevne notater på veggen.

Lurer også på om vanlig finsparkel har god vedheft på akrylfugemasse? Har fuget mellom gipsplatene, men må sparkle for sluttfinishen.
 
Noen som har peiling på dette? Litt OT men føles unødvendig å starte en ny tråd.
 
Sett tilbake biten du skar ut men ta ut litt på baksiden for platen. Har du fuget gipsen før du skal sparkle skjøtene?
 
Da får jeg nok sågs ut nye biter :)

Det stemmer, fog mellom platene. Nå i ettertid føles det mindre gjennomtenkt, men da det ble gjort var tankene på å bare gjøre rommet så tett som mulig. Så, går det å sparkle oppå?
 
Jeg ville bare sparklet over. Men la det tørke lenge mellom lagene. Så tykt sparkel krymper ganske mye. Å tilpasse en gipsbit sparer sannsynligvis kalendertid, men krever nok litt mer arbeidstid.
 
Sparkle hullet med gipsbasert sparkel, f.eks. Ardex Ardumur 828, eller tilsvarende. Sparkle skjøtene med papirrems. Først sparkel, deretter papirrems i våt sparkel, og deretter sparkle over. Det er vanskelig de første gangene man gjør det.
 
Fordi det ikke er to skiver som beveger seg i forhold til hverandre, er ikke papirstripen nødvendig. Det funker å bruke den sparkel du har.
 
Sjyst takk for svarene :)
 
Kjøpte en liten boks one strike filler i dag, skal prøve på et av hullene så får vi se hvordan det går.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.