Taket er på gang, bare et til lag gips nå.
Men skulle trenge råd om hvordan jeg fyller igjen hullene som ble i gipsen for vinkeljernene? Gipssjiktet er synlig fra rommet så de må fikses. Må fylles igjen, å skjule med list fungerer ikke da rommet skal være lydtett. Vanlig sparkel eller noen type filler? Må ha god vedheft mot OSB, metall og gips.
Lurer også på om vanlig finsparkel har god vedheft på akrylfugemasse? Har fuget mellom gipsplatene, men må sparkle for sluttfinishen.
Det stemmer, fog mellom platene. Nå i ettertid føles det mindre gjennomtenkt, men da det ble gjort var tankene på å bare gjøre rommet så tett som mulig. Så, går det å sparkle oppå?
Jeg ville bare sparklet over. Men la det tørke lenge mellom lagene. Så tykt sparkel krymper ganske mye. Å tilpasse en gipsbit sparer sannsynligvis kalendertid, men krever nok litt mer arbeidstid.
Sparkle hullet med gipsbasert sparkel, f.eks. Ardex Ardumur 828, eller tilsvarende. Sparkle skjøtene med papirrems. Først sparkel, deretter papirrems i våt sparkel, og deretter sparkle over. Det er vanskelig de første gangene man gjør det.