Skulle trenge litt hjelp. Tenkte å bygge et frittbærende innertak med OSB og to lag gips. Blir en hengende last på ca 25-30kg/m2. Spennvidden er 4,25m og cc600 mellom bjelkene. Nedbøyning på 1 cm er ikke noe problem. Trenger å bore noen hull for røropplegg. Klarer jeg meg med 145x45 eller 170x45?
 
I et raskt overslag kommer jeg frem til at 45x145 bør være tilstrekkelig hvis du bruker konstruksjonsvirke av C24 klasse.
 
Høres kjempebra ut, har du tatt hensyn til at jeg må borre noen hull i bjelken?
Kanskje at jeg går for 170 bare for å være på den sikre siden.
 
Hva betyr noen hull?
 
Trenger å lage noen hull for rørlegging. Størst blir for 20mm flexrør. Kan fordele dem med litt avstand mellom hullene.

Et oppfølgingsspørsmål på belastningen. Kommer til å plassere takbjelkene på en del av veggregelen, ca 40mm. Selve regelen er 45x95. Må gjøre det for å unngå kontakt med eksisterende vegg. Fungerer det, eller må takbjelken hvile på en større flate?
Se bilde Illustrasjon av en takbjelke plassert på en del av en veggregel. Målingene viser 95 mm og 40 mm avstanden, som refereres i en rom-i-rom løsning.

Dette er en type rom-i-rom løsning for økt lydisolasjon.
 
Enkeltstående 20 mm hull har ingen større betydning. Unngå bjelkenes over- og underkanter og lag hullene heller nær oppleggene enn midt på bjelken.

40 mm oppleggslengde er i minste laget, man pleier å anbefale minst 70 mm. Det finnes sikkert en god løsning på det, f.eks. i form av noe beslag, men da trenger man å se en detaljtegning for å kunne gjøre riktig vurdering. Bjelkene må kunne festes ordentlig og stagges mot vipping.
 
Okey, hva bra, tror jeg kjører 170 likevel bare for å være sikker.

Kanskje noe vinkeljern og deretter flatjern på sidene. Ville det fungere?
Hvor detaljert trenger det å være?
 
Tar du 45x170 rekker det med C14. Vinkeljern og flatjern av litt kraftigere sort funker sikkert bra. Jeg tror du greier dette uten å måtte redegjøre mer.
 
Føles bra. Min magefølelse sier at det burde tåle lasten. Men føles tryggere når en annen person også tror det.
 
Vil bare bolla innfestingen på andre siden også. Kommer som sagt til å være et semi rom-i-rom så den andre innfestingen gjøres mot fasadevegg. Stabiliserer så ikke regelen tipper med et vinkeljern (ikke på skiss). Byggskisse viser tverrsnitt av en vegg med mål 170x45, 120x45 og 45x45, inkludert lag med OSB 11 og gips 13 mm, og plasstilpasning ca. 40-45 mm.

Må altså kappe ut 30 mm ut min 170 regel, så bare 140 mm igjen. Kanskje like greit å gå på C24 klass uansett eller er det overkurs?
 
Bra detaljredovisning, den letter diskusjonen! Man bør ikke jekke ut en bjelke i underkanten på den måten. Ved bjelkers endepunkt kan det være OK å jekke ut på oversiden. (Dog ikke der bjelken fortsetter over en støtte på midten av sin lengde) I dette tilfellet bør bjelkens underside hvile på noen form for beslag. Kanskje et flattjern som bøyes og brettes over "hammarbandet". Hvorfor må du jekke ut?
 
Paint er så undervurdert =)

Forstår ikke helt hva du mener med "plattjärn som bockas och viks över 'hammarbandet'", kanskje du kan utdype det?

Grunnen til at jeg må jacka ut er fordi undersiden av regelen skal ligge noen cm under de eksisterende mellombjelkene slik at de blir frikoblet. Dette vil øke lydisoleringen veldig mye.

Diagram av byggkonstruksjon med ulike dimensjoner: parkett, gulvvarmeskiva, OSB, gips, kryss av treverk 45x45, 170x45, 220x45.

I dag mellom bjelkene sitter det kryss av 45x45, men der tenker jeg å endre det så det blir en "kile" i henhold til skissen ovenfor. Man har gjort på den måten der ventilasjonsrøret er lagt. Men kilen er opp ned da og gir mer støtte, men jeg tenker at det bør fungere likevel???
Rammeverk av tre med eksponerte bjelker og ventilasjonsrør i taket, samt flere ledninger som henger ned.
 
Slik synes jeg du skal gjøre: Bruk konstruksjonsvirke 45x145 klasse C24. Sag deretter av 5 mm på bjelkenes fremtidige overside slik at de får formatet 45x140. Sagingen kan du gjøre i båndsag, byggsag, håndsirkelsag avhengig av hva du har tilgang til. Dykkesag med styreskinne gir et meget godt resultat. Legg opp bjelkene uten hakking på ytterveggen. Denne konstruksjonen blir mer stabil enn den du har tegnet opp. Nedbøyningen blir marginalt større, men fortsatt rundt 1 cm.

De diagonalstilte støttene som vises på bildet er en såkalt krysskolvning som øker stabiliteten i bjelkelaget ovenfor. De kan du ikke fjerne eller endre retning på uten konsekvenser. Egentlig burde du legge inn en ekstra gulvbjelke ved siden av ventilasjonskanalen, alternativt skru-lime livsforsterkende bord på de berørte bjelkene.
 
En annen variant for å kompensere for fjernet kryssavstivning i rommet med ventilasjonskanalen er å erstatte den med kortlinger i samme dimensjon som gulvbjelkene utsaget bare for selve kanalen,
 
Tror jeg har plass til å bruke 45x145 rett av uten å redusere den. Så det føles lovende, om jeg bygger om krysskolvingen.

Har litt vanskelig for å forstå hva du mener angående oppstivningen. Det du ser på bildet ovenfor er slik det ser ut i dag fra snekkerne. Så du kanskje mener at snekkerne burde ha skrulimmet forsterkende planker, satt en ekstra gulvbjelke eller kortling med hull for ventileringsrør?

Skulle jeg beholde krysskolvingen som den ser ut i dag, kan jeg ikke "felle inn" min 45x145 for himlingen i henhold til skisse ovenfor uten å kappe reglen slik at oversiden kommer under krysset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.