Skal renovere min eksisterende terrasse eller bytte den ut. Den har nå stått der i snart 40 år, så den har tydeligvis holdt for vær og vind. Bor i snøsonen 2.

Etter å ha lest litt om dimensjonering på bl.a. takbjelker og bærere her på forumet, så forstår jeg ikke at mitt terrassetak overhodet står opp. Takets mål er 4,5 x 4,5 m.
-Terrassetakets takstoler 150 x 35 er festet i husets takstoler 120 cc.
-Takstolene hviler på en fremre bærer 150 x 35.
-Bæreren bæres av 3 stk stolper 10 x 10 med 225 cc.
-Spikerlekter 70 x 45 for plasttaket er spikret skrått mellom takstolene 60 cc.

Kan dette taket være godkjent? Kan det virkelig være godkjent av byggnævnden? Hva ville dere ha gjort? Beholde den, eller bygge nytt og i så fall med hvilken dimensjonering?
 
källare skrev:
Skal renovere min eksisterende terrasse eller bytte den ut. Den har nå stått der i snart 40 år, så den har åpenbart holdt for værens makter. Bor i snøsone 2.

Etter å ha lest litt om dimensjonering på bl.a. takbjelker og bærebjelker her på forumet, så forstår jeg ikke at mitt terrassetak overhodet står opp. Takets mål er 4,5 x 4,5 m.
-Terrassetakets takstoler 150 x 35 er festet i husets takstoler 120 cc.
-Takstolene hviler på en fremre bærebjelke 150 x 35.
-Bærebjelken bæres av 3 stolper 10 x 10 med 225 cc.
-Spikerlekter 70 x 45 for plasttaket er skråspikret mellom takstolene 60 cc.

Kan dette taket være godkjent? Kan det virkelig være godkjent av bygningsrådet? Hva ville dere ha gjort? Beholde den, eller bygge nytt og i så fall med hvilken dimensjonering?
Ser den bra ut, dessuten klart siste vinterens prøvelser, så ville jeg penselrenovere den. :)

Føler du deg litt usikker kan du sette små strebere som ser ut som pyntegjenstander der de vil gjøre nytte.
 
Takk.

Skal også bytte ut terrassebordene på terrassen. Terrassebordene er i dag 20 mm som er festet i spikrekker på 120 x 25 med 60 cc. Spikrekkene ligger deretter på nedgravde telefonstolper. Terrassegulvet er ganske svaiende, så det blir nok å gå opp i dimensjon på terrassebordene, har ikke bestemt meg hvordan jeg skal gjøre med spikrekkene ennå. Hvor lenge holder telefonstolper som til 2/3 er nedgravde i bakken?
 
källare skrev:
Hvor lenge holder telefonstolper som til 2/3 er nedgravd i bakken?
Personlig har jeg ingen peiling på slikt dessverre. Men prøv å grav ned et par dm og stikk en kniv i dem så ser du tilstanden på treverket.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.