Hvordan skal man gjøre da? Før hadde man vel bare galvade rør/renner som man sveiste i skarpe hjørner, mens nå er det vel lakkert plåt som er forbukket :S
Vi skal bygge et stort tømmerhus i 1850-stil, med saltak 15x8m (tror jeg?), det skal males med lys falurødfarge og hvite hjørner.
Jeg skulle ville ha gamle galvade rør/renner med skarpe hjørner, :wow: men spørsmålet er hvor får man tak i det?? til hvilken pris?
Alternativet er vel å ha aluzink eller hvite fra Lindab.. Men da blir det jo bukkede hjørner.. Eller finnes det noe annet bedre sted å kjøpe fra?
Har tenkt å lede ned vannet fra nedløpsrørene på en grusbunn (med en eller annen type duk mot husveggen) ned i et stort markrør (typ veitrumm) fylt med stein, med et utløp koblet til dreneringen, som skal være beregnet for det formålet.. Så det blir i prinsippet en steinkiste..d^_^b
Vi skal bygge et stort tømmerhus i 1850-stil, med saltak 15x8m (tror jeg?), det skal males med lys falurødfarge og hvite hjørner.
Jeg skulle ville ha gamle galvade rør/renner med skarpe hjørner, :wow: men spørsmålet er hvor får man tak i det?? til hvilken pris?
Alternativet er vel å ha aluzink eller hvite fra Lindab.. Men da blir det jo bukkede hjørner.. Eller finnes det noe annet bedre sted å kjøpe fra?
Har tenkt å lede ned vannet fra nedløpsrørene på en grusbunn (med en eller annen type duk mot husveggen) ned i et stort markrør (typ veitrumm) fylt med stein, med et utløp koblet til dreneringen, som skal være beregnet for det formålet.. Så det blir i prinsippet en steinkiste..d^_^b
Bedreviter
· östergötland
· 2 774 innlegg
Bruk galvat da, finnes å bestille på lindab eller bevego.
Finnes også skarpe rørbøyer.
Finnes også skarpe rørbøyer.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 191 innlegg
Plannja har også skarprørsvinkler i sortimentet "Tradition". Jeg har brukt disse på vårt hus. Du må imidlertid henvende deg til en blikkenslager for å få tak i dette sortimentet. Benytt anledningen til å bestille renner og rør i riktige lengder. Finnes i opp til 6 m både fra Lindab og Plannja. Byggemarkedene har bare 2,5m-rør og 4m-renner. Tenk på at skarprørsvinkler har ekstra materiale som passende bør klippes/kappes bort for at det skal bli pent. Under en omvikningskopp eller vannkopp bør du kappe vinkelen så kort som mulig.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 191 innlegg
jaha du mener så! da forstår jeg 
Vi bestilte galvaniserte renner og rør med skarpe vinkler fra Plannja (via Bygga) for omtrent et år siden. Da var det vanskelig å få dem til å ta dem inn fordi de hevdet at de ikke fantes, men til slutt lykkes vi. Nå har Plannja tydeligvis sluttet å selge galvaniserte fordi de ikke kan gi samme garantier på dem som de kan på de andre i standardsortimentet. De gjør dette for kundenes skyld, sier de.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 191 innlegg
Ringer du som blikkenslager får du et annet svar. Högsbo Järn- och Metall i Mölndal har tilgang til Plannjas "utgåtte" sortiment. F.eks. nedløpsklemmer med kilelås i stedet for eksenter som de nye har. Jeg tror nok at de fleste blikkenslagere kan fikse dette også. "- De ser helt for jævlige ut, så vi sa til Plannja å levere de gamle også i fremtiden!". Ganske kul kommentar. 
Klikk her for å svare


