Prøver å konstruere et spesialtak under en veranda. Verandaen befinner seg over et "uterom". Verandagulvet kommer formentlig til å bestå av et antall "plater" / terrassebord / kompositt (gjerne tett terrassebord)? som ligger løst for enkel rengjøring av taket under gulvet. For å beholde takhøyden i rommet under verandaen hadde jeg først tenkt å legge rupanel med en helling (ca 15 cm på 4 meter). Dette "taket" hadde jeg så tenkt å kle med takpapp, dvs. både gulvbjelker og rupanel (samt å legge terrassebordet direkte på takpappen over gulvbjelkene). Gulvbjelkene skal være impregnert (akkurat nå er disse 195 x 45 mm). (Prøver å få oversikt over hvilken avstand mellom gulvbjelkene som trengs for å tåle lasten - snøfall - kanskje blir det en 30-40 cm?)

Men så begynte jeg å se på takpapp og innser at den ikke vil bli diffusjonsåpen... Det føltes som om den konstruksjonen vil råtne ganske raskt - eller??? Så vil nok pappen bare kunne legges i én retning (i flere lag) - Gulvbjelkene vil ikke stikke opp noe lengst inn og nesten hele gulvbjelken vil bli kledd inn nederst i takpapp. Må nok også legge en plate over mønene for å unngå at terrassebordet setter seg fast i pappen...

Begynte å tenke på helplate, men alle foldene kan bli et problem?. Rupanelen kanskje man kunne hoppe over. Men da vil det kanskje begynne å dryppe kondensvann fra taket?

Tviler på om det skal bli noe undertak under gulvbjelkene.. (i så fall bare for det estetiske)

Hvilke muligheter finnes?

Velg EPDM-gummi i stedet for takpapp eller metallplater. EPDM-membran er bedre og billigere enn både metall og takpapp. Legg et blindgulv med fall mellom terrassegulvreglene og legg EPDM-membranen over reglene og blindgulvet. Deretter skrur du terrassebordene over. Du må finne en måte å samle opp regnvann med takrenner på, avhengig av hvordan det ser ut hos deg. EPDM-membran kan kjøpes som et stykke uten skjøter på postordre i hagedamsbutikker.

Interessant! (Takk for svar!)
Har ikke tenkt på den løsningen.
Fant en butikk som selger EDPM .: https://www.rubberstock.se/gummiduk-och-packningar/

Men det oppstår noen spørsmål.
A) Hvilken tykkelse vil være best? (ser ut til å finnes fra 1mm til 20mm?)

B) Er denne typen gummimatte armert? (formstabil i alle tykkelser som bygplast?)

C) Siden blindbunnen vil helle, blir det vanskelig å legge noe "plant" over alt. Det vil gå betydelig mer EPDM ytterst på "taket" enn innerst. Dette vil føre til at gummien vil bli brettet / nesten dobbel innerst.
(Spiller det noen rolle? eller vil duken bli skatet med så bratte folder?)

D) Kanskje gummien vil legge seg "luftig" rundt konstruksjonen når kondens dannes på undersiden av duken slik at ikke råte oppstår? (eller vil denne fukten forbli i konstruksjonen?)

E) Vil EPDM-gummien tåle punktbelastningen fra snøtrykket? Blir ganske tungt på terrassebordet.

Det vil bli et dryppblikk ytterst som fører regnvannet til takrennen.
Terrassebordet hadde jeg ikke tenkt å skru fast (blir "hull" i taket &/ gummien)

A) Max1 mm. 0,7mm burde gå bra også. Jeg kjøpte en 1mm duk fra boanäs.
B) Ikke armert men den føles tykk og slitesterk. Den er tung og helt umulig å rive i stykker for hånd. Ingen problem å gå på den under byggeprosessen. En stor fordel med EPDM er at den er UV-tålig. Den eldes ikke av sollys og kan derfor i motsetning til takpapp ligge under terrassen hele terrassens levetid uten at materialet eldes.
C) Beregn hvor lang lengden blir med brettene rundt bjelkene. Selve duken blir bredere ytterst. Selv limte jeg med Tec7 lim og byggfug rundt endene ytterst så duken rettes ut og fallet blir bra. Jeg har bare kommet hit fordi et stilas står i veien. Men tanken er å strekke ut duken, feste terrassen, trekke opp duken på ytterveggen og klippe rent langs kantene (ta litt ekstra så det ikke er så nøye å legge den helt riktig).
D) Duken er helt vanntett. Det blir ingen kondens under som med plåt. EPDM brukes som takduk på flate tak.
E) Ja.

Jeg tenkte å skru fast terrassen, tror ikke det kommer til å lekke så mye gjennom terrasse-skruene. Legger ved et bilde av duken som jeg har lagt ut midlertidig. Det ligger litt ting under, men det kommer til å bli bra når den strekkes ut. Det finnes mye inspirasjon på youtube og pinterest om å få tørt under terrassegulv med EPDM.
fr_349_size400.jpgfr_348_size880.jpg

Blått tak med tre horisontala träribber, sett ovenfra. Omgitt av grønn natur i bakgrunnen. Sammenrast takdekkemateriale på et uferdig takprosjekt, omgitt av stillas.

Takk for bildene og for tipset til Boanas dammduk EPDM-gummi
Gummien virker veldig føyelig, ifølge bildet (kommer nok til å bli bra til ditt prosjekt)
Er det et "ekte" tak du holder på med? (Føles som det heller litt)

Laget en skisse, for å prøve å beskrive mitt ønske litt bedre :D

Diagram over konstruksjon av altangulv med trall, golvås og råspont sett fra siden og foran, viser også drenering med droppblikk og hengekrenne.

Altangulvet (trallen) vil dekke ca. 4 x 4 meter (er ikke inntegnet fra siden i skissen).
Hvis hele flaten skal dekkes - opp og ned over alle gulvbjelkene, trengs ca. 2,5-3m mer gummi nederst
(som må "trylles bort" - øverst)

Det egentlige behovet, er bare å få tett mellom gulvbjelkene. dvs. å dekke undertaket slik at ikke regnvann renner ned under, ville vært nok for meg.

- Med EPDM-gummien som tak, kanskje det ikke lenger trengs noen luftsirkulasjon, - selv om det ser ut til å forme seg veldig tett og hva jeg forstår er gummien også diffusjonstett. (noe jeg så som problem med takpapp)

Hvorfor jeg vurderer trall oppå bjelkene, er at løv / frø mm. vil falle mellom mellomrommene i trallen (Har ikke funnet noen annen/bedre gulvbelegg som løser dette) og om behovet oppstår for å rense, blir det "enkelt" å løfte en trall og spyle "taket". (hvordan mønsteret på trallen skal se ut er fortsatt ikke bestemt..)

Kommer også til å vurdere et nett ytterst på altanen, slik at ikke uønskede reir av diverse slag havner der. :cool:

Jeg har akkurat gjort en lignende løsning med taket innfelt mellom bjelkene. Min terrasse har bare litt over en meters høyde, men jeg oppbevarer gressklipperen der, og vinterlagrer noen potter og lignende.

Trodde først på noe med rupanel og papp. Men valgte en enklere løsning. Jeg kjøpte billigst mulig plasttak, skar til strimler som passet. Disse hviler da på lekter som går på tvers mellom bjelkene. For å få tett mellom plast og bjelke har jeg satt vindusbeslag på bjelkene. Dette ser ut til å holde tett.

A Albireo skrev:
Er det et "ekte" tak du holder på med? (Føles som det skråner litt)
Jeg har veranda i to etasjer, og bildet viser blindbunnen i mellombjelkelaget. Blindbunnens funksjon er å holde oppe duken slik at det ikke dannes lokale vannpytter da min fall kun ble 1 grad, samt lette leggingen så man slipper å balansere på bjelkene. Vannet samles opp i takrenne utenfor ytterste bærelinje, liksom din skisse. Taket til nedre verandaen skal jeg kle med trepanel. Søk på epdm dry under deck, så finner du mange amerikanske prosjekter. Jeg vurderte plate, takpapp, underlagsduk, plasttak, etc. mellom bjelkene, men kom fram til at epdm ville bli enklest å legge, holde terrassegulvets levetid, være mest vanntett, og det var dessuten den billigste m2-prisen. Diffusjonstettheten er jeg ikke bekymret for. Men vi får se hvordan det blir, det er jo ikke ferdig ennå...

Takk for ideene!
H hejhopp skrev:
Jeg har altan i to etasjer, og bildet viser blindbunnen i mellomgulvet. Blindbunnens funksjon er å holde opp duken slik at det ikke dannes lokale vannpytter, da min helling kun ble 1 grad, samt lette leggingen så man slipper å balansere på bjelkene. Vannet samles opp i takrenne utenfor ytterste bærebjelke, lik din skisse. Taket til den nedre altanen skal jeg kle inn med trepanel. Søk på epdm dry under deck, så finner du masse amerikanske prosjekter. Jeg vurderte blikk, takpapp, underlagsduk, plasttak, etc. mellom bjelkene, men kom frem til at epdm ville være enklest å legge, bevare terrassebordets levetid, være mest vanntett og det var dessuten den billigste m2-prisen. Jeg er ikke bekymret for diffusjonstettheten. Men vi får se hvordan det blir, det er jo ikke ferdig ennå...
(Gøy med bilder)
Tok kontakt med Boanäs om EPDM-duken kan tåle impregnerte åser / linolje mm. de svarte "Spørsmålet om impregnering er vanskelig. Dammduken er jo ment til hagedammer der den typen kjemikalier er forbudt. Dog tror jeg ikke at vanlig treimpregnering skal være noe problem. Når det gjelder linolje så er det grunn til en viss forsiktighet: Syntetgummi liksom takpapp fremstilles av olje, så visse typer olje kan påvirke livslengden på duken. Usikkert hvilken effekt linolje har på EPDM duk men jeg ville om mulig unngå direkte kontakt. Tror som sagt det samme gjelder for takpapp."

Bra tips å søke på epdm dry under deck, viste flere forskjellige løsninger. Dette med avrenning under gulv ser ut til å være mer et amerikansk ønske, de synes også å ha mer tilpassede produkter.

Så på Tec7-limet
Hvilket lim... fungerer til alt (nesten). Dog ikke på mine impregnerte bjelker.. Fungerer det til EPDM duken?

Kommer du @hejhopp til å la hele gulvet helle 1 grad? (man vil kanskje ikke merke det når man går på det?)

H hempularen skrev:
... Tenkte først noe med rupanel og papp. Men valgte en enklere løsning. Jeg kjøpte billigst mulig plasttak, skar til strimler som passet. Disse hviler da på lekter som går på tvers mellom bjelkene. For å få tett mellom plast og bjelke har jeg satt vindusblikk på bjelkene. Dette ser ut til å holde tett.
Ikke en dårlig løsning det heller, men de standarde vindusblikkene er vel bare 1 - 1,5m? (akkurat nå ville jeg trenge ca. 60 stk * 1,5m...)

Nå er det ca. 80cm mellom bjelkene, men det er beregnet med en bærebjelke i midten. (fritt spenn 2m)
Har fjernet bærebjelken (fritt spenn 4m) og må forsterke opp bjelkene, slik at disse holder når snøen raser fra hustaket..
En idé, uten å kunne regne på holdbarheten, var å sette en bjelke til midt imellom, altså ca. 40cm mellom. (det medfører 10 fag mellom bjelkene - se skisse ovenfor).

Vil det bli like sterkt å sette bjelkene nær hverandre? (fortsatt cc 75 - eller hva det blir)? Det ville halvere antall fag mellom bjelkene... (men på dette starter jeg et nytt spørsmål)

Når jeg leste om limet Tec7 nevnte de om skipsdekk... Kanskje er det dette jeg skal satse på? Helle det noen grader så vannet renner utover...

• Liker
Marco Blixt
  • Laddar…
Gammelnörden
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Kan dette være noe? [lenke]
Veldig interessant forslag. Jo mer jeg har sett på løsningen, jo bedre blir den.
Alt vann vil samles i en "renne" og det vil igjen føre til at undertaket sannsynligvis vil holde seg "renere".
Vil man ved rengjøring bruke "hageslange"-løsningen, fungerer også det bedre med en tydelig renne.
Platen ser også ut til å være behandlet slik at det ikke oppstår noen galvaniske strømmer mellom platen og de impregnerte bjelkene (med en hel masse forskjellige metaller). Løsningen ser også ut til å være så gjennomtenkt at det aldri blir mer enn 2 lag med plater oppå åsene. (Høydeforskjellen på platen vil også sannsynligvis være ubetydelig - ca 0,5 mm.)
Noe jeg har tenkt på, er om det vil oppstå "kondensdrypp" fra platen. Men i mitt tilfelle tror jeg ikke det vil skje, siden temperaturskilnaden over og under platen vil bli marginal.
Kommer nok til å velge denne løsningen.
(Men må først bestemme hvilken type gulv jeg vil ha - kanskje jeg bruker pengene på et tettere gulv?)

• Liker
Gammelnörden
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.