Er det noen som har erfaring med, eller tanker omkring, hvordan man oppå underetasjen konstruerer et såkalt kryssformet tak?
Jeg har sett hus fra århundreskiftet som har blitt bygget på denne måten og er interessert i å bygge et nybygg i samme stil.
Spørsmål: Hvordan konstruerer man selve takløsningen? Takstoler som ved et tradisjonelt saltak som man deretter "kapper" og bygger på med de utskytende delene? Høyden på taket er ca 5 meter fra takfoten så vi snakker en relativt stor konstruksjon.
OBS! Spørsmålet gjelder konstruksjonsløsning og ikke hvorvidt dette huset kan bygges innenfor reguleringsplan i Sverige på grunn av nåværende plan- og byggelovsregulering osv.
Høyden på taket er ca 5 meter fra byggehøyden, så vi snakker en relativt stor konstruksjon.
Jeg tror du skrev feil her. Et hus med et sånt tak har i prinsippet samme byggehøyde som mønehøyde. En frontispis regnes inn i byggehøyden hvis det ikke uttrykkelig unntas i reguleringsplanen.
Må redigere meg selv litt her. Hvis den klassifiseres som mindre, regnes den ikke inn. Kanskje den kan gjøre det i dette tilfellet?
Jeg tror du skrev feil her. Et hus med sånt tak har i prinsippet samme byggehøyde som mønehøyde. En frontespis regnes med i byggehøyden om det ikke uttrykkelig unntas i detaljplanen.
Du har rett. Jeg korrigerer min spørsmålsformulering ovenfor. Dette spørsmålet er helt fritatt byggesøknad og byggehøyde. Jeg innser at dette er separate begrensninger osv men ønsker for øyeblikket ikke å ta hensyn til slike eventuelle restriksjoner. (I mitt tilfelle kommer jeg rundt det).
Vi har langsgående bjelker i mønet som takstolbena hviler på (med søyler for bjelkene) for både hovedtaket og frontispisene, sammen med et støpt bjelkelag som tar spennkreftene.
Det burde ikke være noe rart for en konstruktør å komme opp med en løsning med de forutsetningene dere tenker dere.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.