Vi er i gang med å renovere gangen og entréen i et 20-tallshus. Vi har en svingtrapp opp til andre etasje som passerer over gangen hvor det finnes en liten trapp ned til bakkeplan og kjellerdør. Trappen er ganske rå og har aldri blitt bygd for å vises nedenfra. Opprinnelig har den vært dekket av stoff, og man kan se spor fra det.
Nå funderer vi på hvordan vi skal få til et pent tak eller innkledning. Et alternativ er selvfølgelig å la den være synlig, og det føles egentlig ganske tiltalende for å opprettholde maksimal romfølelse. Da blir spørsmålet hvordan man best får den glatt og fin. Man kan vel gipse inn trinn for trinn, men det er mye styr, og spørsmålet er om det holder. Kanskje kan man male den som den er, men som sagt, den er grov med påsatte biter på vange, opptrinn og trinn som møtes på litt ulike måter, etc., så det blir mye jobb å få pent.
Et annet alternativ som nok har vært hovedsporet er å gipse et tak, men vi har vanskelig for å komme frem til hva som blir penest. Vi eksperimenterer med å spenne snorer og bruke laser, men blir ikke overbevist av noen løsning. Vi vil unngå at det blir som en stor blokk man møtes av når man går ned kjellertrappen, samtidig som vi helst ikke vil ha taket veldig fasettert.
Hva har dere av synspunkter, ideer og erfaringer å dele med oss?
Nei, jeg "oppfant" nettopp metoden...
Tenker at ribber med smale sprekker kan håndtere den dobbeltkrumme overflaten og så glatte ut med masonite.
[bilde]
Tenk undersiden på denne trappen
Aha, nå forstår jeg. Jeg leste i et bygningsvernforum at man kunne gjennomfukte masonite og få den til å følge formen. Hvis man fikk til det, ville det nok blitt ganske sobert, og det er vel omtrent slik det ble gjort med vevspenning en gang. Men jeg tror ikke at vanlig tørr 3 mm masonite kan formes uten å gjennomfuktes, så det er nok litt av et eventyr. Skal bearbeide den tanken litt
Jeg liker kreativiteten, men har vanskelig for å se et pent resultat for meg. Men kanskje fordi mine referanser med den materialkombinasjonen mest kommer fra barnehagen... Brukes det for å forme overflater i hus eller ville vi bli de første?
Jeg legger ved noen bilder av hvordan det ser ut hos oss i kjellertrappen (beklager rotet). Jeg *gjetter* at det er originalt fra 1933. Som tidligere skrevet ser det ut til å være masonitt med noen slags remser limt i det minste over skjøtene.
Jeg legger ved noen bilder av hvordan det ser ut hos oss i kjellertrappen (beklager rotet). Jeg *gjetter* at det er originalt fra 1933. Som tidligere nevnt virker det å være masonitt med noen slags remser limt i det minste over skjøtene.
[bilde]
[bilde]
[bilde]
[bilde]
Ja der har vi i alle fall et konkret resultat på en dobbelkurvet løsning. Din kjellertrapp er for all del kjempesøt men har kanskje siktet innstilt på enda høyere finish Det skal gifte seg med fiskebensparkett og speilpanel på veggene. Er det bygget av mange biter masonitt fordi det er store brytvinkler eller tror du det er fordi store biter er besværlige og det bare er en kjellertrapp?
Det er vanskelig å bedømme hvor store biter det er uten å rive i det. Jeg tror at det med ganske små midler går an å få en mye bedre finish. Jeg har tenkt at det nok går an å sparkle opp det, og det inngår i femårsplanen.
Kanskje bøybar mdf kan være et moderne alternativ:
[lenke]
Kanskje, men den trenger dobbelkrumming så det ville vært nødvendig med spor i to retninger samt tåle å strekkes en del og da tror jeg dessverre ikke på MDF.
Jeg liker kreativiteten men har vanskelig for å se et pent resultat foran meg. Men kanskje fordi mine referanser med den materialkombinasjonen mest kommer fra barnehagen... Brukes det for å forme overflater i hus eller ville vi vært først?
Jeg bare kaster ut forslag...
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.