Kanskje 6 mm renoveringsgips kan være en del av løsningen. Bauhaus skriver i sin produktinformasjon: "Platens store seighet gjør den også egnet til buede former og kan bøyes i radier ned til 300 mm om den fuktes."

• Liker
Bernieberg
  • Laddar…
Jeg tror at vi etter mye funderinger sakte begynner å legge den krummede varianten til side. Det føles rett og slett for besværlig. Hadde det vært en frittstående trapp hvor man kunne jobbe med overmål på plater, og om innkledningen utgjorde hele prosjektet, ikke bare en av tusen detaljer og momenter, så kanskje. Det hadde vært en kul utfordring.

Hovedsporet akkurat nå er å bygge taket av tre trekanter. Et skjelett av lekter og plane plater på det. Har forsøkt å finne en god utforming som balanserer bevart romfølelse mot at det ikke skal være altfor fasettert. Snorene på bildet nedenfor viser planen for hvor brekkene skal ligge. Det føles som en tilstrekkelig utfordring å få dette både stabilt og tett også.

Trekanthvitt tak med snorer som viser hvor brytene skal være, treverk og elektriske rør. Vindu og dør i treverk sees under.

Takk til alle som har bidratt med bra og inspirerende synspunkter. Kanskje kommer jeg tilbake med et sluttresultat her, men ellers kan arbeidet følges i prosjekttråden:

Renovering Röda Grind
https://www.byggahus.se/forum/threads/renovering-roeda-grind.306445/page-25#post-3639571

• Liker
john.h og 2 andre
  • Laddar…
Fikk opp en regelstamme i dag. Slet hardt på både psyke og smygvinkel. Ekstra kronglete at det er en trapp ned til kjellerdøren man trenger å mekke omkring stigen i også. Men til slutt ble det orden på det og når jeg prøver å se sluttresultatet foran meg så er jeg fornøyd med løsningen og litt lettet at vi ikke ga oss på krumme plater. Eller tapetlim og avispapir :D

Byggestillas over en trappeoppgang mot kjellerdør, med stige lent mot veggen. Rammen er av tre og en del av et renoveringsprosjekt.

En nylig konstruert regelstomme i tre, sett i en gang med en dør og vindu. Konstruksjon rundt en trapp som leder ned til kjellerdøren.

Trekantet regelstamme over tretrapp med synlige spiker og skråstøtter i treverk, en gul list stikker ut som et markert nivå.

Regelstomme montert ved en trappnedgang til kjellerdør, omgitt av trepanel. Gul stige støtter konstruksjonen.

• Liker
Niklas Wulff og 2 andre
  • Laddar…
Pyse:cool:

• Liker
Bernieberg
  • Laddar…
Det der blir knallbra, litt skiver og sparkel så er du hjemme. Så kommer neste utfordring med å få til taklistene!

H hackatall skrev:
Det der blir kjempebra, litt plater og sparkel så er du i mål.
Så kommer neste utfordring med å få til taklistene!
Takk! Ja, taklistene blir morsomme... og også platene kan nok by opp til dans :)

H hackatall skrev:
Det der blir knallbra, litt plater og sparkel så er du hjemme.
Så kommer neste utfordring med å få til taklistene!
Takk! Ja, taklistene blir morsomme... og også platene kan nok by opp til dans :)

Bernieberg Bernieberg skrev:
Takk! Ja taklistene blir morsomme... og også platene kan nok by opp til dans :)
Latexfug blir din venn! :crysmile:

• Liker
Bernieberg
  • Laddar…
Nå er dette spesialtaket ferdig! Det var ikke helt enkelt, men gikk til slutt. Har skrevet opp en vinkelmåler på ønskelisten, det hadde vært bra å ha.

Nå er det bare resten av prosjektet igjen!

Nylig bygget spesialtak med komplekse vinkler, sett ovenfra med synlige gulvlister og grå vegger.

Hvitt spesialtak med dekorative lister i et hjørne, ferdigbygd etter konstruksjonsprosjekt.

Hvitt spesialtak med ferdig installert lysarmatur, del av et større byggeprosjekt.

Takk for deres engasjement og deres ideer. Lurer fortsatt på hvordan det ville gått med avispapir, hønsenetting og tapetlim :cool:

• Liker
GSu og 3 andre
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Takk for deres engasjement og deres ideer. Vurderer fortsatt på hvordan det ville gått med avispapir, hønsenetting og tapetklister :cool:
Noe mindre finesse og eleganse, men mykere kurver?

• Liker
Bernieberg
  • Laddar…
Det der sluttresultatet må du rive ned med en gang!;)
Det ble altfor bra. :D

og listene fikset du glitrende! (y)

• Liker
Bernieberg
  • Laddar…
Berniberg - vil du komme og gjøre en sånn løsning hos oss også? Har nå vist alle dine bilder for våre håndverkere men det blir første gang de prøver... Kom til Stockholm og hjelp oss!

K Kickster skrev:
Berniberg - vil du komme og gjøre en sånn der løsning hos oss også? Har nå vist alle bildene dine til våre håndverkere men det blir første gang de prøver... Kom til Stockholm og hjelp oss!
Haha, takk for oppmuntringen men visse ting gir man seg mest på fordi man ikke har gjort det før. Litt som bungy jump :). Men gøy er det jo!

Vi hadde egentlig fine gamle kryssfinerbiter som var satt sammen i et stilig puslespill...men mannen min likte det ikke og vi håpet på at det som var under var fint nok til bare å male. Men ikke. Men ok, lar karene her gjøre jobben med inspirasjon fra deg!

• Liker
Bernieberg
  • Laddar…
Fint! Etter to års funderinger og hundre forskjellige alternativer, vet jeg akkurat hvordan jeg skal løse problemet med kjellertrappen min!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.