37.353 lest ·
34 svar
37k lest
34 svar
Tadelakt?
Wow! kjappe pucker!
Er ute etter å få en vegg (som er laget av lecablokker) til å se ut som betong (eller lignende look).
Har fått tips om at Tadelakt kunne være et alternativ. Har dog ikke, bortsett fra pene bilder, klart å finne noe bra informasjon om materialet eller hvor man kjøper det.
Er ute etter å få en vegg (som er laget av lecablokker) til å se ut som betong (eller lignende look).
Har fått tips om at Tadelakt kunne være et alternativ. Har dog ikke, bortsett fra pene bilder, klart å finne noe bra informasjon om materialet eller hvor man kjøper det.
Bygningsveteran
· Skåne
· 8 innlegg
Ut ifra hva du ønsker for sluttresultatet ville jeg nok satset mer på Beton Ciré. På grunn av at det er billigere og at man virkelig kan få det til å se ut som støpt betong. Tadelakt er kanskje litt for elegant for å se ut som støpt betong. Pluss at Beton Ciré er billigere og med litt erfaring kan man trolig klare det selv, noe som ikke er tilfellet med Tadelakt.
Tadelakt krever mye kunnskap og flere spesialverktøy mens Beton Ciré krever litt erfaring og et stukkaturverktøy.
Tadelakt påføres med en tykkelse på ca 3 - 6 mm avhengig av hvilken effekt man er ute etter. (tykkere = mer sprekkdannelser)
Beton Ciré påføres med en tykkelse på ca 1 mm som stiller høye krav til underlagets jevnhet. Jeg ville ha grunnpusset med en fiberarmert tynnpuss. Etter litt sliping på den tørre grunnpussen, på med primer for vedhefting og for å unngå at det tørker for raskt når du jobber med det.
Skal ikke skrive en roman, men nå har du kanskje en idé om hva du kan gå videre med.
Jeg jobber med begge materialene og kjøper dem i Uppsala hos min forhandler der. Tror de er de eneste som selger original Tadelakt og Beton Ciré. Vet ikke om jeg får skrive ut firma her men googler du "tadelakt" så finner du min side og der er det en link til forhandleren. (håper at jeg ikke bryter noen regler nå)
Tadelakt krever mye kunnskap og flere spesialverktøy mens Beton Ciré krever litt erfaring og et stukkaturverktøy.
Tadelakt påføres med en tykkelse på ca 3 - 6 mm avhengig av hvilken effekt man er ute etter. (tykkere = mer sprekkdannelser)
Beton Ciré påføres med en tykkelse på ca 1 mm som stiller høye krav til underlagets jevnhet. Jeg ville ha grunnpusset med en fiberarmert tynnpuss. Etter litt sliping på den tørre grunnpussen, på med primer for vedhefting og for å unngå at det tørker for raskt når du jobber med det.
Skal ikke skrive en roman, men nå har du kanskje en idé om hva du kan gå videre med.
Jeg jobber med begge materialene og kjøper dem i Uppsala hos min forhandler der. Tror de er de eneste som selger original Tadelakt og Beton Ciré. Vet ikke om jeg får skrive ut firma her men googler du "tadelakt" så finner du min side og der er det en link til forhandleren. (håper at jeg ikke bryter noen regler nå)
Bygningsveteran
· Skåne
· 8 innlegg
Beton Ciré ligger på rundt 300,- per kvadratmeter tror jeg, bare material. Så avhenger det av hvilket pigment man blander i. Til betonglook så er det et svart pigment som man bare trenger ytterst lite av.
Det går ca 1 liter per kvm.
(min side er den som dukker opp øverst når man googler "tadelakt")
Det går ca 1 liter per kvm.
(min side er den som dukker opp øverst når man googler "tadelakt")
Er det deg, tadelaktmannen, som i dag har hatt en veldig hyggelig artikkel i en sørsvensk avis ...
?
I så fall har jeg forsøkt å sende deg en e-post men e-postadressen anbefalt på hjemmesiden din fungerer ikke ...
I så fall har jeg forsøkt å sende deg en e-post men e-postadressen anbefalt på hjemmesiden din fungerer ikke ...
Bygningsveteran
· Skåne
· 8 innlegg
Jo men visst er det det.
Hyggelig å høre at artikkelen blir satt pris på.
Jeg testet nettopp mailen, og den gikk frem som den skulle. Både gjennom kontaktskjemaet og hvis man skriver adressen manuelt i sin e-postklient.
Jeg testet nettopp mailen, og den gikk frem som den skulle. Både gjennom kontaktskjemaet og hvis man skriver adressen manuelt i sin e-postklient.
Jeg googlet rundt litt etter artikkelen..
Blir nok litt solgt også... http://www.tadelakt.se/images/phocagallery/Holland_Harlingen/thumbs/phoca_thumb_l_img_0104.jpg
dette var en herlig overflate. Må prøve å få til det i dusjen i kjelleren.
Kan man pusse med vanlig mørtel på leca for å jevne til og så legge tadelakt på
så dette og det ser jo ikke altfor vanskelig ut..
http://www.youtube.com/watch?v=Wvf2UGMnjuE
Hvis man skal lage plater, kan man bruke "armerte isoporplater" blir det tilstrekkelig stabilt?
Blir nok litt solgt også... http://www.tadelakt.se/images/phocagallery/Holland_Harlingen/thumbs/phoca_thumb_l_img_0104.jpg
dette var en herlig overflate. Må prøve å få til det i dusjen i kjelleren.
Kan man pusse med vanlig mørtel på leca for å jevne til og så legge tadelakt på
så dette og det ser jo ikke altfor vanskelig ut..
http://www.youtube.com/watch?v=Wvf2UGMnjuE
Hvis man skal lage plater, kan man bruke "armerte isoporplater" blir det tilstrekkelig stabilt?
Bygningsveteran
· Skåne
· 8 innlegg
@Krillew. Visst kan man grunne med vanlig bruk. Det viktige dog er at det er en grov overflate. Tadelakten trenger en "mekanisk nøkkel" for å feste godt til underlaget. Det er ikke så klissete i seg selv kan man si. Jeg pleier å bruke et piazavakvosthode og stiple i det våte grunnebruket.
Unngå de "armerte frigolittplatene". Når man presser med steinen gir platene etter lokalt og kan skape ukontrollert krakelering. Det er av største viktighet at underlaget er vibrasjonsfritt.
Pussen i videoen er et moderne produkt som består av fem forskjellige kalksorter. Den er utviklet ytterligere siden videoen ble lagd, og man bruker ikke den teknikken lenger. Originaltadelakten er en slags kalk fra Marokko.
Unngå de "armerte frigolittplatene". Når man presser med steinen gir platene etter lokalt og kan skape ukontrollert krakelering. Det er av største viktighet at underlaget er vibrasjonsfritt.
Pussen i videoen er et moderne produkt som består av fem forskjellige kalksorter. Den er utviklet ytterligere siden videoen ble lagd, og man bruker ikke den teknikken lenger. Originaltadelakten er en slags kalk fra Marokko.
Tadelaktmannen, noen spørsmål til deg som er ekspert 
1 Hvordan fungerer det med våtromsregler og tadelakten? Godkjent?
2 Hva bruker du for platemateriale i f.eks. vaskestell, kjøkkenbenker mm hvis det må være stumt.
3 Stone, er det noe lignende? http://www.decomaterial.se/web/produkter/stone/
4 Er det noe av disse betonglignende materialene som fungerer på f.eks. et gulv i gangen?
5 Fixer man jobben selv hvis man er ganske nevenyttig?
Håper du orker å svare
Virker å være skikkelig lekre materialer.
1 Hvordan fungerer det med våtromsregler og tadelakten? Godkjent?
2 Hva bruker du for platemateriale i f.eks. vaskestell, kjøkkenbenker mm hvis det må være stumt.
3 Stone, er det noe lignende? http://www.decomaterial.se/web/produkter/stone/
4 Er det noe av disse betonglignende materialene som fungerer på f.eks. et gulv i gangen?
5 Fixer man jobben selv hvis man er ganske nevenyttig?
Håper du orker å svare
Bygningsveteran
· Skåne
· 8 innlegg
@Jeppeknaster.
1. I baderom bruker man godkjent membran under. Grunner med flislim før tadelakten. Bare tadelakt er ikke godkjent, så membranen må være med.
2. Jeg limer og skrur flere våtromsplater eller minerittplater for horisontale flater. For øvrig så bruker jeg lettbetongblokker så langt som mulig.
3. Stone er liknende i det henseende at du får en fugefri overflate. Utseendemessig så skiller det mye etter min mening. I tadelakten så får man en større dybde og en glattere overflate som dessuten puster. Tadelakten motvirker også algevekst. Stone forsegles med hardvoksolje eller lignende for å tåle fukt. Derimot blir stone hardere og tåler en viss vibrasjon. Stone er mer takknemlig å blande pigment i, ettersom fargene kommer frem sterkere enn i tadelakt. I stone kan man blande opp til 50% pigment mens i tadelakten kan man bare blande maks 10%. Dette fordi i stone er bindemidlet en lateksvæske mens i tadelakten er det kalken i seg.
4. Til et hallgulv ville jeg ikke bruke tadelakt fordi det er en ren kalkmørtel som ikke blir så hard. Stone er ypperlig for det formålet. På et hallgulv ville jeg "støple" på materialet for å få en litt grovere sklisikker overflate. "støple", vente en kort stund og så dra til med håndstålet.
5. Stone eller Claystone kan du selv jobbe med, skulle jeg tro. Det er litt stressende da det tørker raskt fordi man legger det så tynt.
Håper du fikk dine svar.
Lykke til!
1. I baderom bruker man godkjent membran under. Grunner med flislim før tadelakten. Bare tadelakt er ikke godkjent, så membranen må være med.
2. Jeg limer og skrur flere våtromsplater eller minerittplater for horisontale flater. For øvrig så bruker jeg lettbetongblokker så langt som mulig.
3. Stone er liknende i det henseende at du får en fugefri overflate. Utseendemessig så skiller det mye etter min mening. I tadelakten så får man en større dybde og en glattere overflate som dessuten puster. Tadelakten motvirker også algevekst. Stone forsegles med hardvoksolje eller lignende for å tåle fukt. Derimot blir stone hardere og tåler en viss vibrasjon. Stone er mer takknemlig å blande pigment i, ettersom fargene kommer frem sterkere enn i tadelakt. I stone kan man blande opp til 50% pigment mens i tadelakten kan man bare blande maks 10%. Dette fordi i stone er bindemidlet en lateksvæske mens i tadelakten er det kalken i seg.
4. Til et hallgulv ville jeg ikke bruke tadelakt fordi det er en ren kalkmørtel som ikke blir så hard. Stone er ypperlig for det formålet. På et hallgulv ville jeg "støple" på materialet for å få en litt grovere sklisikker overflate. "støple", vente en kort stund og så dra til med håndstålet.
5. Stone eller Claystone kan du selv jobbe med, skulle jeg tro. Det er litt stressende da det tørker raskt fordi man legger det så tynt.
Håper du fikk dine svar.
Lykke til!
Tusen takk for raske svar. Skal ned til Uppsala over midtsommer, så det får bli et besøk hos Deco material & design for å se på produktene live og kanskje kjøpe litt materialer for å teste. Tanken er å få en overflate som ligner polert betong så mye som mulig. Blir det bra, så vil jeg nok ha det i badene også... 
Kan man bruke dette til en kjøkkenbenk? Hva må man behandle den med i så fall?
Jeg er sensitiv mot kjemikalier så vi må unngå så mye kjemikalier og emisjoner som mulig.
Dette ser ut til å være en løsning som kanskje kunne fungere.
Jeg er sensitiv mot kjemikalier så vi må unngå så mye kjemikalier og emisjoner som mulig.
Dette ser ut til å være en løsning som kanskje kunne fungere.