Hei

Jeg skal bytte min ødelagte varmekjele og må lage et hull i kjellerveggen. Tenkte å sette inn en dør på kortsiden av huset når det uansett må lages et hull. Har lett overalt men finner ikke ut hvordan man gjør det, om det må støttes opp på noe vis i tillegg til karmen.
Det finnes vinduer på langsiden, men det er nær fiberkabelen, og dessuten raser det jo ned masse snø der om våren. Synes det er mest fornuftig å sette inn døren på kortsiden hvor det dessuten er mer plass, og drenering kan ledes ned i en liten 10 meter bred skogsområde.

Huset er bygget i 1952, eternitthus med kjeller
Så hvordan lager man åpningen sikrest enklest og best?

Med vennlig hilsen
Brittinger

Sist redigert:
Jeg skal lage et hull i en tidligere yttervegg og vil gjøre slik:

1. Sage et spor med vinkelsliperen der jeg skal ha kanten på det nye hullet. Da er det enklere å få en pen kant på hullsteinen.
2. Bredden på hullet blir dørens modulmål + 10 cm omtrent, da er det plass til å forskale og gjøre en støping på sidene der det er enkelt å forankre døren.
3. Hvis det var behov for å bære krefter ovenfra, ville jeg gjøre en støping der også, evt. legge en stålbjelke. Skal du ha hull på kortsiden er lasten beskjeden (i hvert fall hvis du har trehus) og det går an å bygge med trestendere eller en enklere støping (si 15 cm med fire armeringsjern i).

Kanskje kan du få noen ideer av dette som du deretter kan tilpasse til din situasjon.

• Liker
eternithus
  • Laddar…
Hei og velkommen til Byggahus forum!

Hvis huset er bygget i 1952, er det sannsynligvis kjellerveggene murt med betonghullstein. Å lage en åpning på gavlen er klokt siden det da antakeligvis ikke kreves noen avveksling. Det enkleste er å få hjelp av en betongsager. Det finnes mange bedrifter som bare driver med det. Sluttresultatet pleier å bli veldig pent.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.