4.827 lest ·
21 svar
5k lest
21 svar
Ta opp større inngang til kjøkkenet
Jovisst, det er ikke mye last vi snakker om. Ditt brett gjør uansett ingen nytte, hvorfor det er upassende å forespråke dette til andre som kanskje har betydelig mer tegel over døren. At du gjør ting på følelse i ditt eget hus er jo én ting, men det er unødvendig å si til andre at de skal gjøre feil.
Det som fungerer er ikke feil. En planke fyller tilstrekkelig funksjon i dette tilfellet, det finnes ikke mer dragstyrke i okammade jern halvveis i bruk. TS har ikke mer ovenfor døren, tipset gjaldt hans forutsetninger. Dylika valv eller åpninger med last på fra den tiden har for øvrig alltid en betongbjelke. Men nå legger jeg ned dette her, hva som enn skrives
Din planke gjør ingen nytte. Ditt hvelv klarer seg åpenbart med eksisterende hvelvverkan i steinen og kohesjon i mørtelen. Hvor stabil denne konstruksjonen er, er dog uklart.RoughChuck skrev:
Ikke mer styrke i bruddstadiet muligens, men en helt annen stivhet.RoughChuck skrev:
Din mur og TS er fortsatt ikke samme. Like er de muligens, men mer vet du ikke.RoughChuck skrev:
Fortsatt upassende. (I ditt tilfelle, så vel som TS)
Alle korrekt utførte ikke-hvelvede murer over åpninger har en bærende bjelkekonstruksjon.RoughChuck skrev:
(Ja, et hvelv kan være rett i underkant)
Skriv gjerne mer. Men prøv først å regne hjem en murverksbjelke med trekkarmering av tre med hensyn til deformasjon over tid.RoughChuck skrev:
Ok du fikk meg
må svare
Først vil jeg bare tydelig si at jeg ikke er så j-a dum at jeg tror at tre er en konstruksjonsarmering i den forstand, så å regne på det går jo bort.q(;^
p
Jern (ofte ikke kamjern som sagt) som ligger sånn holder ikke steinene, ved en eventuell belastning kan steinene "gli" på jernet. For at armeringen skal funke, må den jo ligge innmurt oppå nederste laget, og hvis det ikke er kamjern, være bøyd i endene slik at de kan holdes fast mellom stein et stykke "ved siden av/utenfor" hvelvet. Det der virker du jo ha stålkontroll på, så min konklusjon blir at du ikke så ofte havner i denne situasjonen skarpt? Man får bort jern som ligger sånn bare for eksempel ved å pirke plass til fingrene i midten med en kniv og så bare dra nedover, så glir de ut på sidene også. Så ved en belastning ville de gi seg med en gang.
Jeg vet at "min planka" med skrue har begrenset virkning, men den gjør minst like mye nytte som de der jernene, og om det er ingenting så er vi jo på start igjen - det går å ta bort
.
Jeg hevder uansett bestemt at planken gjør nytte ved at trekkreftene i nederkant motarbeides, dessuten så holder veggen mye bedre mot belastning fra siden. Kan jo terge deg
med å si at jeg setter sidesmyger også av ca 20 mm materiale så holder de steinene sammen også om noen bommer på hullet på vei gjennom
Først vil jeg bare tydelig si at jeg ikke er så j-a dum at jeg tror at tre er en konstruksjonsarmering i den forstand, så å regne på det går jo bort.q(;^
Jern (ofte ikke kamjern som sagt) som ligger sånn holder ikke steinene, ved en eventuell belastning kan steinene "gli" på jernet. For at armeringen skal funke, må den jo ligge innmurt oppå nederste laget, og hvis det ikke er kamjern, være bøyd i endene slik at de kan holdes fast mellom stein et stykke "ved siden av/utenfor" hvelvet. Det der virker du jo ha stålkontroll på, så min konklusjon blir at du ikke så ofte havner i denne situasjonen skarpt? Man får bort jern som ligger sånn bare for eksempel ved å pirke plass til fingrene i midten med en kniv og så bare dra nedover, så glir de ut på sidene også. Så ved en belastning ville de gi seg med en gang.
Jeg vet at "min planka" med skrue har begrenset virkning, men den gjør minst like mye nytte som de der jernene, og om det er ingenting så er vi jo på start igjen - det går å ta bort
Jeg hevder uansett bestemt at planken gjør nytte ved at trekkreftene i nederkant motarbeides, dessuten så holder veggen mye bedre mot belastning fra siden. Kan jo terge deg
Forstår faktisk ikke hva det er du vil si nå?
Det er jo bra at du har kommet til innsikt om det meningsløse med ditt brett.
Da forstår du kanskje at jeg reagerer når du anbefaler den løsningen til andre?
En ram rundt i åpningen er såklart ikke feil. Men den fyller ikke den funksjonen du påstår.
Selvfølgelig skal slett jern være utstyrt med en endebøyle. Det hadde for øvrig også vært nødvendig med et kamjern på disse avstandene siden forankringslengdene langt fra er oppfylt. At så ikke er tilfellet i ditt hus er jo trist, noen syntes vel at det var for slitsomt å ordne dette hvorfor jernet nå som du har konstatert er virkningsløst.
Merk dog at også skiftet med teglstener er en forsterkning da disse tåler større trykk enn lettbetongen. Derfor at jeg tidligere omtalte dette som en "tegelbalk".
Det er jo bra at du har kommet til innsikt om det meningsløse med ditt brett.
Da forstår du kanskje at jeg reagerer når du anbefaler den løsningen til andre?
En ram rundt i åpningen er såklart ikke feil. Men den fyller ikke den funksjonen du påstår.
Selvfølgelig skal slett jern være utstyrt med en endebøyle. Det hadde for øvrig også vært nødvendig med et kamjern på disse avstandene siden forankringslengdene langt fra er oppfylt. At så ikke er tilfellet i ditt hus er jo trist, noen syntes vel at det var for slitsomt å ordne dette hvorfor jernet nå som du har konstatert er virkningsløst.
Merk dog at også skiftet med teglstener er en forsterkning da disse tåler større trykk enn lettbetongen. Derfor at jeg tidligere omtalte dette som en "tegelbalk".
Nei, det virker faktisk ikke som du engang vil forstå
, "brettet" er langt fra meningsløst, det (med skruene naturligvis) motvirker strekkrefter selv om det på ingen måte kan konkurrere med en riktig utført armering.
Men siden jeg av erfaring fra mange steder (ikke bare mitt hus altså) har merket hvordan det ER gjort og ikke hvordan det kanskje BØR gjøres, så føler jeg at jeg med god samvittighet kan tipse om ideen i "riktig" tilfelle.
Ha det bra Krawk
Men siden jeg av erfaring fra mange steder (ikke bare mitt hus altså) har merket hvordan det ER gjort og ikke hvordan det kanskje BØR gjøres, så føler jeg at jeg med god samvittighet kan tipse om ideen i "riktig" tilfelle.
Ha det bra Krawk
Joda. Jeg har forstått at du tror at din planke fungerer.RoughChuck skrev:Nei det ser ikke faktisk ut som du ikke engang vil forstå, "planken" er langt fra meningsløs den (med skruene naturligvis) motvirker strekkrefter selv om den ikke på noen måte kan konkurrere med en riktig utført armering.
Men siden jeg av erfaring fra mange steder (ikke bare mitt hus altså) har merket hvordan det ER gjort og ikke hvordan det kanskje BØR være gjort, så føler jeg at jeg med god samvittighet kan tipse om ideen i "riktig" tilfelle.
Ha det godt Krawk![]()
At så det faktum at veggen åpenbart klarer seg uten strekkarmering skulle bevise dette på noen måte kan jeg dog ikke forstå. Epler og Pærer.
Klikk her for å svare