Som overskriften lyder, skulle jeg gjerne sage ut denne døråpningen for å få plass til en høyere dør. Døråpningen er i dag ca 196 cm høy, og jeg vil gjerne ha en 21-karm inn.
Et uferdig døråpning i en lettbetongvegg, med en støvsuger og steinrester på gulvet. En liten firkantet vindu sees i bakgrunnen.
Veggen består av lettbetong. Hvordan pleier bjelkene se ut, hvor høye er de og hvor mye armering er det i dem? Banket bort litt av stenen og ser at det selvsagt ligger armeringsjern.
Vegg av lettbetong med åpnet område som viser armeringsjern under overflaten. Bakgrunnen viser en delvis revet døråpning.
Er det mulig å sage ut 14 cm for å få den høyden jeg vil ha? Hvilke tiltak må jeg iverksette, inn med nye armeringsjern når jeg har saget?

Antar at det er 7 cm ytong innervägg som ikke er bærende? I så fall kan du enkelt ta tigeren og lage hullet som du vil ha det uten annen tiltak.

Jeg tenkte å lage en høyere dør jeg også, men er usikker på om det går uten å måtte sage bort bærende deler.
Väggen det gjelder er en yttervägg, selv om det akkurat her er en liten farstu bak. Nå er døren ~185cm, så jeg slår hodet i karmen hvis jeg ikke ser meg for.

Tidligere eier har dekket over stygge byggeplanker med paneler... Om dere lurer på hva som finnes der.

• En lav dør med trefarget dørkarm i en innvendig gang, med panel i taket og en hvit, ventilert skapdør ved siden av.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.