B
Jeg planlegger å ta ned en eksisterende kjellervegg og gjøre vaskerommet vårt større. Det finnes et bad som vi ikke bruker lenger hvor vi fjerner badekaret, men beholder wc som flyttes litt. Før jeg river veggen vil jeg være sikker på at den ikke er bærende (noe jeg er ganske overbevist om), men vil likevel gjerne få litt tilbakemelding før den forsvinner. Veggen som skal tas ned er den skyggelagte på bildet.

Over veggen ligger kjøkkenet hvor vi har et bordgulv. Bordene ligger fra høyre til venstre på tegningen gulvbjelkene ifølge de rødmerkede strekene, ovenfra og ned. Jeg tenker at veggen ikke kan være bærende når gulvbjelkene ligger i samme retning som veggen. Riktig eller galt?

Noen som vet hvordan denne typen av bjelkelag ble utført på 30-tallet?

I konstruksjonstegningen fra 30-tallet står det at tak i vaskerom skal lages av rupanel som bekles med tjærepapp og eternitt, men når jeg ser på det synes jeg ikke det ser ut til å være eternitt, snarere en form for puss på betong.

Mvh C

• Bygningstegning fra 1930-tallet med markerte vegger og gulvbjelker i et plan; inkludert snitt, fasade og romfordeling.
Huset har plankestamme med bjelkelag av tre. Vegger og tak har antagelig puss på rørning (vassmatte) som innvendig overflate. Kjellerytterveggene er trolig laget av plasstøpt betong. Man kan ikke uten undersøkelse trekke sikre konklusjoner om gulvbjelkenes retning. Sannsynligvis har de forskjellig retning i deler av bjelkelaget mellom kjeller og første etasje. Har du kontrollert at gulvbjelkene virkelig ligger som du har tegnet? Mye taler for at den skyggemarkerte veggen ikke er bærende, men helt sikker kan man ikke være.

Fulkemisten
Er enig. Murede vegger kan også være stabiliserende for den veggen de går ut vinkelrett fra.

B
J justusandersson skrev:
Huset har plankestamme med bjelkelag av tre. Vegger og tak har antakelig puss på rørning (vassmatte) som innvendig overflate. Kjellerytterveggene er trolig laget av plass-støpt betong. Man kan ikke uten undersøkelse trekke sikre konklusjoner om gulvbjelkenes retning. Sannsynligvis har de ulik retning i deler av bjelkelaget mellom kjeller og første etasje. Har du sjekket at gulvbjelkene virkelig ligger som du har tegnet? Mye tyder på at den skyggemerkede veggen ikke er bærende, men helt sikker kan man ikke være.
J justusandersson skrev:
Huset har plankestamme med bjelkelag av tre. Vegger og tak har antakelig puss på rørning (vassmatte) som innvendig overflate. Kjellerytterveggene er trolig laget av plass-støpt betong. Man kan ikke uten undersøkelse trekke sikre konklusjoner om gulvbjelkenes retning. Sannsynligvis har de ulik retning i deler av bjelkelaget mellom kjeller og første etasje. Har du sjekket at gulvbjelkene virkelig ligger som du har tegnet? Mye tyder på at den skyggemerkede veggen ikke er bærende, men helt sikker kan man ikke være.
Jeg ser at bordene på kjøkkenet er spikret i gulvbjelkene med cc600 så jeg er jo ganske sikker på at jeg vet nøyaktig hvordan disse ligger, hvilket altså er i retning med veggen.

Støttefunksjon for den møtende veggen kunne vel være en risiko da muligens. Det blir vanskelig å finne ut av.

Støttefunksjonen avhenger mye av hvordan ytterveggen i kjelleren er konstruert. Er det som jeg tror en betongvegg, holder det sikkert med den tverrstående veggen som finnes omtrent på midten. Murede vegger, av f.eks. betonghullstein, er mer følsomme. Det er en viktig aspekt som det er lett å glemme bort. Hvis det ikke finnes noen bjelke i kjellertaket som ikke vises på tegningen, tror jeg at bjelkene som er gulv til stuen ligger i den andre retningen. Finn gjerne ut hvilken type materiale som er brukt til de forskjellige mellomveggene i kjelleren.

• Liker
Baskavoda
  • Laddar…
B
J justusandersson skrev:
Støttefunksjonen avhenger mye av kjellerytterveggens utførelse. Er det som jeg tror en betongvegg, holder det sikkert med den tverrgående veggen som finnes omtrent på midten. Murede vegger, av f.eks. betonghullstein, er mer følsomme. Det er et viktig aspekt som det er lett å glemme. Hvis det ikke finnes noen bjelke i kjellertaket som ikke vises på tegningen, tror jeg at bjelkene som er gulvet til stuen ligger den andre veien. Finn gjerne ut hvilken type materiale som er brukt til de forskjellige mellomveggene i kjelleren.
Jeg har lest gjennom dokumentene som jeg har angående konstruksjonen. Dessverre har jeg ingen konstruksjonstegninger, bare en beskrivelse, som dog er veldig grundig. Vet ikke om den stemmer fullt ut, eller om man har gjort annerledes i visse tilfeller.

Ifølge den teksten er det sementtegl og ikke betongvegger. Kun sålen er av betong.

Det jeg har oversett er at originaltegningen ikke helt stemmer med hvordan det ser ut i dag. Jeg vil tro man bygget om litt i forbindelse med at man laget en toalett i kjelleren der matkjelleren er på originaltegningen.

Per i dag er badet de blå veggene som jeg vil fjerne, og den røde streken viser veggen som er fjernet tidligere. Der bak går innkommende vann.

Siden den røde biten er borte, burde det jo ikke være noe mer støtte som jeg fjerner hvis de blå veggene rives. Håper man visste hva man gjorde ved forrige ombygging :rolleyes:

• Tekstbeskrivelse av bygge- og konstruksjonsdokument som detaljerer grunnarbeid, veggmaterialer og bærebjelker i en bygning.
  • Plantegning av kjeller med markeringer av blå vegger som skal rives og tidligere fjernet rød vegg, rør for vanninnkomst vist bak fjernet vegg.
Interessant lesning. Jeg tok feil på noen punkter. En konklusjon man kan dra er at samtlige gulvbjelker sannsynligvis ligger i samme tegning. 3x9 tommer på 6 meters spennvidde blir dog ganske svaiende. Det merkes sikkert hvis dere danser i stuen. Med den beskrivelsen i ryggen tror jeg nok at du kan ta ned den ønskede veggen.

• Liker
thomas33
  • Laddar…
B
J justusandersson skrev:
Interessant lesning. Jeg hadde feil på noen punkter. En konklusjon man kan trekke er at samtlige gulvbjelker sannsynligvis ligger i samme tegning. 3x9 tommer på 6 meters spennvidde blir dog ganske svaiende. Det merkes sikkert om dere danser i stuen. Med den beskrivelsen i ryggen tror jeg nok at du kan ta ned den ønskede veggen.
Jeg forstår ikke helt hvordan du utleser retningen på bjelkene mellom garasjen og stuen. I etasjen over ligger de fra høyre til venstre i alle fall, men det trenger jo ikke å være det samme så klart.

Noe svaiende er det når man hopper, men ikke urimelig mye.

Det er jo det eneste stedet hvor det kan være aktuelt med 6 meters spennvidde som den tekniske beskrivelsen relaterer til. I et hus fra den tiden kan man ikke ta noe for gitt, f.eks. at gulvbjelkene har samme retning i alle plan. 3x9 tommer tilsvarer 45x267 mm, noe som er solid men ikke tilstrekkelig for akseptabel svikt.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.