Hei,
Vi har en gammel modell av en peis som er utrolig ineffektiv, og vi vil bytte til en nyere variant. Peisselgeren sa imidlertid at det sannsynligvis er en stålpipe som veier utrolig mye, og at en kranbil er nødvendig for å demontere pipen. Det høres kanskje rimelig ut, men det legger til 10-15 000kr som jeg ikke er så begeistret for å betale.

Finnes det noen smart måte å demontere pipen selv? Jeg vurderer en tigersag og å fire den ned og sage den i biter. Kommentarer? Idéer?

Eldre hvit kamin i stue med tre for oppvarming, gul vegg og åpen ild. Flettet kurv med ved ved siden av kaminen.

//Johan

PS. Håper det er i riktig del av forumet, ellers får admin gjerne flytte!

Er det ikke modulpipeskorstein da? Hvordan ser det ut på loftet?

Stefan N Stefan N skrev:
Er det ikke modulskorstein da? Hvordan ser det ut på loftet?
Ingen anelse om hva det er. På loftet er den dessverre innkledd med sponplate (eller annen plate, husker ikke akkurat nå) og i en liten glippe ser man bare isolasjonen.

Kan man på en smart måte se hva slags type det er? Er modulskorstein tynn plåt mens stålsorstein er tykk? Kanskje kan kle av den litt nede ved peis eller så?

Ja, begynn med å strippe bort det du kan ta løs.

Stefan N Stefan N skrev:
Ja, start med å strippe bort det du kan ta løst.
Får se om jeg kan få til det, vil jo helst kunne bruke den fortsatt. Planlegger mest for en utskiftning til høsten så vil jo ikke fjerne så mye at ovnen ikke kan brukes.

Ingen som har tatt ned en skorstein selv som har tips?

Hvorfor ikke begynne ovenfra?
Eller kanskje begynne med å strippe skorsteinen fra sponplatekledningen på loftet, så ser du konstruksjonen bedre.

Jo, har tatt ned en skorstein en gang.
Men det var en gammel tegelskorstein, som vi plukket ned ovenfra stein for stein og kastet ned på en traktortilhenger, som sto nedenfor.
Barna syntes at det var skikkelig moro :D

Hvor høy er den? Er det bare loft over eller har dere en etasje til? Jeg og en peisinstallatør løftet en stålpipe i vårt fritidshus. Har iofs platetak så vi kunne la den rulle av når vi først hadde fått den opp. Er nok risikabelt på tegl. Tung som faen var den.

Kretikos Kretikos skrev:
Hvor høy er den? Er det bare loft over eller har dere en etasje til? Jeg og en peisinstallatør løftet en stålpiper i fritidshuset vårt. Har riktignok blikktak så vi kunne la den rulle av når vi først hadde fått den opp. Er nok risikabelt på tegl. Tung som bare det var den.
To-etasjes hus så jeg tror ikke vi kan dra opp den hel på taket. Neppe bra for taksteinene å rulle den ned igjen :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.