Hei!
Vi har som plan å ta ned en vegg i vår leilighet og har nå fått tillatelse til å gjøre dette. Veggen er av en eller annen form for lettbetong, og tanken er å bruke en bajonettsag for å enkelt sage bort bit for bit. Jeg har imidlertid ingen erfaring med dette og lurer derfor på om noen kan gi tips om hva man bør tenke på?
Trenger man spesialblad tilpasset saging i betong? I så fall hva?
Jeg tar imot alle tips jeg kan få med takk.
mvh // Jan
Vi har som plan å ta ned en vegg i vår leilighet og har nå fått tillatelse til å gjøre dette. Veggen er av en eller annen form for lettbetong, og tanken er å bruke en bajonettsag for å enkelt sage bort bit for bit. Jeg har imidlertid ingen erfaring med dette og lurer derfor på om noen kan gi tips om hva man bør tenke på?
Trenger man spesialblad tilpasset saging i betong? I så fall hva?
Jeg tar imot alle tips jeg kan få med takk.
mvh // Jan
Kjøp en fil for riving. Store tenner. Eller lån/kjøp en slegge og slå den ned
(støver mye, men kjempegøy!)
Det går med nesten hvilket blad som helst. Vanlige grove blad beregnet for tre vil imidlertid bli verdiløse for tresaging. Kjøper du et blad med hardmetallskjær (finnes f.eks. på Bauhaus for et par hundrelapper) vil du kunne skjære i veggen som om det var smør.
Forbered deg på at det vil støve noe forferdelig hvis du bruker bajonettsag. Vurder om du ikke skal bruke en vanlig snekkersag (eller snekkersag med hardmetallskjær) hvis veggen er kort.
Forbered deg på at det vil støve noe forferdelig hvis du bruker bajonettsag. Vurder om du ikke skal bruke en vanlig snekkersag (eller snekkersag med hardmetallskjær) hvis veggen er kort.
Medlem
· Halland
· 4 006 innlegg
Var to mann, en står med støvsugeren og en med tigersagen samt ta det rolig og metodisk så støver det ikke så mye.
Som Mathias skrev så går det med hvilket blad som helst, til du kommer til et armeringsjern dåfår man stoppe i et friskt blad og sage av jernet. Mørtelen bruker også litt vanskelig å sage i med vanlige blad.
Som Mathias skrev så går det med hvilket blad som helst, til du kommer til et armeringsjern dåfår man stoppe i et friskt blad og sage av jernet. Mørtelen bruker også litt vanskelig å sage i med vanlige blad.
Jeg kan legge til at jeg har saget titalls meter i lettbetong/siporex og da utelukkende brukt en vanlig håndsag + en baufil for armeringen. Det er altså en metode som fungerer bra uten at du jobber deg ihjel. I dag har jeg imidlertid en fin tiger og ville sikkert brukt den, men med en viss ettertanke på grunn av alt støvet.
Klikk her for å svare