Holder på grunn av en brannskade i kjøkkenet å planlegge en totalrenovering av et 160m2 hus bygget i 1978. Store deler av innerveggene er dekket med verste sort sjøgress-tapet anno 1978 og jeg vurderer rett og slett om det er verdt å istedenfor å sparkle/gipse over eller dampe ned dritten, rett og slett gå "all-in", rive ned all gips på alle innerveggene i hele huset og sette OSB+gips med isolering imellom isteden (i dag er det enkel gips og 45mm luft som gjør det djevelsk lytt). Da kan jeg også gjøre all ekstra røropplegg pent (ekstra stikkontakter, TV, Ethernet, whatnot) og dessuten får jeg mye bedre lydisolering mellom soverommene.

Hele innertaket i underetasjen og et antall innervegger er allerede revet på grunn av saneringen, det vil si det er nå jeg har sjansen til å gjøre det "riktig", når hele huset er tømt og el-opplegg osv. kan skje veldig enkelt før innertaket spikres opp -spørsmålet er bare om det er verdt det -det blir jo en hel del arbeid (som jeg planlegger å gjøre selv).

Hvordan ville dere gjort det?

Også har jeg litt dårlig oversikt over tidsbruk. Har et antall kjøkken og boder etc. bak meg og kan håndtere verktøy, men når det kommer til å gipse innervegger så har det bare blitt småsnutter, så jeg har litt dårlig oversikt over hvor lang tid det kan tenkes å ta per "løpemeter" hvis man tenker seg et normalt hus med normal takhøyde, normalstore vinduer og dører osv., og at stenderne allerede er på plass, man har tilgang til gode verktøy (dykksag, skruautomat osv.) samt at alt materialet er på plass. Sparkling, sliping og overflatebehandling har jeg bedre oversikt over, så det er selve veggbyggingen jeg funderer over.

Ingen tvil. Jeg hadde gjort det igjen. Da jeg selv skulle bygge kjøkken tok jeg ned gipsen og satt opp 22mm rupanel først. Føles trygt å henge skapene i.

• Liker
Springare
  • Laddar…
hevi skrev:
Sen har jeg litt dårlig oversikt over tidsbruk. Har et antall kjøkken og friggebodar osv. bak meg og kan håndtere verktøy men når det kommer til å gipse innervegger så har det bare blitt småbiter, så jeg har litt dårlig oversikt over hvor lang tid det kan forventes å ta per "løpemeter" hvis man tenker seg et normalhus med normal takhøyde, normalstore vinduer og dører osv., og at stenderne allerede er på plass, man har tilgang til gode verktøy (dykksager, skruautomater osv.) samt at alt materialet finnes på plass. Sparkel, sliping og overflatebehandling har jeg bedre kontroll på, så det er selve veggbyggingen jeg lurer på.
Så lenge det er rett og flatt og bare er å løfte dit platen går det veldig raskt. Kanskje 15 minutter per plate hvis man er alene. Men så snart det blir komplisert trekker det ut på tiden. Utsparing, hull, plater som skal kappes skjeve, plater som må bæres frem og tilbake for finjustering - da renner tiden avgårde.

andersmc skrev:
Så lenge det er rett og plant og bare er å løfte dit platen går det veldig raskt. Kanskje 15 minutter per plate om man er alene. Men så fort det blir vanskelig trekker det ut på tiden. Utskjæringer, hull, plater som må kuttes skrått, plater som må bæres frem og tilbake for fintilpasning - da renner tiden vekk.
Ja, det er jo ikke mye skråtak og lignende, men det blir jo en del utskjæringer for strøm og dører og vinduer og sånt. Etter å ha regnet litt på hvor mye skruing det kommer til å bli for å få satt opp innertak og vegger og i tillegg legge spikerslag for gulvvarme i overetasjen, så har jeg i alle fall investert i en grei skruautomat med forlengelsesstang - man må jo få være litt komfortabel også :)

hevi skrev:
Ja, det er jo ikke mye skråtak og lignende, men det blir jo en del utsparing for el og dører og vinduer og slik.
Etter å ha regnet litt på hvor mye skruing det kommer til å bli for å få satt opp innertak og vegger, og dessuten legge spikerslag for gulvvarme i overetasjen, har jeg i alle fall investert i en ordentlig skruautomat med forlengelseshåndtak - man må jo få være litt bekvem også :)
Skal du gjøre dette, unn deg i så fall et sett hole-in-one. Forenkler enormt!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.