Hei alle glade,

Jeg vurderer å ta ned en del av veggen mellom kjøkken og rom i min brl. lgh på 38 kvm. Alt for å få inn litt mer lys og få til en hyggeligere planløsning. Leiligheten ligger i etasje 3.

Det jeg vil gjøre er å åpne opp ca 170-180 cm av den 310 cm lange veggen (obs 310 cm er frem til tverrgående vegg som avgrenser kjøkken/entré), se grønn markering i konstruksjonstegningen. Oransje markerer leiligheten.

Spørsmålet er hva ekspertpanelet tror om veggens (eventuelle) bærende konstruksjon? Min oppfatning er at den ikke er det, da veggen er parallell med bjelkelaget ovenfor. Den er dog ganske fyldig (trolig slagstein da det blir svart pulver når man borer i den) og 10 cm tykk. Det kreves ikke borhammer (som det gjør i betongveggene mot fasade/trappehus og nabo). Aktuell vegg er heller ikke like "stum" når man banker på den sammenlignet med betongveggene.

Min hensikt er å innhente en uttalelse fra konstruktør som grunnlag for styrebeslutning. Jeg er bare så spent, så jeg vil spørre her først hva jeg kan forvente meg for kommentarer.

cc mål bjelkelag er 60 cm ifølge tegningsforklaringen med dimensjon 12,5 x 22,5 cm ifølge nedenstående konstruksjonstegning.

Konstruksjonsplan for en leilighetsetasje med markeringer i grønt for en veggdel mellom kjøkken og rom som vurderes for riving.

Stort takk for at dere tar dere tid!

mvh

Sist redigert:
Trolig ikke bærende hvis det er en tynn vegg men foreningen er trolig den som må gi tillatelse til inngrepet.

imported_Benno imported_Benno skrev:
Sannsynligvis ikke bærende om det er en tynn vegg, men foreningen er sannsynligvis den som må gi tillatelse til inngrepet.
Takk for ditt svar!

Hva jeg har lest meg til så pleier bærende å være minst 10 cm, så dette er jo i så fall på grensen.
Har sjekket med styret og de er OK med endringen så lenge alt utføres "by the book".

Er det noen andre her på forumet som har noen kvalifiserte gjetninger om det er en bærende vegg?

Tar også gjerne imot tips på byggkonsulenter i Stockholm som for en rimelig sum kunne skrive en uttalelse/attest som underlag til styret?

Den er nok ikke bærende, men du må nok hente mer materiale enn bare en bjelkelagsplan. Hvordan er konstruksjonen beskrevet i byggesøknadene?

BirgitS
S sjostranden skrev:
Hva jeg har lest meg til så pleier bærende å være minst 10 cm, så dette er jo isf på grensen.
Det avhenger av hva den er laget av og om det er en regelkonstruksjon hvor tett det er mellom reglene.

Kompletterer med litt flere konstruksjonstegninger og en byggetillatelse jeg fant fra da det ble bygget balkonger i 2004 (kanskje det ikke gjør det lettere).

Litt interessant at etasjeskilleren for etg. bv, 1,2,3 er parallell med veggen men for etg. 4tr og opp så er det på tvers. obs at leiligheten ligger på 3tr.

• Konstruksjonstegning for nybygget gårdsfasade med detaljerte mål og notater om fundament og balker, datert oktober 1926.
  • Konstruksjonstegning for nytt bygg fra 1926 med plan for overetasje og kjeller, inkludert bjelkelagsdetaljer og rominndeling som vaskerom og fyrrom.
  • Plantegning av en bygning fra 1926, viser ulike rom som soverom, kjøkken, og stue, med detaljert design av trapp og heis i midten.
  • Konstruksjonstegning av etasjeplan viser oppsett for bjælkelag med parallell- og tverrgående bjelker, datert 1926, for bygging av balkonger.
  • Konstruksjonstegning av etasjeskiller over fjerde etasje, med detaljerte rominndelinger og mål fra 1926, Stockholm.
  • Bygglovsritning fra 2004, viser fasade og detaljer for balkonger på en bygning, inkludert mål og materialspesifikasjoner.
1 16386 skrev:
Den lærer ikke være bærende men du trenger nok å ta frem mer materiale enn bare en bjelkelagsplan. Hvordan beskrives konstruksjonen i byggesøknadene?
Hei, takk for at du tar deg tid.
Jeg lastet opp noen flere dokumenter som jeg har fått tak i om du ser litt lenger ned i tråden.

Vet ikke helt hvor mye det hjelper dog?
Så mye til "beskrivelse" har jeg nok ikke funnet...

Og man bytter fra trebjelkelag til betongbjelkelag i tillegg! Jeg tror fortsatt ikke at veggen er bærende, men du bør nok finne en ekspert som kan gi en uttalelse.

Det er muligens ingen som har en bra konstruktør i Stockholm å tipse om?

Det jeg trenger er en attest så vidt om veggen er bærende eller ei.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.